Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Kolzamy Kolei Dolnośląskich na końcowym etapie odbiorów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
03-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
03-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Po niedawnym zakończeniu realizacji naprawy na poziomie P5 dwóch autobusów szynowych serii SA109 Kolei Dolnośląskich i dopuszczeniu ich do ruchu przez Urząd Transportu Kolejowego, obydwie jednostki trafiły do zaplecza technicznego przewoźnika w Legnicy. Przechodzą one obecnie końcowy etap odbiorów. Wkrótce przeprowadzone zostaną szkolenia maszynistów, które poprzedzą przywrócenie pojazdów do ruchu.

Jak informowaliśmy na łamach „Rynku Kolejowego” na początku maja, Urząd Transportu Kolejowego wydał długo oczekiwaną decyzję o dopuszczeniu do ruchu wyprodukowanych przez Kolzam autobusów szynowych SA109 Kolei Dolnośląskich, których naprawę na poziomie P5 zrealizował SPS Mieczkowski. Czas oczekiwania na wydanie decyzji homologacyjnej dla „Kolzamów”, które produkowano pod nazwą handlową RegioVan, był niezwykle długi. Jak poinformował w opublikowanym w mediach społecznościowych poście szef samorządowego przewoźnika Damian Stawikowski, obydwa pojazdy trafiły już do zaplecza technicznego w Legnicy, gdzie ma miejsce końcowy etap odbiorów. Wkrótce rozpoczną się szkolenia maszynistów, które poprzedzą przywrócenie jednostek do regularnego ruchu z pasażerami na pokładzie.

Do niedawna najbardziej prawdopodobnym scenariuszem wydawało się skierowanie obydwu „Kolzamów” do obsługi relacji Legnica – Chocianów. Jak jednak wynika z informacji, które przedstawił prezes zarządu KD, aktualnie spółka oprócz rzeczonej trasy bierze również pod uwagę relacje Legnica – Głuszyca oraz Legnica – Żary. Wykorzystanie RegioVanów zwłaszcza w przypadku pierwszej spośród trzech wyżej wymienionych relacji wydaje się w pełni uzasadnione, mając na względzie ich niską masę, która przekłada się na znacznie niższe koszty eksploatacji niż w przypadku spalinowych zespołów trakcyjnych i wagonów silnikowych z klasycznymi, dwuosiowymi wózkami.

Jedne z nielicznych autobusów szynowych w Polsce

W tym miejscu czytelnikom należy się kilka słów wyjaśnienia, dotyczącego wciąż często pokutującego mylnego rozumienia pojęcia autobusu szynowego. Autobusy szynowe, które zaczęto wdrażać na masową skalę do użytku w latach 50. minionego stulecia, to lekkie pojazdy, w których na jeden człon przypadają dwie osie. Ich głównym atutem jest niska masa, przekładająca się na niewielkie zużycie paliwa i redukcję nacisków na oś, zaś największą wadą – relatywnie niski komfort jazdy. Współcześnie mankamentem autobusów szynowych może być również niewygórowana maksymalna prędkość eksploatacyjna rzędu 80-100 km/h. Tymczasem w Polsce w debacie publicznej jako autobusy szynowe określa się wszystkie spalinowe, a niekiedy nawet elektryczne zespoły trakcyjne.

Jednym z najbardziej popularnych „przedstawicieli gatunku” w Europie wciąż pozostają autobusy szynowe serii 810 (znane powszechnie jako „motoraki”) oraz ich pochodne, eksploatowane w Czechach i Słowacji. W Polsce pierwsze pojazdy tego typu pojawiły się na przełomie lat 80. i 90. minionego stulecia. W ostatniej dekadzie XX wieku ówczesne Polskie Koleje Państwowe przymierzały się do zakupu dużej ilości autobusów szynowych, jednak z uwagi na dramatyczne niedofinansowanie kolei w tym okresie planów tych nie udało się zrealizować. Ostatecznie w latach 90. i 2000. pozyskano niewielkie serie tych pojazdów zakupiły początkowo PKP, a następnie samorządy wojewódzkie. Ich producentami byli nieistniejące już ZNTK Poznań i Kolzam.

