NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Spór o wiadukt nad torami w Gdyni. „Zagrożona przebudowa linii 201”

| Michał Szymajda 18.02.2021 3,7k

Spór o wiadukt nad torami w Gdyni. „Zagrożona przebudowa linii 201”
Węzeł Karwiny z lotu ptakafot. Gdynia.pl
W coraz ostrzejszy spór wchodzą władze Gdyni i PKP PLK. Zarządca infrastruktury kolejowej twierdzi, że przez zmiany w zakresie przebudowy drogowego węzła Karwiny, wprowadzone przez miasto, niemożliwa będzie modernizacja linii 201 w założonym przez PLK zakresie.
Historia ma swój początek 6 lat temu. Wówczas Miasto Gdynia, przygotowując wielką przebudowę węzła Karwiny, znajdującego się nad linią 201 i świeżo zbudowanym przystankiem PKM, nie uwzględniła w zakresie projektu planowanego trzeciego toru na linii. W związku z tym zabrakło też nad nią odpowiednich, dłuższych wiaduktów. Ale do umowy z wykonawcą projektu wprowadzono na szczęście aneks i projekt przebudowy, uwzględniający trzeci tor pod węzłem, jednak powstał.

W połowie lutego miasto rozstrzygnęło przetarg na wartą ponad 100 milionów złotych przebudowę węzła w Karwinach. Wygrała go spółka MTM, jednak aneks projektowy dotyczący szerszego zakresu prac, uwzględniającego dodatkowy tor, wylądował w urzędniczych szufladach. W praktyce oznacza to, że miasto uwzględnia w projekcie trzeci tor, ale nie zamierza budować wiaduktów nad torami, które go uwzględniają. Zareagowało na to PKP Polskie Linie Kolejowe.

PLK: Brak trzeciego toru to mnóstwo problemów z przepustowością

– Zmieniona inwestycja Miasta Gdynia ograniczy rozwój kolej w Trójmieście. Brak przebudowy wiaduktów drogowych nad torami linii z Kościerzyny do Gdyni uniemożliwi PKP Polskim Liniom Kolejowym budowę dodatkowego trzeciego toru i nowych przystanków dla kolei aglomeracyjnej. Miasto niespodziewanie odstąpiło od umowy z 2017 r. – czytamy w oświadczeniu PKP PLK.

– Brak przebudowy dwóch miejskich wiaduktów wyklucza budowę trzeciego toru na odcinku szlaku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna. Zmiana i ograniczenie zakresu miejskiej inwestycji, są bardzo niekorzystne dla rozwoju transportu kolejowego w Trójmieście – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Prezes PLK wyjaśnia, że brak dodatkowego toru uniemożliwi dalszy rozwój przewozów aglomeracyjnych. Brak trzeciego toru ograniczy przepustowość linii Gdynia – Kościerzyna (ma ona trudny profil, przez co ciężkie pociągi w kierunku Kościerzyny poruszają się tu stosunkowo wolno), co z kolei podważa sens budowy nowych przystanków osobowych Gdańsk Kielnieńska i Gdynia Mały Kack, dla których PLK pozostawiło rezerwę terenu. Niepewna jest także budowa zaprojektowanego w ramach projektu przystanku Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana. To nie koniec, bowiem linia modernizowana jest przede wszystkim z myślą o poprawie dojazdu ciężkich pociągów do portu w Gdyni.

– Brak trzeciego toru może spowodować problemy w funkcjonowaniu alternatywnego korytarza transportowego Bydgoszcz – Trójmiasto dedykowanego przewozom ładunków do i z portu morskiego w Gdyni. Konsekwencją niespodziewanych zmian wprowadzonych w projekcie przez Miasto Gdynia może być ograniczenie efektywności ekonomicznej projektu przygotowywanego przez PLK – ocenił Ireneusz Merchel.

