NUMER 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
Temat numeru:
IV pakiet kolejowy
szukaj
Śledź nas:

Łódzkie: Hybrydy ŁKA do Opoczna. Elektryfikacja dopiero ok. 2030 r.

| Kasper Fiszer 16.09.2020 58

Łódzkie: Hybrydy ŁKA do Opoczna. Elektryfikacja dopiero ok. 2030 r.
Pociąg Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnejfot. Kasper Fiszer
Przez jeszcze ok. dziesięć lat będzie istniała potrzeba eksploatacji taboru spalinowego na trasie do Opoczna. To właśnie w tym celu wojewódzka spółka ŁKA planuje pozyskać tabor hybrydowy. Jednostki spalinowo-elektryczne pojadą także do Spały, gdzie obecnie nie docierają regularne pociągi pasażerskie.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna ogłosiła niedawno plan zakupu hybrydowych jednostek trakcyjnych umożliwiających zarówno przejazd po liniach zelektryfikowanych przy poborze prądu z sieci, jak i niezelektryfikowanych. Pomysł ten mógł zaskakiwać, bo województwo łódzkie nie uruchamia obecnie pociągów na liniach pozbawionych sieci trakcyjnej za wyjątkiem połączenia do Opoczna. Dotychczasowe założenia mówiły jednak o elektryfikacji odcinka linii kolejowej nr 25 w perspektywie co najwyżej kilkuletniej, co umożliwiłoby obsługę trasy tańszymi pojazdami elektrycznymi bardzo krótko po dostawie nowego taboru.

Cztery lata planowania inwestycji

Harmonogram ten trzeba jednak mocno zweryfikować. – Województwa łódzkie i świętokrzyskie zgłosiły do programu Kolej Plus inwestycję polegającą na modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Opoczno – Skarżysko-Kamienna – przypomina bowiem Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Zgłoszenie obejmuje jednak swoim zakresem wyłącznie przygotowanie studium projektowo-technicznego oraz pozyskanie pozwoleń administracyjnych.

Ten etap potrwać ma według obecnych założeń do roku 2024. Dopiero w kolejnych latach możliwe miałoby być przeprowadzenie prac budowlanych. Łódzki samorząd zastrzega przy tym, że ich realizacja będzie uzależniona od dostępności środków unijnych w kolejnej perspektywie finansowej, a także od sytuacji budżetowej obu województw.

Elektryfikacja trasy zakończy się za... około dziesięć lat

– Horyzont czasowy modernizacji i elektryfikacji linii z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej sięga roku 2030 – szacują służby prasowe UMWŁ. – Planowane do pozyskania pociągi hybrydowe kursować będą więc na liniach nr 25 w relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Mazowiecki – Opoczno oraz nr 53 w relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Mazowiecki – Spała – wskazują władze regionu. Oznacza to, że województwo planuje wznowić przewozy na krótkim odcinku z Tomaszowa Mazowieckiego do Spały. Regularny ruch rozkładowych pociągów funkcjonujących na standardowych zasadach został tam wstrzymany pod koniec lat 80. zeszłego stulecia. Od tamtej pory uruchamiane są tylko pociągi turystyczne.

Przypomnijmy, że jeszcze na początku tego roku PKP PLK informowały nas o planach modernizacji linii nr 25 na jej łódzkim odcinku z Tomaszowa do Opoczna do końca roku 2022. Później miała nastąpić jej elektryfikacja.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5