Wiele podejść do naprawy głównej, próba sprzedaży

Drugi spośród wyżej wymienionych producentów produkował m. in. RegioVany, które powstawały w dwóch wariantach – SA107 (wagon silnikowy) i SA109 (jednostka dwuczłonowa). Dwa pojazdy serii SA109 nabył w 2004 roku samorząd województwa dolnośląskiego. Były one wykorzystywane przez ówczesne PKP Przewozy Regionalne (obecnie Polregio). Wraz z rozpoczęciem działalności przez Koleje Dolnośląskie w 2008 roku obydwa pojazdy zostały przekazane samorządowemu przewoźnikowi, który rozpoczął ich eksploatację rok później. Zostały one wycofane z eksploatacji już w 2012 roku. Przyczyną podjętej wówczas decyzji była wysoka awaryjność pojazdów. KD przymierzały się do wykonania naprawy P5 swoich „Kolzamów” od 2017 roku.

Wykonawcę zadania udało się wybrać dopiero w 2022 roku, przy trzecim podejściu. W międzyczasie przewoźnik dwukrotnie podejmował próbę sprzedaży pojazdów. W każdym RegioVanie do dyspozycji pasażerów będzie 69 miejsc siedzących, a także 6 miejsc na rowery z możliwością wydzielenia dodatkowych 8 w sezonie wiosennym i letnim. Pojazdy będą klimatyzowane oraz wyposażone w gniazdka USB, system informacji pasażerskiej oraz pokładowy internet bezprzewodowy. Warto dodać, że dwa pojazdy tego typu odkupił czeski przewoźnik GW Train Regio, dobrze znany na Dolnym Śląsku z uwagi na obsługę przygranicznych połączeń z Sędzisławia do Trutnova przez Kamienną Górę i Lubawkę. RegioVany w Czechach nigdy nie weszły do eksploatacji.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

České dráhy kupią nawet 30 lokomotyw dwutrakcyjnych

Tabor i technika

České dráhy kupią nawet 30 lokomotyw dwutrakcyjnych

Mikołaj Kobryński 04 września 2025

PKP Intercity chce kupić 18 lokomotyw manewrowych

Tabor i technika

PKP Intercity chce kupić 18 lokomotyw manewrowych

Mikołaj Kobryński 27 sierpnia 2025

Przetarg na pociągi dużych prędkości dla PKP Intercity niebawem

Tabor i technika

Więcej wąskotorowych pojazdów Stadlera w Sztokholmie

Tabor i technika

Więcej wąskotorowych pojazdów Stadlera w Sztokholmie

Mikołaj Kobryński 26 sierpnia 2025

KPO: Mniej projektów taborowych z dofinansowaniem

Biznes

KPO: Mniej projektów taborowych z dofinansowaniem

Mikołaj Kobryński 26 sierpnia 2025

České dráhy na zakupach. Przetarg na 90 wagonów pasażerskich

Tabor i technika

Zobacz również:

České dráhy kupią nawet 30 lokomotyw dwutrakcyjnych

Tabor i technika

České dráhy kupią nawet 30 lokomotyw dwutrakcyjnych

Mikołaj Kobryński 04 września 2025

PKP Intercity chce kupić 18 lokomotyw manewrowych

Tabor i technika

PKP Intercity chce kupić 18 lokomotyw manewrowych

Mikołaj Kobryński 27 sierpnia 2025

Przetarg na pociągi dużych prędkości dla PKP Intercity niebawem

Tabor i technika

Więcej wąskotorowych pojazdów Stadlera w Sztokholmie

Tabor i technika

Więcej wąskotorowych pojazdów Stadlera w Sztokholmie

Mikołaj Kobryński 26 sierpnia 2025

KPO: Mniej projektów taborowych z dofinansowaniem

Biznes

KPO: Mniej projektów taborowych z dofinansowaniem

Mikołaj Kobryński 26 sierpnia 2025

České dráhy na zakupach. Przetarg na 90 wagonów pasażerskich

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij