NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Bankructwo Kolei Rosyjskich. To efekt sankcji Zachodu

| Jakub Madrjas 13.04.2022 9,5k

Bankructwo Kolei Rosyjskich. To efekt sankcji Zachodu
fot. Artem Svetlov, Flickr
Koleje Rosyjskie RŻD nie zapłaciły odsetek od wyemitowanych przez siebie obligacji denominowanych w dolarach. Zostały związku z tym uznane za bankruta; same tłumaczą, że nie mogą zapłacić ze względu na sankcje.
W poniedziałek (11 kwietnia) Komitet ds. Ustalania Wartości Kredytowych Instrumentów Pochodnych EMEA (CDDC), w którego skład wchodzą największe banki inwestycyjne, ogłosił, że Koleje Rosyjskie (RŻD) miały spłacić odsetki od obligacji do 14 marca, jednak płatność nie została uregulowana. Z tego powodu rosyjskiego przewoźnika uznano, za "niewypłacalnego". RŻD tłumaczą, że nie są bankrutem i chciały uiścić opłatę, ale "nie są w stanie tego zrobić z powodów prawnych". 

Bankructwo RŻD to zły sygnał dla Rosji

– RŻD nie zapłaciły odsetek od wyemitowanych przez siebie obligacji denominowanych w dolarach, co oznacza bankructwo przedsiębiorstwa – nie ma wątpliwości ekonomista SGH Jakub Karnowski, były prezes PKP SA, a obecnie członek rady nadzorczej Kolei Ukraińskich. – Rosjanie tłumaczą się, że z powodu sankcji nie maja możliwości przelania odsetek, ale to wydaje się być wymówka – uważa.

Serwisy ekonomiczne donoszą, że to pierwszy przypadek, w którym zakwestionowano rosyjskie instrumenty dłużne; może to zapowiadać problemy finansowe całego państwa. Koleje Rosyjskie, bezpośrednio wspierające wysiłek wojenny, są na liście sankcyjnej od pierwszych dni wojny. Z drugiej strony, mimo apeli Ukrzaliznyci (UZ) w dalszym ciągu trwa częściowa współpraca międzynarodowa z RŻD.

Pociągi w Rosji nie staną z braku pieniędzy


Jak tłumaczy "Rynkowi Kolejowemu" Karnowski, odcięcie od źródeł finansowych nie spowoduje, że RŻD będą mieć jakieś bieżące problemy w krótkim czy nawet średnim okresie. Szczególnie w sytuacji wojennej można być pewnym, że pociągi nie staną, a kolejarze dostaną pensję – choćby z budżetu Federacji.

– W praktyce RŻD nie będą mogły wyemitować nowego długu, gdyż cena takiego długu, ze względu na ryzyko, byłaby nieakceptowalna dla emitenta – tłumaczy Karnowski. Można w związku z tym zakładać, że bankructwo w pierwszej kolejności odbije się na inwestycjach rosyjskiego giganta.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Rosja (428)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Rosja (428)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5