PKP Polskie Linie Kolejowe skarżą się, że nie zostały poinformowane przez Gdynię o zmianach projektu. Zdaniem kolejarzy, dopiero na spotkaniu zorganizowanym z inicjatywy PLK, miasto przekazało, że odstępuje od realizacji inwestycji według wcześniejszych uzgodnień. – Bez odpowiedzi pozostała dwukrotna prośba PLK o pisemne potwierdzenie ograniczeń, jakie nowy projekt miejski wprowadza dla rozwoju kolei – zauważył rzecznik PKP PLK.

Gdynia: Realizujemy miejską część inwestycji

Do sprawy odniosło się już miasto, które uważa, że inwestycja w ograniczonym zakresie nie przekreśla planów rozwoju kolei aglomeracyjnej i towarowej.

– Miasto realizuje to, co miejskie, w niczym nie przeszkadza kolei. Przyjęliśmy ten komunikat z dużym zdziwieniem i – nie da się ukryć – oburzeniem. Rozmowy z PKP PLK trwają od lat. W ich efekcie zobowiązaliśmy się do stworzenia dokumentacji projektowej. Zgodnie z ustaleniami sfinansowaliśmy i przygotowaliśmy projekt rozszerzony o przebudowę wiaduktów. Nie doczekaliśmy się jednak ruchu ze strony spółki, po której stronie powinno leżeć finansowanie przebudowy tej części węzła. W związku z tym ogłosiliśmy i rozstrzygnęliśmy przetarg związany z najważniejszym dla gdynian, miejskim etapem wartej ponad 100 mln zł inwestycji. Podkreślam, że realizacja miejskiej części inwestycji w żaden sposób nie hamuje planów PKP PLK dotyczących budowy dodatkowego toru i nowych przystanków dla kolei aglomeracyjnej – powiedział Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Marszałek podejmie się mediacji

W sprawie, pomiędzy Gdynią a kolejarzami, mediuje marszałek województwa pomorskiego. Chodzi bowiem także o unijne pieniądze, w wysokości 54 milionów, które na Węzeł Karwiny przydzielił marszałek.

– Samorząd Województwa Pomorskiego jest zaniepokojony decyzją władz Gdyni, gdyż modernizacja Linii Kolejowej nr 201, uwzględniająca budowę trzeciego toru na odcinku Gdynia Główna – Gdańsk Osowa, to kluczowa inwestycja dla rozwoju ruchu pasażerskiego Gdyni oraz ruchu towarowego z Portu Gdynia. W związku z najnowszymi doniesieniami o rozstrzygnięciu przetargu samorząd województwa zainicjował pilne spotkanie z przedstawicielami PLK i władz Gdyni, by wyjaśnić zaistniałą sytuację – czytamy w oświadczeniu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Jak się okazuje, do spotkania stron doszło już 18 lutego. 

– Po spotkaniu zainicjowanym przez Marszałka Województwa Pomorskiego Mieczysława Struka, dotyczącym konfliktu związanego z budową węzła Karwiny, zarówno Gdynia jak i PKP PLK zobowiązały się do pilnego rozwiązania kwestii przebudowy wiaduktów w ciągu ul. Wielkopolskiej w Gdyni, co pozwoli na wybudowanie trzeciego toru na linii kolejowej 201 od Gdyni Głównej do Gdańska Osowy. Do momentu przedstawienia przez strony rozwiązania i podpisania stosownego porozumienia w tej ważnej dla rozwoju kolejowego ruchu pasażerskiego Trójmiasta i towarowego z Portu Gdynia kwestii, zarząd województwa postanowił wstrzymać podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego budowy węzła Gdynia Karwiny. Decyzja ta jest związana z ryzykiem zaprzepaszczenia rezultatów wielu powiązanych projektów finansowanych ze środków unijnych. Samorząd Województwa Pomorskiego z satysfakcją przyjmuje wstępne deklaracje stron dotyczące pozyskania dodatkowych środków na budowę wspomnianych wiaduktów, pozwalających na budowę trzeciego toru – napisał Michał Piotrowski, rzecznik prasowy urzędu marszałkowskiego województwa pomorskiego.

Węzeł Karwiny ma być gotowy w 2023 roku.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5