Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Nowe pojazdy diagnostyczne PLK kontrolują stan torów. Także na Litwie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
28-01-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Dla bezpieczeństwa transportu kolejowego i utrzymania ustalonych parametrów infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe stale monitorują stan torów. W 2021 r. pojazdy diagnostyczne skontrolowały 49 300 km torów – to trasa dłuższa niż równik. Pomiary toru i sieci trakcyjnej z prędkością nawet 120 km/h prowadzi nowoczesny pojazd diagnostyczny wyposażony w lasery i kamery oraz 3 zmodernizowane pojazdy pomiarowe.

W 2021 r. pojazdy pomiarowe PKP Polskich Linii Kolejowych skontrolowały tory na długości 49 300 km. Sprawdzany był stan geometrii toru, szyn i podkładów, a także sieci trakcyjnej i urządzeń systemu hamowania pociągów. Pojazdy pomiarowe obecne są na torach najważniejszych linii kolejowych. Sprawdziły m.in. stan Centralnej Magistrali Kolejowej, trasy: Warszawa – Gdynia, Warszawa – Kunowice i Warka – Radom. Ich przejazdy są zaplanowane bez wpływu na rozkładowy ruch pociągów.

– Monitoring stanu linii kolejowych, także z wykorzystaniem nowoczesnych pojazdów diagnostycznych, pozwala na uzyskanie kompleksowej informacji o stanie poszczególnych elementów infrastruktury. Wyniki pomiarów prowadzonych przez Centrum Diagnostyki PKP Polskich Linii Kolejowych pozwalają ocenić stan tras, zaplanować z odpowiednim wyprzedzeniem niezbędne prace, aby utrzymywać wymagany poziom bezpieczeństwa i planowe przejazdy pociągów – mówi Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Szyny pod czujnym okien diagnostów i maszyn

Najnowocześniejszy pojazd diagnostyczny, określany mobilnym laboratorium na torach, sprawdził w ub.r. 24 600 km torów. Załoga za pomocą bezdotykowych technologii pomiarowych, m.in. laserów i czujników wykonała pomiary geometrii toru, szyn, sieci trakcyjnej. Sprawdzone zostały podkłady oraz urządzenia tzw. samoczynnego hamowania pociągu, gwarantujące zatrzymanie składów, np. w przypadku niedyspozycji maszynisty. Pojazd w czasie pomiaru wykorzystuje systemy optyczne – lasery oraz kamery, dzięki czemu nie zakłóca pracy urządzeń przytorowych i nie powoduje utrudnień w ruchu pociągów. Pomiary mogą być wykonywane z prędkością do 120 km/h.

Za pomocą badania ultradźwiękowego w 2021 r. sprawdzono ponad 11 600 km szyn. Wagon defektoskopowy, prześwietlając szyny kontroluje ich stan, w celu wykrycia ewentualnych niewidocznych wad wewnętrznych. Wagon pomiarowy dSAT (detekcja stanów awaryjnych taboru) skontrolował dwukrotnie stan ponad 180 czujników, monitorujących koła przejeżdżających wagonów i lokomotyw. Urządzenia przytorowe podczas codziennego ruchu pociągów wykrywają uszkodzony tabor w zakresie zagrzanych osi, co chroni tabor m.in. przed ewentualnym pożarem. Stała kontrola zapewnia bezpieczne podróże i transport towarów. Pozwala także wyeliminować uszkadzanie toru.

Podobny zakres prac zaplanowano w 2022 r. Z doświadczenia diagnostów z PLK korzystają także sąsiedzi. PLK po raz kolejny wykona pomiary geometrii torów o normalnym prześwicie (1435 mm) na terenie Litwy.

Stała diagnostyka dla sprawnego transportu kolejowego

Centrum Diagnostyki PKP Polskich Linii Kolejowych monitoruje stan torowiska i sieci trakcyjnej na terenie całego kraju. PLK łączą tradycyjne metody monitorowania stanu linii oraz nowoczesne rozwiązania i technologie. Specjaliści wykorzystują pojazdy pomiarowe i przyrządy ręczne. Uzyskane dane określają stan techniczny elementów toru, sieci trakcyjnej, urządzeń automatyki. Wykonywane są pomiary geometrii toru, pomiary defektoskopowe szyn, laserowe pomiary skrajni, pomiary zużycia drutu jezdnego sieci trakcyjnej, wykrywanie uszkodzeń elementów sieci trakcyjnej.

Eksperci PLK, na podstawie uzyskanych danych, wykrywają usterki, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo i jakość jazdy pociągu, czyli komfort podróży pasażerów. Wyniki z pomiarów pozwalają diagnostom ocenić stan tras. Skuteczna diagnostyka pozwala wyprzedzająco reagować na eksploatację linii oraz planować prace utrzymaniowe i modernizacyjne.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5