Władze Tallina finansowo wsparły opracowanie koncepcji kolejowej obwodnicy stolicy Estonii. Projekt zakłada stworzenie nowego odcinka linii kolejowej o rozstawie 1520 mm, co pozwoli wyprowadzić ruch pociągów towarowych z centrum miasta.
Władze miasta podjęły decyzję o wsparciu krajowego projektu kolejowej obwodnicy Tallina. Z miejskiej kasy do 2028 roku zostanie przekazanych łącznie 675 000 euro, czyli ponad 3 mln zł. – Celem projektu obwodnicy Tallina jest budowa nowego odcinka kolejowego z miejscowości Paldiski, czyli z zachodu na wschód Tallina. Dzięki obwodnicy pociągi towarowe jadące z Paldiski docierałyby do stacji przy jeziorze Ülemiste lub portu Muuga i nie musiałyby przejeżdżać przez centrum miasta – mówi Vladimir Svet, zastępca burmistrza Tallina.
Jak podkreśla włodarz, tym samym szybciej mogłyby zostać zlikwidowane towarowe stacje Kopli i Ülemiste, co uwolniłoby przestrzeń między obszarami Kalamają a Pelgulinną oraz także pomiędzy centrum biznesowym w Ülemiste a strefą przemysłową Lasnamäe. – Mam nadzieję, że po przygotowaniu koncepcji, jak najszybciej przystąpimy do realizacji projektu obwodnicy – zaznaczył Svet.
Miasto wskazało, że po wycofaniu ruchu pociągów towarowych z Ülemiste, pojawi się przestrzeń na
budowę pasażerskiego terminala w ramach Rail Baltica. Jak określono, ma to być swoista „brama do Estonii”.
Również inne samorządy z prowincji Harjumaa wyraziły zainteresowanie partycypacji w kosztach opracowania koncepcji – w tym miasto Keila oraz gminy Lääne-Harju, Rae i Saue. W gronie zainteresowanych znalazły się także firmy Mainor Ülemiste i Technopolis.
Szacuje się, że studium wykonalności poprzedzające budowę obwodnicy będzie kosztowało około 3,4 mln euro, a na jego opracowanie wyznaczono 5-7 lat. Koszty planuje się podzielić między sektor prywatny i publiczny. 2,1 mln euro pokryje Ministerstwo Finansów, a resztę partnerzy. Budowa mogłaby rozpocząć się najwcześniej za 7 lat.
Obwodnica rozwiązałaby problem, jaki stwarza fakt, że obecnie wszystkie ładunki w drodze do portu Paldiski z Rosji są przewożone przez centrum Tallina do stacji towarowej Kopli w Põhja-Tallinn. Planowana nowa trasa miałaby mieć 27 km i prowadzić do portu Paldiski. Wstępny projekt obwodnicy przewidywał, że 12,5 km tej trasy miałoby biec równolegle do przyszłej trasy Rail Baltiki na południe od jeziora Ülemiste.
Pierwotnie szacowano, że inwestycja miałaby kosztować 112 mln euro. Warto wspomnieć, że jeszcze kilka lat temu pomysłowi budowy obwodnicy towarowej Tallina sprzeciwiało się Estońskie Ministerstwo Gospodarki i Komunikacji, które twierdziło, że inwestycja nie jest potrzebna. Tłumaczono to tym, że na odcinku Tallin – Paldiski przejeżdża średnio jeden pociąg towarowy w ciągu doby, co stanowi zaledwie 4 procent całkowitego wolumenu transportu kolejowego w Estonii.
Oprócz przekierowania ruchu towarowego poza stolicę, obwodnica kolejowa umożliwi w przyszłości także stworzenie regionalnych połączeń aglomeracyjnych Ülemiste – Paldiski / Turba (Haapsalu) –Ülemiste, które umożliwią szybkie i wygodne połączenia w obu kierunkach. Poprawi się również dostęp do lotniska oraz terminalu pasażerskiego Rail Baltica.