Partnerzy serwisu:
Innowacje

Tak Pesa tankuje wodór

Dalej Wstecz
Partner działu

Partner działu:

Data publikacji:
31-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Lokomotywa wodorowa Pesy czeka na ostatnie dokumenty dopuszczające pojazd do eksploatacji. W fabryce producenta w Bydgoszczy mieliśmy okazję przyjrzeć się tankowaniu najnowszego dziecka polskiej techniki.

Lokomotywa wodorowa Pesy 6Dn przeznaczona jest do prac na bocznicach przemysłowych - szeroko na jej temat pisaliśmy tutaj. Obecnie pierwszy, prototypowy egzemplarz po testach na torze Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie, czeka na dopuszczenie do eksploatacji przez Urząd Transportu Kolejowego. Nie stoi bezczynnie – wykonuje różne jazdy próbne, wozi również po torze producenta gości.
Prawie jak zwykły samochód

Prawo dotyczące pojazdów wodorowych wciąż jest bowiem w Polsce na etapie tworzenia, ale pierwsze stacje już powstają. Na terenie Pesy funkcjonuje obecnie mobilna stacja ładowania firmy AirProducts, która składa się z przyczepy (trailera) wypełnionego butlami z gazem oraz dystrybutora. W butlach mieści się ponad 560 kg wodoru. Z kolei pojemność zbiorników lokomotywy Pesy to 175 kg.
Samo tankowanie niewiele różni się od tankowania samochodu – podłączany jest przewód, którym leci gaz. Dodatkowym elementem jest sprawdzanie szczelności połączenia. Na dwa sposoby – pierwszym jest czujnik elektroniczny. Drugim… miotła. Jak tłumaczy Karol Gołaszewski, specjalista ds. bezpieczeństwa Pesy, szczególnie w warunkach silnego wiatru trudno stwierdzić, czy doszło tylko do wycieku gazu, czy do pożaru. Wodór pali się bowiem bezbarwnie, do tego dzięki wytworzeniu otoczki z pary wodnej temperatura wokół płomienia szybko spada. Pożaru więc ani nie widzimy, ani nie czujemy ciepła – tymczasem w miejscu zapłonu temperatura wynosi 2000 stopni. Tu do akcji wchodzi miotła – specjalna, oznaczona nawet… normami ISO. Jeśli witki się palą, to znaczy że jest pożar. – Jak uznali Niemcy, którzy wymyślili to rozwiązanie, elektronika może się zepsuć, miotła nie – śmieje się Gołaszewski.
Tankowanie wodoru szybko spowszednieje

Jak dodaje Karol Gołaszewski, podobne zabezpieczenia – obsługa przez osobę wyznaczoną i przeszkoloną, uzyskanie zgód – obowiązywały początkowo dla tankowania paliw gazowych do samochodów. Technologia ta jednak spowszedniała i od dawna już gaz tankują po prostu użytkownicy. – Tak samo będzie z wodorem – przewiduje. Widok wodorowej stacji tankowania nikogo już nie dziwi w Niemczech, a i w Polsce powstają już pierwsze punkty tego typu.

Ile trwa tankowanie wodoru do lokomotywy Pesy? To… zależy. Mobilna stacja ładowania przesyła gaz w najprostszy możliwy sposób – wyrównując ciśnienia pomiędzy zbiornikami. To rozwiązanie tanie, ale powoduje że pewna część wodoru pozostaje w zbiornikach, a i sam proces przesyłu może trwać kilkadziesiąt minut. Oczywiście, stałe stacje tankowania wodoru, które powstają już w wielu krajach, za pomocą sprężarek przyspieszają cały proces, który staje się jeszcze bardziej podobny do tankowania samochodu.
Partner działu

Partner działu:

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Zintegrowany transport

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Redakcja/inf. pras 24 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Zintegrowany transport

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Redakcja/inf. pras 24 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5