Partnerzy serwisu:
Biznes

Bankructwo Kolei Rosyjskich. To efekt sankcji Zachodu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Data publikacji:
13-04-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Bankructwo Kolei Rosyjskich. To efekt sankcji Zachodu
fot. Artem Svetlov, Flickr
Koleje Rosyjskie RŻD nie zapłaciły odsetek od wyemitowanych przez siebie obligacji denominowanych w dolarach. Zostały związku z tym uznane za bankruta; same tłumaczą, że nie mogą zapłacić ze względu na sankcje.

W poniedziałek (11 kwietnia) Komitet ds. Ustalania Wartości Kredytowych Instrumentów Pochodnych EMEA (CDDC), w którego skład wchodzą największe banki inwestycyjne, ogłosił, że Koleje Rosyjskie (RŻD) miały spłacić odsetki od obligacji do 14 marca, jednak płatność nie została uregulowana. Z tego powodu rosyjskiego przewoźnika uznano, za "niewypłacalnego". RŻD tłumaczą, że nie są bankrutem i chciały uiścić opłatę, ale "nie są w stanie tego zrobić z powodów prawnych". 

Bankructwo RŻD to zły sygnał dla Rosji

– RŻD nie zapłaciły odsetek od wyemitowanych przez siebie obligacji denominowanych w dolarach, co oznacza bankructwo przedsiębiorstwa – nie ma wątpliwości ekonomista SGH Jakub Karnowski, były prezes PKP SA, a obecnie członek rady nadzorczej Kolei Ukraińskich. – Rosjanie tłumaczą się, że z powodu sankcji nie maja możliwości przelania odsetek, ale to wydaje się być wymówka – uważa.

Serwisy ekonomiczne donoszą, że to pierwszy przypadek, w którym zakwestionowano rosyjskie instrumenty dłużne; może to zapowiadać problemy finansowe całego państwa. Koleje Rosyjskie, bezpośrednio wspierające wysiłek wojenny, są na liście sankcyjnej od pierwszych dni wojny. Z drugiej strony, mimo apeli Ukrzaliznyci (UZ) w dalszym ciągu trwa częściowa współpraca międzynarodowa z RŻD.

Pociągi w Rosji nie staną z braku pieniędzy


Jak tłumaczy "Rynkowi Kolejowemu" Karnowski, odcięcie od źródeł finansowych nie spowoduje, że RŻD będą mieć jakieś bieżące problemy w krótkim czy nawet średnim okresie. Szczególnie w sytuacji wojennej można być pewnym, że pociągi nie staną, a kolejarze dostaną pensję – choćby z budżetu Federacji.

– W praktyce RŻD nie będą mogły wyemitować nowego długu, gdyż cena takiego długu, ze względu na ryzyko, byłaby nieakceptowalna dla emitenta – tłumaczy Karnowski. Można w związku z tym zakładać, że bankructwo w pierwszej kolejności odbije się na inwestycjach rosyjskiego giganta.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Rosja chce sama budować szybkie pociągi

Tabor i technika

Rosja chce sama budować szybkie pociągi

Michał Szymajda 19 kwietnia 2024

Koleje Rosyjskie planują koniec diesla od 2025 r.

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Rosja chce sama budować szybkie pociągi

Tabor i technika

Rosja chce sama budować szybkie pociągi

Michał Szymajda 19 kwietnia 2024

Koleje Rosyjskie planują koniec diesla od 2025 r.

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij