NUMER 09/2022
NUMER 09/2022
Temat numeru:
Innotrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

SKM Trójmiasto ogłasza przetarg na 10 zespołów trakcyjnych

| Michał Szymajda 02.09.2022 4,3k

SKM Trójmiasto ogłasza przetarg na 10 zespołów trakcyjnych
Graf. Newag
W końcu ogłoszony został przetarg na elektryczne zespoły trakcyjne dla PKP SKM Trójmiasto. Spółka, która zapewniła sobie unijne pieniądze na wymianę taboru jako pierwsza, na zakupy idzie jako ostatnia, bez gwarancji tego, że zespoły trakcyjne uda się wyprodukować.
Najbardziej oczekiwany przetarg na polskiej kolei – związany z wymianą części przestarzałego taboru trójmiejskiej SKM – właśnie wystartował (pierwszy konkurs ofert zakończył się fiaskiem). Nie będzie dotyczył zakupu 10 długich pojazdów, ani, jak później zapowiadano – 20 krótkich. Ostatecznie z unijnych pieniędzy SKM kupi tylko dziesięć krótkich, czteroczłonowych pojazdów, które po połączeniu stworzą pięć pociągów. To zdecydowanie za mało jak na potrzeby przewoźnika, który operuje niemal wyłącznie archaicznymi EN57 (część z nich jest po modernizacji).

Ponadto – czasu na dostawę jest bardzo mało i wątpliwe jest, czy producentom uda się przygotować i shomologować nowy pojazd, pod specyficzne wymagania kolei miejskiej w Trójmieście. Nieoficjalnie wiemy, że część producentów nie zamierza startować w przetargu i brać na siebie odpowiedzialności za dostawę 10 pojazdów do końca 2023 roku. Termin składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w przetargu upłynie 29 września.

Przetarg wystartował tak późno z uwagi na brak porozumienia między SKM a urzędem marszałkowskim Pomorza. Urząd sugerował, że wesprze SKM wesprze finansowo, w zamian za udziały w spółce, która w większości należy do PKP. Tak się nie stało i SKM pozostanie w PKP, jednak konieczna była renegocjacja umowy przewozowej między urzędem a SKM, uwzględniająca koszty zakupu nowego taboru, w tym jego amortyzację na przestrzeni kilku następnych lat. 

Ostatecznie z końcem sierpnia urząd marszałkowski Pomorza doszedł do porozumienia z SKM i podpisany został aneks do umowy, uwzględniający zakup. Ale będzie on bardzo ograniczony i pozwoli co najwyżej wycofać najstarsze EN57 z ruchu. Istotną informacją dla SKM jest to, że wzrósł poziom dofinansowania inwestycji z 50% do 64% środków kwalifikowanych na zakup, ale nie jest pewne, czy pokryje to różnice w kosztach katalogowych zakupu nowego pojazdu pomiędzy rokiem 2018 a 2022... (SKM miała zagwarantowane dofinansowanie już 4 ponad 4 lata temu).

Wraz z pojazdami SKM oczekuje dostawy sprzętu przeznaczonego do unowocześnienia zaplecza utrzymania taboru. Kryteria przetargu premiują cenę (95%) a inne wymagania są niezwykle mało istotne (współczynnik liczby osi napędnych do liczby wszystkich osi w każdym pojeździe - 2,5 %, Suma prześwitu pasażerskich drzwi zewnętrznych w każdym pojeździe – 2,5%).
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2022
NUMER 09/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy, dwujęzyczny numer "Rynku Kolejowego" przygotowany na targi Innotrans 2022. Warto przeczytać rozmowy z prezesami PKP SA, PKP PLK, UTK, Pesy, Siemens Mobility, Kolei Śląskich... oprócz tego piszemy o stanie bezpieczeństwa na kolei w Polsce i Europie, słynnym bilecie za 9 euro w Niemczech i o obiecującym kierunku ekspansji dla polskich firm z branży kolejowej. Zapraszamy do lektury! 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5