Firma zajmująca się naprawami i utrzymaniem taboru kupiła niedawno dwa SA109 Kolzam od czeskiego przewoźnika GW Train Regio. Oba pojazdy służyły kiedyś… w Kolejach Śląskich. SPS chce naprawić a potem sprzedać oba Kolzamy na rynku wtórnym. Jednocześnie firma naprawia też dwa VT628, które także będą do wzięcia.
SPS Mieczkowski niedawno w końcu zakończył naprawę główną połączoną z modernizacją dwóch jednostek SA109
Kolzam należących do Kolei Dolnośląskich. Te spalinowe jednostki, odstawione przez wiele lat, kilka dni temu ruszyły na dolnośląskie
tory z pierwszymi pasażerami. Mieczkowski naprawia dawne Kolzamy Kolei Śląskich
Okazuje się jednak, że nie są to ostatnie Kolzamy, nad którymi pracuje SPS. Jak mówi nam bowiem Monika Mieczkowsa-Arcabowicz, prezeska Zarządu SPS Mieczkowski, firma kupiła dwa kolejne SA109, które aktualnie przechodzą naprawę główną – Kupiliśmy dwa SA109,
wcześniej eksploatowane przez Koleje Czeskie (a dokładniej prywatnego operatora GW Train Regio)
które obecnie remontujemy i modernizujemy z myślą o sprzedaży na rynku wtórnym. Rynek spalinówek w Polsce jest obecnie bardzo chłonny – praktycznie każdy przewoźnik poszukuje tego typu jednostek – mówi Mieczkowska i dodaje, że zakres napraw obu jednostek - o numerach 005 i 011 jest zbliżony do tego, jaki firma realizowała w pojazdach dla Kolei Dolnośląskich.
– Planujemy zakończyć prace przy SA109 jeszcze w tym roku – deklaruje prezeska SPS, która opisywała nam też niedawno kolejne
plany rozwojowe swojej firmy.
W naprawie dwa VT628
To jednak nie koniec planów firmy w zakresie przywracania do służby używanych jednostek i ich dzierżawy / sprzedaży na rynku wtórnym.
– Aktualnie pracujemy także nad dwoma pojazdami VT628, również z myślą o modernizacji i dalszej odsprzedaży lub wynajmie – zdradza Monika Mieczkowska.
Wspomniane VT628 SPS odkupił od Kolei Mazowieckich w 2020 roku.
Z kolei dwa wymienione wcześniej SA109 zostały odkupione przez firmę od
prywatnego przewoźnika - GW Train Regio, który z kolei
kupił oba Kolzamy od Kolei Śląskich w 2018 roku.
11 SA109. Większość użytkowana przez Polregio
Łącznie powstało 11 lekkich autobusów szynowych SA109 produkowanych przez zakład Kolzam w Raciborzu oraz Fablok w Chrzanowie, który po upadku Kolzamu przejął prawa do nazwy i dokumentację do produkcji jednostek SA109. Ostatecznie Fablok wyprodukował, a właściwie dokończył tylko jeden, ostatni pojazd z serii o numerze 011. To właśnie jeden z dwóch pojazdów odkupionych z Czech przez SPS.
Obecnie większość (7 z 11) SA109 jest użytkowanych przez Polregio - posiadających je na własność lub użytkujących je dzięki dzierżawie od poszczególnych województw. Dwa pozostałe pojazdy są własnością KD, do których
właśnie wróciły po naprawie głównej.