NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Słowacja: Więcej tras dla przewoźników prywatnych i... czeskich?

| Kasper Fiszer 01.02.2018 97

Słowacja: Więcej tras dla przewoźników prywatnych i... czeskich?
Pociągi regionalne na Słowacjifot. Kasper Fiszer
Słowackie władze po raz kolejny ogłosiły plany otwarcia rynku dotowanych przewozów pasażerskich. Pociągi innego niż ZSSK operatora miałyby wkrótce wyjechać na 35 tras w różnych częściach kraju, w tym na linię biegnącą do polskiego Zwardonia. Pierwsze postępowania przetargowe zaplanowano na przyszły rok.
Jak poinformowały dziś słowackie media, poważnie rozważana jest istotna zmiana w kontraktowaniu przez państwo usług przewozowych. Ministerstwo Transportu chce bowiem powierzać obsługę poszczególnych linii kolejowych operatorom wyłonionym w ramach postępowań przetaegowych. Resort przedstawił już wstępną listę tras, na których przewoźnik miałby być wybierany właśnie w taki sposób.

RegioJet chciałby zwiększyć swój udział w rynku

– Pierwszych przetargów można spodziewać się dopiero w 2019 r., a ministerstwo chce najpierw wypróbować model konkurencyjny na trzech trasach – czytamy w artykule zamieszczonym w dziale Ekonomia internetowego wydania dziennika Sme. Tytuł przypomina, że już obecnie po słowackich torach kursują pociągi prywatnego przewoźnika RegioJet. W segmencie regionalnym czeska spółka operuje na trasie Bratysława – Komárno.

Wszystko wskazuje na to, że przedsiębiorstwo będzie chciało zwiększyć swoje udziały w słowackim rynku kolejowym. – Zdecydowanie będziemy zainteresowani udziałem w tych przetargach – powiedział czeskiemu portalowi zdopravy.cz Aleš Ondrůj, rzecznik prasowy RegioJet. Co ciekawe, złożenia swojej oferty w postępowaniach nie wyklucza także państwowy czeski operator České dráhy (Koleje Czeskie, ČD).

Udziału nie wyklucza także państwowa spółka z Czech

– ČD śledzą rozwój wydarzeń w krajach sąsiednich. Jeśli dojdzie do ogłoszenia na Słowacji przetargów na obsługę ruchu kolejowego, zapoznamy się z dokumentacją, ocenimy stawiane warunki i rozważymy dalsze kroki w tym zakresie – stwierdził cytowany przez zdopravy.cz Petr Štáhlavský, rzecznik ČD. Niezależnie jednak od tego, kto okaże się zwycięzcą poszczególnych przetargów, dominującą pozycję na rynku ma zachować państwowe słowackie ZSSK (Žeľezničná spoločnosť Slovensko, Słowacka Spółka Kolejowa).

Na Słowacji na szczeblu centralnym zamawiane są wszystkie połączenia dotowane, a nie tylko – tak jak w Polsce czy w Republice Czeskiej – te segmentu dalekobieżnego. Nowa polityka Ministerstwa Transportu może więc doprowadzić do radykalnej zmiany obrazu słowackiej sieci kolejowej w skali kraju. Nie wiadomo na razie, które odcinki zostaną objęte pierwszymi, przyszłorocznymi postępowaniami.

Na liście także odcinek do Polski

Lista wszystkich tras, na których operator ma być docelowo wybierany w przetargu, obejmuje łącznie 35 pozycji. Najdłuższą z wymienionych na niej linii jest ta biegnąca z Bańskiej Bystrzycy do wsi Margecany na Spiszu – ma 179 km długości. Dla polskich pasażerów szczególnie istotna może być informacja, że wśród wybranych kierunków znajdziemy także linię z Czadcy do Zwardonia. Ciekawostką jest natomiast zamiar wyłonienia operatora także na wąskotorowej sieci Tatrzańskich Kolei Elektrycznych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Słowacja (73)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Słowacja (73)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5