Rewitalizacja linii Kalety – Kluczbork dobiega końca. PKP PLK zrealizowały już trzy czwarte wszystkich prac na tej kluczowej części połączenia Śląska z portem w Szczecinie. Już w przyszłym roku podróż z Katowic do Poznania potrwa 4 godziny i 30 minut.
Pracom pomiędzy Kaletami, Lublińcem a Kluczborkiem towarzyszy rewitalizacja kolejnego odcinka biegnącego w stronę Poznania – między Kluczborkiem a Ostrzeszowem. Remont obu linii łączących Śląsk z Wielkopolską i dalej ze Szczecinem pozwoli na sprawniejszy transport towarów oraz szybszą podróż.
Po zakończeniu obu projektów, co jest planowane na pierwszą połowę 2015 roku, parametry techniczne na całej linii Kalety – Kluczbork – Ostrzeszów pozwolą na jazdę pociągów pasażerskich z prędkością 120 km/h, zaś pociągów towarowych 100 km/h.
Rewitalizacja linii kolejowej jest częścią większego zadania polegającego na poprawie infrastruktury torowej na trasie Katowice – Poznań. Obejmuje ono również prace rewitalizacyjne na odcinkach: Bytom Północ – Tarnowskie Góry oraz Kalety – Strzebiń. Po zakończeniu wszystkich robót czas przejazdu pociągiem na tej trasie skróci się aż o 1,5 godziny – z sześciu do około czterech i pół.
W ramach modernizacji trasy Kalety – Kluczbork, do sierpnia na zlecenie PKP PLK odnowiono ponad 91 km torów, wymieniono 54 rozjazdy i wyremontowano 16 przejazdów. Zakończona została także rewitalizacja 7 peronów, gdzie wymieniono m.in. nawierzchnię i 34 obiektów inżynieryjnych - mostów, wiaduktów i przepustów. Do tej pory prace skupiały się przede wszystkim na szlakach Bąków – Kluczbork, Sowczyce – Olesno Śląskie, Koszęcin – Lubliniec.
Obecnie trwają prace remontowe na peronach w Sowczycach, Sierakowie Śląskim i Starym Oleśnie. W trakcie przebudowy są również: tor nr 2 na stacji w Lublińcu, a także tor nr 2 na szlaku Lubliniec – Ciasna, tor nr 2 między Olesnem Śląskim – Starym Olesnem – Bąkowem oraz tor nr 2 na odcinku Sieraków Śląski – Sowczyce.
Wartość projektu wynosi ponad 339 mln złotych. Rewitalizacja trasy Kalety – Kluczbork jest prowadzona w ramach projektu „Polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowej nr 143 na odcinku Kalety - Kluczbork”. Prace są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej.