NUMER 12/2019
NUMER 12/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Węzły przesiadkowe
szukaj
Śledź nas:

Województwo dolnośląskie nie chce już udziałów w Przewozach Regionalnych

| Michał Szymajda 02.12.2019 137

Województwo dolnośląskie nie chce już udziałów w Przewozach Regionalnych
Fot. ms, rynek-kolejowy
Agencja Rozwoju Przemysłu, która jest większościowym udziałowcem w spółce Przewozy Regionalne, planuje jej przekształcenie ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną. Poinformowała już o swoich planach pozostałych, mniejszościowych udziałowców, którymi są samorządy wojewódzkie
Sprawa dotarła już do samorządów, z których wszystkie, za wyjątkiem mazowieckiego, są częściowymi, mniejszościowymi właścicielami udziałów w spółce. Jeszcze kilka lat temu były one właścicielem spółki, jednak pozbyły się udziałów na rzecz Agencji Rozwoju Przemysłu, która w zamian za to oddłużyła i dokapitalizowała spółkę wykonującą przewozy kolejowe w regionach. W związku z zapowiedzianym przekształceniem podmiotu w spółkę akcyjną jeden z samorządów zapowiedział już, że akcji przewoźnika nie potrzebuje. Mowa o Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego, który na sejmiku wojewódzkim 28 listopada podjął „uchwałę o nieprzystępowaniu do spółki powstałej z przekształcenia spółki Przewozy Regionalne sp. z o.o. w spółkę akcyjną”.

– Samorząd województwa posiada jedynie około 3 proc. udziałów w spółce Przewozy Regionalne. Przy tak znikomym udziale wpływ województwa na decyzje wobec spółki jest w zasadzie iluzoryczny. Natomiast, wobec planów restrukturyzacji spółki – Samorząd Województwa nie będzie blokował jej przekształcenia, ani tym samym nie będzie uniemożliwiał jej sięgnięcia po unijne dotacje – wyjaśnił sens decyzji sejmiku Michał Nowakowski, rzecznik prasowy urzędu marszałkowskiego.

Dolny Śląsk chce odzyskać 17,5 mln złotych


– Nasz udział w tej spółce nie daje nam żadnych korzyści, nie daje nam żadnej przewagi, w związku z tym pozostawanie udziałowcem w niej (...) nie ma specjalnego sensu – powiedział radny wojewódzki Patryk Wild.

Samorząd województwa zapowiedział także wystąpienie o wypłatę wartości posiadanych udziałów, tj. o kwotę około 17,5 mln zł. – Te pieniądze będziemy mogli przeznaczyć np. na rewitalizacje linii kolejowych, które obecnie przejmujemy od PKP, w celu przywrócenia na nich ruchu pasażerskiego, a tym samym również w celu walki z wykluczeniem komunikacyjnym różnych części województwa – dodał rzecznik.

Umowa z Polregio będzie podpisana

Jak podkreśla, wycofanie się z akcjonariatu o wątpliwym sensie nie wpłynie jednak na umowę wieloletnią, którą Dolny Śląsk ma z Polregio do końca 2020 roku.

– Planujemy również podpisać ze spółką umowę, która będzie obowiązywać od roku 2021 a nawet do roku 2030. Tym samym nie będzie miało to również wpływu na obsługę podróżnych korzystających z pociągów tego przewoźnika, w ramach organizacji przewozów pasażerskich – wyjaśnił Nowakowski.

Przewozy Regionalne nie komentują planowanych zmian w swoim łonie. – Są to sprawy korporacyjne na poziomie właścicielskim – napisało krótko biuro prasowe.

Poprosiliśmy już Agencję Rozwoju Przemysłu o więcej informacji na temat planowanych zmian i komentarz do reakcji Dolnego Śląska. Czekamy na odpowiedź w tej sprawie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Dolnośląskie (587)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Dolnośląskie (587)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2019
NUMER 12/2019
W najnowszym numerze prezentujemy raport o węzłach przesiadkowych. Oprócz tego szereg ciekawych rozmów, w tym z A. Furgalskim, W. Nowakiem, S. Bobsienem, K. Celińskim, A. Beroud i J. Malinowskim. Piszemy również o restrukturyzacji finansowania Trakcji PRKiI, powrocie kolei do Jastrzębia Zdroju i kolizjach pociągów ze zwierzętami. Warto zwrócić uwagę na relację z funkcjonowania kolei w Albanii – to dobry przykład na to, że kolej w Polsce mogłaby być w dużo gorszej sytuacji, niż obecnie.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5