NUMER 03/2023
NUMER 03/2023
Temat numeru:
Kolej na Mazowszu
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Spór w PKP Cargo: Związki podzielone w sprawie protestu

| Roman Czubiński 16.12.2022 6k

Spór w PKP Cargo: Związki podzielone w sprawie protestu
fot. MS
Apel Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych o protest maszynistów nie doczeka się poparcia ze strony innych związków. Dwie największe organizacje zakładowe pozostawiają swoim członkom wolną rękę co do podejmowania pracy w nadgodzinach. Wzywają za to, by pracownicy nie stawiali żądań mogących odebrać spółce płynność finansową – wynika ze wspólnego oświadczenia NSZZ „Solidarność” i Federacji Związków Zawodowych Kolejarzy.
Jak pisaliśmy w ubiegłym tygodniu, przewodniczący Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych Leszek Miętek wezwał maszynistów, by nie podejmowali służby w nadgodzinach. Taka forma protestu miała być odpowiedzią na postawę zarządu PKP Cargo podczas zerwanych pod koniec listopada negocjacji w sprawie podwyżek (wcześniej, od czerwca, spór zbiorowy w spółce był zawieszony). Miętek zarzucił partnerom grę na zwłokę, okłamywanie innych pracowników co do złożonych propozycji, a także brak chęci rozwiązania realnych problemów. Przewoźnik odmówił komentarza do twierdze związkowca.

Niedawno postanowiły odnieść się do nich konkurencyjne organizacje związkowe: zakładowa sekcja „Solidarności” oraz Federacja Związków Zawodowych Kolejarzy. Apel ZZMK o brak nadgodzin oraz niewyrażanie zgody na zmiany w harmonogramach szefowie związków – Jan Majder oraz Jarosław Ślepaczuk – uznali za „niezrozumiały”. Jak uzasadnili, obawiają się, że działanie takie może doprowadzić PKP Cargo do utraty płynności finansowej i wymusić zwolnienia pracowników. Wtedy zaś – jak przekonują – maszyniści mogą wprawdzie łatwo znaleźć pracę u innych przewoźników, którym wciąż brakuje prowadzących pociągi, dla innych grup zawodowych (rzemieślników w warsztatach, rewidentów czy odprawiaczy) będzie to jednak trudniejsze.

– Jednocześnie jesteśmy przekonani, że tylko zachowanie jedności związkowej pozwoli skutecznie wywalczyć najkorzystniejsze warunki pracy i płacy, pamiętając o tym, że porozumienie jest kompromisem pomiędzy oczekiwaniami pracowników spółki a możliwościami finansowymi pracodawcy – podkreślili liderzy zakładowej „S” i FZZK. W ich ocenie każdy pracownik powinien indywidualnie podejmować decyzje o przyłączeniu się lub nie do protestu, związki zaś nie powinny wywierać presji w tym kierunku. Jak przypomnieli, kierowane przez nich organizacje reprezentują razem ponad połowę pracowników PKP Cargo. Zasiadający w zarządzie spółki Zenon Kozendra wywodzi się – o czym przypomniał w niedawnym oświadczeniu Miętek – właśnie z NSZZ „Solidarność”.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2023
NUMER 03/2023
W numerze 3/2023 naszego Miesięcznika przyjrzeliśmy się temu, dlaczego rekordy kolei pasażerskiej nie stały się udziałem Mazowsza. Dużo uwagi poświęcamy też udanym działaniom Kolei Małopolskich. Oprócz tego jak zwykle wiele ciekawych rozmów i ważnych tematów - jak inwestycje wojskowe i logistyka wojenna. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5