NUMER 03/2023
NUMER 03/2023
Temat numeru:
Kolej na Mazowszu
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Tak Pesa tankuje wodór

| Jakub Madrjas 31.03.2023 7,2k

Tak Pesa tankuje wodór
Fot. Rynek Kolejowy
Tak Pesa tankuje wodór
Tak Pesa tankuje wodór
Tak Pesa tankuje wodór
Tak Pesa tankuje wodór
Tak Pesa tankuje wodór
Lokomotywa wodorowa Pesy czeka na ostatnie dokumenty dopuszczające pojazd do eksploatacji. W fabryce producenta w Bydgoszczy mieliśmy okazję przyjrzeć się tankowaniu najnowszego dziecka polskiej techniki.
Lokomotywa wodorowa Pesy 6Dn przeznaczona jest do prac na bocznicach przemysłowych - szeroko na jej temat pisaliśmy tutaj. Obecnie pierwszy, prototypowy egzemplarz po testach na torze Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie, czeka na dopuszczenie do eksploatacji przez Urząd Transportu Kolejowego. Nie stoi bezczynnie – wykonuje różne jazdy próbne, wozi również po torze producenta gości.
Prawie jak zwykły samochód

Prawo dotyczące pojazdów wodorowych wciąż jest bowiem w Polsce na etapie tworzenia, ale pierwsze stacje już powstają. Na terenie Pesy funkcjonuje obecnie mobilna stacja ładowania firmy AirProducts, która składa się z przyczepy (trailera) wypełnionego butlami z gazem oraz dystrybutora. W butlach mieści się ponad 560 kg wodoru. Z kolei pojemność zbiorników lokomotywy Pesy to 175 kg.
Samo tankowanie niewiele różni się od tankowania samochodu – podłączany jest przewód, którym leci gaz. Dodatkowym elementem jest sprawdzanie szczelności połączenia. Na dwa sposoby – pierwszym jest czujnik elektroniczny. Drugim… miotła. Jak tłumaczy Karol Gołaszewski, specjalista ds. bezpieczeństwa Pesy, szczególnie w warunkach silnego wiatru trudno stwierdzić, czy doszło tylko do wycieku gazu, czy do pożaru. Wodór pali się bowiem bezbarwnie, do tego dzięki wytworzeniu otoczki z pary wodnej temperatura wokół płomienia szybko spada. Pożaru więc ani nie widzimy, ani nie czujemy ciepła – tymczasem w miejscu zapłonu temperatura wynosi 2000 stopni. Tu do akcji wchodzi miotła – specjalna, oznaczona nawet… normami ISO. Jeśli witki się palą, to znaczy że jest pożar. – Jak uznali Niemcy, którzy wymyślili to rozwiązanie, elektronika może się zepsuć, miotła nie – śmieje się Gołaszewski.
Tankowanie wodoru szybko spowszednieje

Jak dodaje Karol Gołaszewski, podobne zabezpieczenia – obsługa przez osobę wyznaczoną i przeszkoloną, uzyskanie zgód – obowiązywały początkowo dla tankowania paliw gazowych do samochodów. Technologia ta jednak spowszedniała i od dawna już gaz tankują po prostu użytkownicy. – Tak samo będzie z wodorem – przewiduje. Widok wodorowej stacji tankowania nikogo już nie dziwi w Niemczech, a i w Polsce powstają już pierwsze punkty tego typu.

Ile trwa tankowanie wodoru do lokomotywy Pesy? To… zależy. Mobilna stacja ładowania przesyła gaz w najprostszy możliwy sposób – wyrównując ciśnienia pomiędzy zbiornikami. To rozwiązanie tanie, ale powoduje że pewna część wodoru pozostaje w zbiornikach, a i sam proces przesyłu może trwać kilkadziesiąt minut. Oczywiście, stałe stacje tankowania wodoru, które powstają już w wielu krajach, za pomocą sprężarek przyspieszają cały proces, który staje się jeszcze bardziej podobny do tankowania samochodu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Bydgoszcz (653)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Bydgoszcz (653)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2023
NUMER 03/2023
W numerze 3/2023 naszego Miesięcznika przyjrzeliśmy się temu, dlaczego rekordy kolei pasażerskiej nie stały się udziałem Mazowsza. Dużo uwagi poświęcamy też udanym działaniom Kolei Małopolskich. Oprócz tego jak zwykle wiele ciekawych rozmów i ważnych tematów - jak inwestycje wojskowe i logistyka wojenna. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5