W maju do Rosji przyjechał pierwszy z zamówionych przez Koleje Rosyjskie (RŻD) pociągów Talgo. Składy, wyposażone w automatyczne systemy zmieniania rozstawu, mają być także skierowane na trasę przez Polskę do Berlina. Jednocześnie RŻD – mimo napiętej sytuacji z Ukrainą – nie rezygnują z planów budowy szerokiego toru do Austrii. – To jak z wodą w piasku – woda zawsze znajdzie drogę – mówi Władimir Jakunin, szef RŻD.
Do Rosji docierają pierwsze pociągi, wyprodukowane przez hiszpańską firmę Talgo. RŻD w 2011 r. zamówiły siedem 20-wagonowych składów. Będą mogły one rozwijać prędkość do 200 km/h. – Kupiliśmy te pociągi z myślą o poprawie jakości naszych usług w sektorze pasażerskim na trasach do Mińska i Kijowa, teraz z oczywistych względów zostaje Mińsk. Oprócz tego nowe pociągi zastąpią Sapsany na trasie Moskwa – Niżny Nowogród, które powrócą na linię do Petersburga. To pozwoli na utrzymanie godzinnego taktu, co będzie sporą poprawą naszej oferty – mówi Władimir Jakunin, szef RŻD. Biorąc pod uwagę rozwój infrastruktury i możliwość osiągania prędkości 160-200 km/h, trasa do Niżnego Nowogrodu jest uważana za jedną z bardziej obiecujących.
RŻD planuje także wykorzystanie nowych składów w połączeniach przez Polskę. – Talgo jest wyposażone w automatyczny system zmieniania rozstawu (z 1520 na 1435 mm). Dlatego też rozważamy uruchomienie połączeń tymi pociągami przez Białoruś i Polskę do Berlina. To będzie nowy poziom współpracy między naszymi państwami i kolejami – przekonuje Jakunin. Według założeń pociągi miałyby zostać wprowadzone do rozkładu międzynarodowego 2015-2016. Czas przejazdu całej trasy, uwzględniając kontrole celne i graniczne, wynieść ma 18 godzin.
Mimo napiętej sytuacji na Ukrainie RŻD nie rezygnują z planów budowy szerokiego toru do Austrii. – Prędzej czy później wszystko się unormuje. Nawet dzisiaj przy napiętej sytuacji między państwami trwa współpraca – jest ona po prostu praktyczna. Jeśli nie będzie bardzo silnych nacisków zewnętrznych, to będziemy kontynuować ten projekt. Musimy być bardziej konkurencyjni względem innych gałęzi transportu, głównie kołowej. Więc jeśli nie przez Słowację… To jak z wodą w piasku – woda zawsze znajdzie drogę – mówi Władimir Jakunin.
2014-07-03 15:26:23 Autor: Filu
---.u-strasbg.fr
2015-2016 ?
Jeszcze się okaże że EIC-Premium Talgo pojawi się na naszych torach szybciej niż EIC-Premium Dziobak.
2014-07-03 15:29:51 Autor: Stiepan
---.opera-mini.net
Swienie! Kolejny Papus Galaktus będzie jeździł przez Polskę. Ciekawe co na to Mr Mikol z Brzegu?
Pamiętam jak w latach 90 ubiegłego stulecia, na stacji Brzeg wsiadal do jednostki taki młody mikol. Ubrany jakby pracował w PKP. Dojeżdżal do stacji Wrocław Główny. Wychodził głównym wejściem dworcowym. Potem kierował się przez Świerczewskiego, a dalej Malachowskiego. Szedł na "Berlin" i wracał torami z powrotem na perony stacji Wrocław Główny.
Ten mikol miał na imię Robert. Nazwiska nie pamiętam, chyba Watczyński :)
2014-07-03 15:33:49 Autor: ziuta
---.dynamic.gprs.plus.pl
Widać że gość coś myśli, a u nas to same jełopy!
2014-07-03 15:39:12 Autor: Fan Clown Iwana
---.dynamic.gprs.plus.pl
Składy będą kierowane i zatrzymujące sie na stacjach: Warszawa - Katowice - Breslau - Posen i dalej po trasie do Berlin. Mamy nadzieje, że wielki przyjaciel koleji imć Krzysztof "Iwan' Waszkiewicz, ustawi kamerę na statywie podczas pierwszego przejazdu składu Talgo.
2014-07-03 15:43:36 Autor: red
---.dynamic.chello.pl
Jakoś sobie nie wyobrażam dopuszczenia tych nietypowych wagonów na nasze tory bez testów przecież to to ma nietypowe wózki i w dodatku o zmiennym rozstawie osi które nie były testowane u nas
2014-07-03 16:28:44 Autor: lookii
---.timplus.net
Dojedzie do Berlina tylko i wyłącznie jak przed polską granicą osiągnie wysokość przelotową 10tyś m. Przecież nasze UTK dopuści go najwcześniej na tory 2025, bo nie będzie UMTS, GPS, ABS :) i innych poziomu 2 :) a już ten automatyczny rozstaw kół....
już to widzę.
2014-07-03 16:49:57 Autor: peron7
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
ruska czuhunka na polskich torach,tranzytem,już to widzę,ale na h...ju do raju se pojadą chyba przez Słowację i Czechy szybciej
2014-07-03 17:08:54 Autor: krzysztof rytel
---.adsl.inetia.pl
krzysztof rytel No to Intercity już nie zarobi - na loku i Warsie
2014-07-03 17:42:00 Autor: kris kross
---.140.132.222
I tu wlasnie jest miejsce na KDP!
Berlin Moskwa.
2014-07-03 17:48:59 Autor: Huciński...
---.dynamic.chello.pl
Właśnie, prędzej nam sąsiedzi wybudują pierwszą nitkę KDP, niż nasz pożal się pożal... rząd od siedmiu boleści...
2014-07-03 19:01:22 Autor: mnb
---.229.155.26.atman.pl
Dopuszczą, dopuszczą. Jak nie to Ruscy znów wstrzymają import wieprzowiny i warzyw pod pretekstem jakiegoś podrzuconego trefnego prosiaka.
Zresztą wydaje mi się, że nie brak na polskiej kolei ludzi z sentymentem wspominających czasy braniej przyjaźni;] Prywatnego Pepika mogą nie wpuścić, ale bratnich Rosjan z państwowych kolei? No proszę Was...
2014-07-03 21:58:57 Autor: ...
---.adsl.inetia.pl
"No to Intercity już nie zarobi - na loku i Warsie"
Byłeś ciemny i ciemnym zostaniesz, Panie Rytel....
2014-07-03 22:22:25 Autor: KC
---.as13285.net
https://www.youtube.com/watch?v=D_ddfEBrsF4
2014-07-04 00:55:20 Autor: polski
---.opera-mini.net
@peron7
Jesteś cienki z j. polskiego. Chciałbyś zostać profesorem j. polskiego ? Masz ku temu szanse :-)
2014-07-04 12:18:52 Autor: Ave Ja
---.242.138.101
Z tymi nietypowymi wózkami to słyszałem, że na 99% może być problem dotyczący ich współpracy z naszymi odcinkami izolowanymi z powodu tych unikatowych wózków, choć osobiście nie wiem jak one są dokładnie zbudowane. Nie wiem jak to wygląda w Hiszpanii, czy oni tam wszędzie jeżdżą na licznikach osi, ale testy Talgo będzie musiało u nas przejść i ewentualnie jakieś modyfikacje z tymi wózkami.
Nie ma ktoś jakiegoś linka do dokładnego opisu tych wózków bo nei mogę znaleźć.
2014-07-04 20:28:42 Autor: arrivederci
---.adsl.inetia.pl
arrivederci Ale komfort jazdy na tych furach będzie raczej marny. Wózki dwuosiowe to już standard od dawna...
2014-07-05 09:44:08 Autor: Banderas
---.wroclaw.dialog.net.pl
Dokładnie, na tych jednoosiowych wozkach będzie się jechało jak kolzłomami. Ale to spanielska myśl techniczna. Południowa manana jak na linii helskiej, tak i do portu gdańskiego. Szajs i tyle.