NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Tomaszów Maz. – Opoczno: Kiedy ostatecznie nastąpi elektryfikacja trasy?

| Kasper Fiszer 17.11.2020 30

Tomaszów Maz. – Opoczno: Kiedy ostatecznie nastąpi elektryfikacja trasy?
Pociąg z Łodzi do Opocznafot. Kasper Fiszer
Jak finansowana będzie modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej z Tomaszowa Mazowieckiego do Opoczna? Na razie nie wiadomo, czy ostatecznie UMWŁ i PKP PLK zlecą przygotowanie dokumentacji projektowej inwestycji w ramach RPO. Decyzja w tej sprawie może zależeć od wyników naboru do programu Kolej+.
Losy oczekiwanej modernizacji i elektrydikacji linii kolejowej nr 25 pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Opocznem są dość skomplikowane. Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego początkowo planował wraz z PKP PLK stosunkowo szybko przeprowadzić sam montaż sieci trakcyjnej. Później zakres przedsięwzięcia został rozszerzony o szerokie roboty torowe, co jednak istotnie odsunęło w czasie przewidywany termin zakończenia prac. Teraz pojawiła się kolejna koncepcja: objęcie inwestycją całego odcinka do Skarżyska-Kamiennej.

Nie ma pewności co do finansowania dokumentacji z RPO

To niewątpliwie dobra informacja dla podróżnych, bo prace miałyby zakończyć się wznowieniem zawieszonego w 2009 r. połączenia z Tomaszowa przez Opoczno i Końskie do Skarżyska-Kamiennej, co zdecydowanie skróciłoby czas przejazdu pomiędzy Łodzią a Kielcami. Z drugiej jednak strony może to znacząco opóźnić wykonanie robót na odcinku do Opoczna. Otwarcie trasy po elektryfikacji byłoby tak odsunięte w czasie, że samorząd województwa łódzkiego planuje zakupić hybrydowe jednostki trakcyjne, które miałyby kursować z Łodzi do Opoczna do czasu elektryfikacji.

Na razie trudno jednak stwierdzić, kiedy rzeczywiście trasa doczeka się modernizacji. Jak mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych, zarządca infrastruktury planował wcześniej wraz z samorządem regionalnym zlecić opracowanie dokumentacji projektowej inwestycji obejmującej odcinek z Tomaszowa do Opoczna. Prace miały być finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014 – 2020, a postępowanie zostało już ogłoszone. Odcinek ten znalazł się jednak we wniosku o dofinansowanie prac projektowych złożonym przez Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego w partnerstwie ze swoim odpowiednikiem z województwa łódzkiego.

Ostatecza decyzja po rozstrzygnięciu naboru do Kolej+?

– W związku z tym UMWŁ w porozumieniu z PKP PLK podejmie decyzję o kontynuacji opracowywania dokuentacji projektowej w ramach RPO lub tez o rezygnacji z tego projektu i kontynuacji przygotowania dokumentacji w raach programu Kolej+ – powiedział nasz rozmówca. Zgodnie z inforacjai przekazanymi nam wcześniej przez Urząd ten skłania się raczej ku drugiej ze wskazanych opcji, bo wskazuje horyzont czasowy elektryfikacji na okres około dziesięciu lat. Obecnie wnioski złożone w ramach Kolej+ są oceniane pod kątem formalnym.

Dopiero potem pomysły samorządów będą poddawane ocenie merytorycznej. a następnie zostanie podjęta decyzja o ich przyjęciu do realizacji. Być może na ostateczną decyzję w sprawie ewentualnej rezygnacji z przeprowadzenia przedsięwzięcia z wykorzystaniem środków RPO pozostanie nam poczekać jeszcze kilka miesięcy. Odległe w czasie wydają się zatem także same roboty budowlane.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5