Władze województwa pomorskiego widzą problem z niską przepustowością linii kolejowej do Portu Gdańsk. Jako jedną z recept proponują tworzenie tzw. suchych portów, m.in. w Zajączkowie Tczewskim.
Modernizacja linii 226 Pruszcz Gd. – Port Północny, wraz z budową nowego, dwutorowego mostu na Martwej Wiśle, ma się rozpocząć w czerwcu br. i potrwać, wedle różnych zapowiedzi, do końca 2015 r. lub do połowy 2016 r. Planowana data wyłonienia wykonawcy to kwiecień 2014 r., natomiast rozpoczęcie prac powinno nastąpić dwa miesiące później. Należy jednak przypomnieć, że procedura przetargowa ślimaczy się od wielu miesięcy, a zarządca infrastruktury kilkakrotnie przesuwał już terminy zarówno podpisania umowy na realizację tego przedsięwzięcia, jak i samej budowy. Nie wspominając o tym, iż kwestia modernizacji linii 226 była dyskutowana już w poprzedniej dekadzie.
Kolej to 30-35% przewozów do portów
– Widzimy ograniczoną przepustowość linii kolejowych leżących na terenie aglomeracji Trójmiasta. Do istotnych wyzwań inwestycyjnych w tym zakresie, warunkujących rozwój portów, należą przebudowa linii kolejowej nr 226 wraz z mostem przez Martwą Wisłę oraz utworzenie terminala intermodalnego na zapleczu aglomeracji, w Zajączkowie Tczewskim – mówi Sławomir Lewandowski z Urzędu Marszałkowskiego Woj. Pomorskiego.
Lewandowski zwraca też uwagę, że wraz z rozbudową infrastruktury transportowej, głównie drogowej, poprawia się też dostępność portów do ich gospodarczego zaplecza, chociaż jest to stan daleki od pożądanego. – Do problemów morskich portów należy zapewnienie odpowiedniej przepustowości dla przewozu ładunków masowych i skonteneryzowanych, co jest kluczowe dla dalszego ich rozwoju. Transport kolejowy realizuje jedynie około 30-35 proc. przewozów lądowych na zapleczu portów w Gdańsku i Gdyni, podobny udział ma transport rurociągowy. Poza tym wewnętrzny port w Gdańsku posiada zdekapitalizowaną i zniszczoną infrastrukturę; wymienić tu trzeba nabrzeża, baseny, urządzania przeładunkowe, zaplecze logistyczne itp. Rozwiązaniem dla problemu obsługi portów transportem kolejowym powinno być wykorzystanie potencjału istniejącej infrastruktury kolejowej do utworzenia tzw. suchych portów, np. w Zajączkowie Tczewskim – zauważa Sławomir Lewandowski.
Projekt modernizacji linii 226 obejmuje m.in. budowę nowego dwutorowego mostu przez Martwą Wisłę oraz modernizację torowiska i sieci trakcyjnej, co pozwoli na podniesienie prędkości do 100 km/godz. Wartość projektu to 505 mln zł, z czego 270 mln zł pochodzić ma z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Obecnie przepustowość linii 226 wynosi ok. 60 pociągów dziennie, po modernizacji będzie to ok. 360 pociągów.
Ustka i Łeba także z szansami
Przedstawiciel UMWP przypomina też, że ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego 2014-20 mogą zostać przeprowadzone inwestycje, które poprawią dostępność portów morskich leżących poza Trójmiastem.
– Porty w Łebie czy Ustce wpisują się w inwestycje kolejowe określone w Regionalnym Programie Strategicznym Mobilne Pomorze, które przewidziane do finansowania w ramach RPO WP 2014-2020. Należą do nich linia kolejowa nr 229 na odcinku Lębork-Łeba oraz linia kolejowa nr 405 na odcinku Szczecinek- Słupsk-Ustka. Oczywiście na dzień dzisiejszy nie wiemy, czy zakres tych przedsięwzięć obejmie bezpośredni dostęp do portów w Ustce i Łebie, jako bocznic od stacji węzłowych Łeba i Ustka. Studia wykonalności powinny te kwestie określić – dodaje Sławomir Lewandowski.