Rozpoczęły się prace między Kaliskami Kujawskimi a Czerniewicami na linii nr 18 Kutno – Toruń Główny – poinformowała PKP PLK.
O przetargu na prace na tym odcinku
informowaliśmy tutaj. To część projektu „Zwiększenie dostępności magistrali E 20 i C-E 20 poprzez poprawę stanu technicznego przyległych linii kolejowych” w ramach Krajowego Programu Kolejowego. Inwestycja sfinansowana ze środków krajowych jest warta około 300 mln zł netto. Została podzielona na cztery etapy. Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pasażerskie zwiększą prędkość z obecnych 120 km/h do 160 km/h, a składy towarowe z 80 km/h do 120 km/h – informuje PLK.
Rozpoczął się trzeci etap inwestycji wartej 300 mln zł
Prace między Kaliskami Kujawskimi a Czerniewicami to trzeci etap, który zaplanowano do kwietnia 2021 r. Wartość robót to prawie 39 mln zł netto. Jak podaje PLK, wykonawca demontuje kolejne elementy starego toru. Ekipy wyposażone w specjalistyczne pojazdy i sprzęt ściągają zużytą sieć trakcyjną. Szykowane są już fundamenty pod konstrukcje wsporcze nowej sieci. Wykonawca zabezpieczył materiały budowlane, m.in. prawie 10 tys. podkładów, ponad 18 tys. metrów nowych szyn – podaje inwestor.
Na przystanku Wiktorowo przebudowany zostanie peron nr 2. Będzie wyposażony w nową wiatę, ławki, gabloty informacyjne. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się skorzystają z wygodnej pochylni. Przewidziano ustawienie stojaków na rowery.
Co już wykonano ?
Jak informuje PLK, drugi etapu projektu zakończono w 2019 r. Podróżni korzystają z trzech przebudowanych peronów na stacji Kaliska Kujawskie oraz nowego peronu nr 1 na przystanku Wiktorowo. Na odcinku Ostrowy – Otłoczyn wymieniono tory oraz sieć trakcyjną. Wyremontowano most nad rzeką Lubienką oraz 8 przepustów. Dla bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym, na 8 przejazdach zamontowano nowe rogatki oraz sygnalizatory dźwiękowe i świetlne. Wymieniono też nawierzchnię jezdni i kierowcy przejeżdżają przez tory bezpieczniej i sprawniej. Na prace przeznaczono 81 mln zł netto.
W latach 2016–2018 (pierwszy etap projektu), na 30-kilometrowym odcinku między Włocławkiem Brzezie a Aleksandrowem Kujawskim wymieniono tory i sieć trakcyjną. Z myślą o podróżnych przebudowano perony w Lubaniu, Nieszawie Waganiec i Turznie Kujawskim. Wyremontowano 18 obiektów inżynieryjnych oraz przebudowano układ torowy stacji Nieszawa Waganiec. Na 13 przejazdach kolejowo-drogowych zamontowano nową sygnalizację, co zwiększyło poziom bezpieczeństwa. Wartość prac to 77 mln zł netto.