NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Setny Impuls Newagu trafił właśnie do Krakowa

| Martyn Janduła 24.02.2017 361

Setny Impuls Newagu trafił właśnie do Krakowa
fot. MJ
Setny Impuls Newagu trafił właśnie do Krakowa
Setny Impuls Newagu trafił właśnie do Krakowa
Setny Impuls Newagu trafił właśnie do Krakowa
Setny Impuls Newagu trafił właśnie do Krakowa
Setny Impuls Newagu trafił właśnie do Krakowa
Setny Impuls Newagu trafił właśnie do Krakowa
Setny Impuls Newagu trafił właśnie do Krakowa
Setny Impuls Newagu trafił właśnie do Krakowa
Setny Impuls Newagu trafił właśnie do Krakowa
Setny Impuls Newagu trafił właśnie do Krakowa
Setny Impuls Newagu trafił właśnie do Krakowa
Trzynasty Impuls dla województwa małopolskiego oraz setny dla Newagu. Tak w skrócie przedstawia się zakończenie kontraktu województwa z nowosądeckim producentem, w ramach którego Koleje Małopolskie wzbogaciły się o nowoczesne pojazdy do obsługi linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Punktualnie o 11:06 na stację Kraków Główny wjechał z fanfarami jubileuszowy pojazd, przywitany gromkimi brawami i orkiestrą.
Nie tak dawno, 28 listopada, Kraków witał pierwszy zamówiony przez samorząd województwa Impuls, za produkcję którego odpowiada Newag. Umowę na dostawę – początkowo dwunastu składów – podpisano 30 marca. W jej ramach przewidziano, że do stolicy Małopolski dotrze osiem czteroczłonowych i cztery pięcioczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne. Zamawiający zawarł również w kontrakcie obsługę gwarancyjną wraz z utrzymaniem.

Miesiąc po podpisaniu umowy zarząd województwa zadecydował o skorzystaniu z tzw. prawa opcji, w wyniku czego Małopolska zakupiła dodatkowy – trzynasty w sumie – pociąg. Wartość kontraktu na zakup nowego taboru dla województwa przekroczyła 300 mln złotych.

Pierwszy z Impulsów opuścił fabrykę Newagu już 28 listopada 2016 roku. Tego dnia na nowosądeckim dworcu PKP odbyło się uroczyste przekazanie pojazdu przez producenta w ręce województwa małopolskiego. Obecni byli m.in. biskup tarnowski Andrzej Jeż, który dokonał poświęcenia pociągu, Leszek Zegzda, przedstawiciel zarządu województwa małopolskiego i Zbigniew Konieczek, prezes Newagu.

Setny Impuls z Newagu

Teraz władze województwa celebrują wraz z Newagiem dostarczenie do Krakowa ostatniego pojazdu. 24 lutego nowosądecki producent zakończył cały kontrakt. Powodów do świętowania jest jednak więcej, gdyż jak podkreśla Newag, jest to już setny pojazd ze stworzonej w 2012 roku rodziny Impulsów. Z tej okazji na peronach stacji Kraków Główny spotkali się marszałek, prezes Kolei Małopolskich i prezes Newagu, którzy uczcili tę chwilę licznymi gratulacjami i podziękowaniami.

– Setny Impuls to sygnał i zachęta do tworzenia nowych rzeczy i pracy na rzecz mieszkańców Małopolski. Tym się właśnie zajmujemy – zaczął swoje wystąpienie Jacek Krupa, marszałek województwa małopolskiego. – Dzisiaj w sposób uroczysty kończymy z wielkim sukcesem kontrakt z Newagiem. Niespełna rok temu podpisaliśmy kontrakt. Wydawało się, że skonstruowanie 13 pociągów w tak krótkim czasie to jest wielkie ryzyko, ale rzeczywiście, współpraca producenta z urzędem marszałkowskim doprowadziła do sukcesu. Dzięki temu już od jesieni po Małopolsce jeżdżą pociągi, które zdobyły wielkie uznanie naszych pasażerów. Wreszcie mamy pociągi na miarę XXI wieku – zachwalał marszałek.

