NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Łódzkie: Hybrydy ŁKA do Opoczna. Elektryfikacja dopiero ok. 2030 r.

| Kasper Fiszer 16.09.2020 4,2k

Łódzkie: Hybrydy ŁKA do Opoczna. Elektryfikacja dopiero ok. 2030 r.
Pociąg Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnejfot. Kasper Fiszer
Przez jeszcze ok. dziesięć lat będzie istniała potrzeba eksploatacji taboru spalinowego na trasie do Opoczna. To właśnie w tym celu wojewódzka spółka ŁKA planuje pozyskać tabor hybrydowy. Jednostki spalinowo-elektryczne pojadą także do Spały, gdzie obecnie nie docierają regularne pociągi pasażerskie.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna ogłosiła niedawno plan zakupu hybrydowych jednostek trakcyjnych umożliwiających zarówno przejazd po liniach zelektryfikowanych przy poborze prądu z sieci, jak i niezelektryfikowanych. Pomysł ten mógł zaskakiwać, bo województwo łódzkie nie uruchamia obecnie pociągów na liniach pozbawionych sieci trakcyjnej za wyjątkiem połączenia do Opoczna. Dotychczasowe założenia mówiły jednak o elektryfikacji odcinka linii kolejowej nr 25 w perspektywie co najwyżej kilkuletniej, co umożliwiłoby obsługę trasy tańszymi pojazdami elektrycznymi bardzo krótko po dostawie nowego taboru.

Cztery lata planowania inwestycji

Harmonogram ten trzeba jednak mocno zweryfikować. – Województwa łódzkie i świętokrzyskie zgłosiły do programu Kolej Plus inwestycję polegającą na modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Opoczno – Skarżysko-Kamienna – przypomina bowiem Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Zgłoszenie obejmuje jednak swoim zakresem wyłącznie przygotowanie studium projektowo-technicznego oraz pozyskanie pozwoleń administracyjnych.

Ten etap potrwać ma według obecnych założeń do roku 2024. Dopiero w kolejnych latach możliwe miałoby być przeprowadzenie prac budowlanych. Łódzki samorząd zastrzega przy tym, że ich realizacja będzie uzależniona od dostępności środków unijnych w kolejnej perspektywie finansowej, a także od sytuacji budżetowej obu województw.

Elektryfikacja trasy zakończy się za... około dziesięć lat

– Horyzont czasowy modernizacji i elektryfikacji linii z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej sięga roku 2030 – szacują służby prasowe UMWŁ. – Planowane do pozyskania pociągi hybrydowe kursować będą więc na liniach nr 25 w relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Mazowiecki – Opoczno oraz nr 53 w relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Mazowiecki – Spała – wskazują władze regionu. Oznacza to, że województwo planuje wznowić przewozy na krótkim odcinku z Tomaszowa Mazowieckiego do Spały. Regularny ruch rozkładowych pociągów funkcjonujących na standardowych zasadach został tam wstrzymany pod koniec lat 80. zeszłego stulecia. Od tamtej pory uruchamiane są tylko pociągi turystyczne.

Przypomnijmy, że jeszcze na początku tego roku PKP PLK informowały nas o planach modernizacji linii nr 25 na jej łódzkim odcinku z Tomaszowa do Opoczna do końca roku 2022. Później miała nastąpić jej elektryfikacja.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5