NUMER 07/2018
NUMER 07/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje Regionalne
szukaj
Śledź nas:

Trójmiejska PKM z pieniędzmi na elektryfikacje. Umowa podpisana

| inf. prasowa 30.05.2018 4

Trójmiejska PKM z pieniędzmi na elektryfikacje. Umowa podpisana
fot. PKM
Pomorska Kolej Metropolitalna otrzymała prawie 62 miliony złotych z UE na elektryfikację dwóch linii kolejowych. Powstanie też nowy przystanek – Gdańsk Firoga. Koniec prac przewidziano na 2023 rok.
Umowę o dofinansowanie podpisali 30 maja Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Grzegorz Mocarski, prezes Zarządu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Formalna nazwa inwestycji to „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap I – rewitalizacja „Kolei Kokoszkowskiej” Faza III – elektryfikacja linii kolejowych nr 248 i 253 wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga”.

Koszt całego przedsięwzięcia to ponad 89 milionów złotych, a wysokość wsparcia UE - 61,7 milionów złotych. Dofinansowanie unijne pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Co powstanie za te pieniądze

Projekt zakłada elektryfikację ok. 17 kilometrów linii kolejowej nr 248 (na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa) i ok. 1,5 kilometra linii nr 253 (łącznica z linią 201), zarządzanych przez Pomorską Kolej Metropolitalną.

W ramach inwestycji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej powstanie też nowy przystanek osobowy „Gdańsk Firoga”. Zlokalizowany będzie przy ulicy Szybowcowej. To okolice gdańskiej „doliny krzemowej” (działają tu firmy z branży IT). Jak deklaruje Pomorska Kolej Metropolitalna, numeracja tego przystanku dodatkowo podkreśli jego związek z branżą informatyczną. Gdańsk Firoga powstaje pomiędzy przystankami numer 6 (Matarnia) i numer 7 (Port Lotniczy), więc otrzyma on numer 6@.

"Stawiamy na koleje metropolitalne"

– W 2017 roku z linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej skorzystało nieco ponad 3 miliony pasażerów. Ta liczba pokazuje, że mieszkańcy Trójmiasta, ale też innych miast w Polsce, potrzebują szybkich kolejowych połączeń w ramach aglomeracji. Inwestycja PKM jest jedną z wielu, które dofinansowaliśmy. Na przykład w maju 500 milionów złotych przeznaczyliśmy na Szczecińską Kolej Metropolitalną, a w kwietniu 50 milionów na nowe pociągi dla poznańskiej kolei. Mocno inwestujemy teraz w sektor kolejowy – powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.

– Elektryfikacja stanowi jeden z podstawowych elementów modernizacji transportu kolejowego. Dzięki elektryfikacji 18,5 km linii kolejowych nr 248 i 253 pociągi na tych trasach pojadą szybciej i wyprodukują mniej spalin”- podkreślił Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych. „Projekt przyczyni się do poprawy komfortu osób podróżujących transportem zbiorowym oraz – dzięki budowie nowego przystanku osobowego – ułatwi dostęp do transportu kolejowego większej grupie mieszkańców Gdańska – dodał Gorgol.

Pieniądze dla Pomorza na największe inwestycje infrastrukturalne

Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 jest największym programem infrastrukturalnym współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej. To ponad 115,6 miliardów złotych (liczone po majowym kursie EUR/PLN) na najważniejsze w kraju inwestycje w sektorach: transportu, środowiska, energii, kultury i zdrowia.

Województwo pomorskie jest aktywnym beneficjentem POIiŚ. Przy współfinansowaniu z programu w regionie realizowanych jest obecnie 116 projektów o łącznej wartości przyznanego dofinansowania UE blisko 5,4 mld złotych. Całkowity koszt tych inwestycji to prawie 9,1 mld złotych. Projekty wspierane środkami POIiŚ w regionie to inwestycje w różnych sektorach.

Największą wartość mają inwestycje transportowe – 6,2 miliarda złotych (około 3,7 miliardów złotych dofinansowania unijnego). To np. budowa drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga i obwodnicy Kościerzyny, modernizacja linii kolejowej Warszawa – Gdynia, nowe autobusy i trolejbusy dla Gdyni, nowe i zmodernizowane linie tramwajowe w Gdańsku oraz nowe tramwaje.



Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2018
NUMER 07/2018
W siódmym tegorocznym numerze miesięcznika publikujemy raport na temat kolei regionalnych. Oprócz tego w numerze m. in. duża analiza fuzji Siemensa z Alstomem. Ważne informacje dotyczące planowanej modernizacji linii średnicowej w Warszawie i analiza modelu rozwoju, który przyjął Newag. To jednak przede wszystkim numer jubileuszowy, w którym świętujemy nasze piętnastolecie. Dlatego w miesięczniku można znaleźć unikatowe zdjęcia i materiały podsumowujące minione 15 lat – zarówno w Redakcji, jak i w branży. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS