Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Stolica Estonii z planami kolejowej obwodnicy dla towarów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
24-04-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Stolica Estonii z planami kolejowej obwodnicy dla towarów
fot. WU
Władze Tallina finansowo wsparły opracowanie koncepcji kolejowej obwodnicy stolicy Estonii. Projekt zakłada stworzenie nowego odcinka linii kolejowej o rozstawie 1520 mm, co pozwoli wyprowadzić ruch pociągów towarowych z centrum miasta.

Władze miasta podjęły decyzję o wsparciu krajowego projektu kolejowej obwodnicy Tallina. Z miejskiej kasy do 2028 roku zostanie przekazanych łącznie 675 000 euro, czyli ponad 3 mln zł. – Celem projektu obwodnicy Tallina jest budowa nowego odcinka kolejowego z miejscowości Paldiski, czyli z zachodu na wschód Tallina. Dzięki obwodnicy pociągi towarowe jadące z Paldiski docierałyby do stacji przy jeziorze Ülemiste lub portu Muuga i nie musiałyby przejeżdżać przez centrum miasta – mówi Vladimir Svet, zastępca burmistrza Tallina.

Jak podkreśla włodarz, tym samym szybciej mogłyby zostać zlikwidowane towarowe stacje Kopli i Ülemiste, co uwolniłoby przestrzeń między obszarami Kalamają a Pelgulinną oraz także pomiędzy centrum biznesowym w Ülemiste a strefą przemysłową Lasnamäe. – Mam nadzieję, że po przygotowaniu koncepcji, jak najszybciej przystąpimy do realizacji projektu obwodnicy – zaznaczył Svet.

Miasto wskazało, że po wycofaniu ruchu pociągów towarowych z Ülemiste, pojawi się przestrzeń na budowę pasażerskiego terminala w ramach Rail Baltica. Jak określono, ma to być swoista „brama do Estonii”.

Również inne samorządy z prowincji Harjumaa wyraziły zainteresowanie partycypacji w kosztach opracowania koncepcji – w tym miasto Keila oraz gminy Lääne-Harju, Rae i Saue. W gronie zainteresowanych znalazły się także firmy Mainor Ülemiste i Technopolis.

Szacuje się, że studium wykonalności poprzedzające budowę obwodnicy będzie kosztowało około 3,4 mln euro, a na jego opracowanie wyznaczono 5-7 lat. Koszty planuje się podzielić między sektor prywatny i publiczny. 2,1 mln euro pokryje Ministerstwo Finansów, a resztę partnerzy. Budowa mogłaby rozpocząć się najwcześniej za 7 lat.

Obwodnica rozwiązałaby problem, jaki stwarza fakt, że obecnie wszystkie ładunki w drodze do portu Paldiski z Rosji są przewożone przez centrum Tallina do stacji towarowej Kopli w Põhja-Tallinn. Planowana nowa trasa miałaby mieć 27 km i prowadzić do portu Paldiski. Wstępny projekt obwodnicy przewidywał, że 12,5 km tej trasy miałoby biec równolegle do przyszłej trasy Rail Baltiki na południe od jeziora Ülemiste.

Pierwotnie szacowano, że inwestycja miałaby kosztować 112 mln euro. Warto wspomnieć, że jeszcze kilka lat temu pomysłowi budowy obwodnicy towarowej Tallina sprzeciwiało się Estońskie Ministerstwo Gospodarki i Komunikacji, które twierdziło, że inwestycja nie jest potrzebna. Tłumaczono to tym, że na odcinku Tallin – Paldiski przejeżdża średnio jeden pociąg towarowy w ciągu doby, co stanowi zaledwie 4 procent całkowitego wolumenu transportu kolejowego w Estonii.

Oprócz przekierowania ruchu towarowego poza stolicę, obwodnica kolejowa umożliwi w przyszłości także stworzenie regionalnych połączeń aglomeracyjnych Ülemiste – Paldiski / Turba (Haapsalu) –Ülemiste, które umożliwią szybkie i wygodne połączenia w obu kierunkach. Poprawi się również dostęp do lotniska oraz terminalu pasażerskiego Rail Baltica.



Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Estonia: Terminal Rail Baltiki w Parnawie z pozwoleniem na budowę

Infrastruktura

Estonia: Terminal Rail Baltiki w Parnawie z pozwoleniem na budowę

Witold Urbanowicz 10 czerwca 2023

Nowe Flirty KM dla linii Warszawa – Tłuszcz

Tabor i technika

Nowe Flirty KM dla linii Warszawa – Tłuszcz

inf. pras oprac. JM 24 kwietnia 2023

Finlandia: Nowe prognozy dla tunelu do Estonii

Infrastruktura

Finlandia: Nowe prognozy dla tunelu do Estonii

Roman Czubiński 14 stycznia 2023

Rail Baltica. Tunel w Zielonce pod torami otwarty

Infrastruktura

Rail Baltica. Tunel w Zielonce pod torami otwarty

Łukasz Malinowski 27 grudnia 2022

W Mokrej Wsi przy Rail Baltice jest już wiadukt

Infrastruktura

Zobacz również:

Estonia: Terminal Rail Baltiki w Parnawie z pozwoleniem na budowę

Infrastruktura

Estonia: Terminal Rail Baltiki w Parnawie z pozwoleniem na budowę

Witold Urbanowicz 10 czerwca 2023

Nowe Flirty KM dla linii Warszawa – Tłuszcz

Tabor i technika

Nowe Flirty KM dla linii Warszawa – Tłuszcz

inf. pras oprac. JM 24 kwietnia 2023

Finlandia: Nowe prognozy dla tunelu do Estonii

Infrastruktura

Finlandia: Nowe prognozy dla tunelu do Estonii

Roman Czubiński 14 stycznia 2023

Rail Baltica. Tunel w Zielonce pod torami otwarty

Infrastruktura

Rail Baltica. Tunel w Zielonce pod torami otwarty

Łukasz Malinowski 27 grudnia 2022

W Mokrej Wsi przy Rail Baltice jest już wiadukt

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5