W służbie dla Małopolski

Impulsy, poza połączeniami SKA Kraków – Tarnów, będą obsługiwać wszystkie bezpośrednie połączenia Kolei Małopolskich do Nowego Sącza (m.in. "Lach" i "Jaskółka") i przyspieszone do Krynicy-Zdroju ("Nikifor" i "Dunajec"). Te ostatnie, z uwagi na ograniczoną liczbę stacji/przystanków, będą oferowały zdecydowanie krótszy niż obecnie czas przejazdu do Nowego Sącza – około 2 godziny i 30 minut – i do Krynicy-Zdroju – około 4 godzin.

Najnowsze pojazdy dla Małopolski posiadają najnowszą wersję malatury, znaną już z innej części pojazdów Kolei Małopolskich. Wnętrze pojazdu zostało zaś zaprojektowane w barwach zieleni i szarości. To pojazdy w pełni niskopodłogowe, co wraz z innymi udogodnieniami ułatwi podróż przede wszystkim osobom niepełnosprawnym. Pociągi mogą pomieścić do 250 pasażerów na miejscach siedzących w wersji 5-członowej (model 45WE) oraz do 200 pasażerów na miejscach siedzących w wersji 4-członowej (model 31WE). Pojazdy są monitorowane, klimatyzowane, wyposażone w system bezprzewodowego Internetu Wi-Fi oraz gniazdka elektryczne.

– Chciałbym prezesowi Newagu bardzo serdecznie pogratulować wyprodukowania setnego pociągu i powiedzieć, że firma jest firmą małopolską i buduje markę naszego województwa. Mam nadzieję, że w następnych przetargach na zakup pociągów oferta Newagu będzie równie konkurencyjna jak obecnie zakończonego kontraktu – mówił Krupa.

– Jestem niezmiernie wzruszony, że setny Impuls wyprodukowany w Nowym Sączu stoi na dworcu w Krakowie i będzie służył w Małopolsce – powiedział Zbigniew Konieczek, prezes Newagu. Podkreślił przy tym, że setny pojazd Impuls został wyprodukowany i zaprojektowany prawie w całości w Polsce. – Nie kupowaliśmy żadnej licencji oraz dokumentacji, to inżynierowie pracujący w biurze konstrukcyjnym w Nowym Sączu są autorami tego pociągu – podkreślił.

Pierwszy Impuls

Czteroczłonowe Impulsy 31WE pomieszczą 200 pasażerów na miejscach siedzących (w tym 16 uchylnych), a pięcioczłonowe Impulsy 45WE będą mogły przewozić 250 pasażerów na miejscach siedzących (w tym 20 uchylnych).

Pierwszy pojazd z rodziny Impuls powstał w Newagu w 2012 roku i był to sześcioczłonowy elektryczny zespół trakcyjny wyposażony w cztery wózki napędowe i cztery wózki toczne. Nosi on oznaczenie 35WE. Jego napęd stanowi 8 silników trakcyjnych o łącznej mocy 3200 kW, co pozwala uzyskać prędkość do 160 km/h. Całkowita długość pojazdu ze sprzęgami wynosi 113,6 m.

Jak deklaruje Newag, rodzina pojazdów Impuls może zostać wyprodukowana w wielu konfiguracjach. Zależnie od zapotrzebowania producent jest w stanie zaoferować zestawy w wersjach dwuczłonowej (ezt 37WE), trójczłonowej (ezt36WE), czteroczłonowej (ezt 31WE) i sześcioczłonowej (ezt 35WE). Najnowszym pojazdem w rodzinie Impuls jest jednak 45WE, czyli pięcioczłonowy elektryczny zespół trakcyjny. W sierpniu 2015 roku pobił on zresztą rekord prędkości na torze testowym i jest jak dotąd najszybszym pojazdem pasażerskim wyprodukowanym w Polsce, który uzyskał prędkość 226 km/h. Ponadto pojazdy 45WE są zgodne z TSI, czyli najnowszymi restrykcyjnymi europejskimi normami. Wydane zostały one dla pojazdów Impuls typu 31WE-029 oraz 45WE-014 przeznaczonych właśnie dla Małopolski.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Kraków (895)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Kraków (895)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5