Partnerzy serwisu:
Biznes

Stawki dostępu do torów można obniżyć o 70 proc.

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
09-08-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Piotr Stefaniak, wnp.pl, 9 sierpnia 2010

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Stawki dostępu do torów można obniżyć o 70 proc.
– Dopóty nie zaistnieją w kraju warunki do prawdziwej konkurencji przewozów kolejowych z drogowymi, a tym samym do poprawy sytuacji przewoźników kolejowych i zakładów zaplecza kolejowego, dopóki nie zmieni się obecny stan prawno-organizacyjny w zakresie infrastruktury kolejowej – twierdzi Józef Marek Kowalczyk, przewodniczący Komitetu Infrastruktury Gospodarczej KIG.

Przypomina on, że drogi publiczne są własnością skarbu państwa lub samorządów terytorialnych, a poszczególne ich odcinki administrują specjalne zarządy dróg.

- Konsekwencją takiego stanu prawno-organizacyjnego jest to, że pieniądze na utrzymanie dróg na szczeblu krajowym, wojewódzkim, powiatowym i gminnym wykładają państwo oraz samorządy. - mówi J.M. Kowalczyk - Mechanizm jest zdrowy, bowiem infrastruktura jest powszechnie dostępna i tania dla użytkowników, a firmy transportowe uiszczają jedynie niewielkie, stałe opłaty za winiety i w formie podatku od środków transportu.

Odmienna sytuacja panuje na kolei. Jej infrastruktura jest własnością spółek prawa handlowego, głównie PKP PLK (ale także LHS i kilku innych przewoźników). To na nich ciąży obowiązek finansowania bieżącego ich utrzymania, remontów, a także ewentualnie rozwoju linii. W efekcie wszystkie te koszty, powiększone o koszt prowadzenia ruchu kolejowego przez administratora sieci, przerzucane są w cenę dostępu do torów, jakie płacą przewoźnicy. Dlatego stawki te w Polsce są najwyższe w Europie w wymiarze zarówno relatywnym (np. do siły waluty lub przychodów ze sprzedaży usługi transportowej), jak i w wartościach bezwzględnych. Co więcej, szukając środków na zdobycie wkładu krajowego na modernizację wybranych linii dofinansowywanych ze środków unijnych, PKP PLK podniesie od połowy grudnia br. stawki dostępu do torów aż o 16 proc.

- W oczywisty sposób uderza to w konkurencyjność transportu kolejowego, jako środka najmniej przyczyniającego się do degradacji środowiska naturalnego. - podkreśla ekspert KIG.

Jego zdaniem, taka sytuacja w Polsce jest już ewenementem w skali Unii Europejskiej. KE przyjmuje jako normę, że infrastruktura jest własnością państwa i samorządów (lub krajów związkowych, jak np. w Niemczech). Pod taki system własności stworzone zostały i tworzone rozwiązania systemowe jej funkcjonowania. Np. KE zaleca, by państwa członkowskie podpisywały z zarządcami infrastruktury kolejowej wieloletnie (5-15 lat) kontrakty dotyczące jakości zarządzanej infrastruktury, w których wyspecyfikowane są jej parametry jakościowe (techniczne), jakie musi zapewnić zarządca infrastruktury kolejowej przewoźnikom w zamian za otrzymywane od państwa i/lub samorządów terytorialnych środki finansowe na utrzymanie infrastruktury i jej modernizacje.

- Jest to mechanizm powszechnie akceptowany, aby państwo i samorządy mogły jawnie dofinansować ze swoich budżetów, poprzez zarządcę, infrastrukturę kolejową. - stwierdza Józef Marek Kowalczyk.

W ten sposób zarządcy infrastruktury kolejowej wyliczają taryfy dostępu do niej w oparciu tylko o koszty (i marże) obsługi ruchu kolejowego. Jak wynika ze specjalnej analizy, przygotowanej dla polskiego Ministerstwa Infrastruktury przez zespół ekspertów kierowany przez J. M. Kowalczyka, w warunkach polskich koszty prowadzenia ruchu kolejowego nie przekraczają 1/3 łącznych kosztów głównego administratora - PKP PLK.

Oznacza to, że stawki dostępu do polskich torów można by obniżyć z dnia na dzień o blisko 70 proc.! Odpowiednio spadłyby też stawki za przewóz towarów i pasażerów. Dopiero wtedy warunki dostępu do infrastruktury kolejowej stały by się porównywalne z dostępem do infrastruktury drogowej.

Więcej

\

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5