To był kolejny trudny dla pasażerów miesiąc na lubuskich torach. Ponad 700 pociągów regionalnych zostało odwołanych przynajmniej na części trasy, a połowa przypadków była spowodowana brakami taborowymi Polregio. Nie zawsze pasażerowie mogli liczyć na autobusową komunikację zastępczą.
Jak informowaliśmy kilka tygodni temu,
w lipcu Polregio nie zrealizowało planowo ok. 800 połączeń finansowanych z kasy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. Jedną z głównych przyczyn odwołań była niedostateczna liczba sprawnych jednostek spalinowych. Samorząd poinformował niedawno, że w sierpniu sytuacja pasażerów pozostawała trudna. Problemy odnotowywano m. in. na linii nr 203 pomiędzy Krzyżem a Gorzowem Wielkopolskim i Kostrzynem oraz w węźle zielonogórskim. Teraz szczegółowo podsumowujemy statystyki dotyczące zeszłego miesiąca.
Autobusy zastępcze w większości przypadków, ale nie zawsze
Przedstawione nam przez Polregio dane nie wskazują na osiągnięcie przełomu, bo liczba kursów, które nie zostały zrealizowane, również w sierpniu przekroczyła 700. Niemal co drugi przypadek operator klasyfikuje jako powstały z przyczyn leżących po jego stronie. – Odwołanych bez zastępczej komunikacji autobusowej w całej relacji było 20 połączeń – informuje Biuro Prasowe Polregio.
W kolejnych 197 przypadkach pasażerowie mogli skorzystać z autobusów zastępczych. Trzy razy kursy odwołano tylko na części trasy, nie zapewniając autobusów. 110 pociągów było zaś zastąpionych autobusami w części relacji. Do tego doliczyć trzeba utrudnienia powstałe niezależnie od polskiego przewoźnika. 84 połączenia międzynarodowe zostały odwołane bez komunikacji zastępczej przez stronę niemiecką, w tym jedno po uszkodzeniu sieci trakcyjnej i jedno z powodu wypadku.
Statystykę uzupełnia 280 kursów zastąpionych autobusami w pełnej relacji i 36 kolejnych na części trasy. Przyczynami tych zmian były prace infrastrukturalne, uszkodzenia sieci trakcyjnej, kolizje ze zwierzyną i jeden wypadek. W dwóch przypadkach po odwołaniu pociągu na części trasy nie wprowadzono komunikacji zastępczej.
Kolejne zapowiedzi stabilizacji
Obecnie z eksploatacji wyłączonych jest osiem pojazdów Lubuskiego Zakładu Polregio, w tym dwie jednostki elektryczne należące do przewoźnika, jedna hybryda 228M (
ma uszkodzony układ spalinowy) i pięć pojazdów spalinowych. Jeden z nich stanowi własność Polregio, cztery pozostałe przekazał operatorowi urząd marszałkowski.
– Zakres realizowanych prac obejmuje m.in. naprawę silników i skrzyń biegów oraz wymianę zestawów kołowych. Planujemy, że większość składów wróci do ruchu w ciągu miesiąca. Powinno to ustabilizować sytuację na lubuskich torach – zapowiadają służby prasowe spółki.