NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Ani pociągów PKP IC, ani autobusów zastępczych. Sandomierz kolejnym odciętym miastem

| Kasper Fiszer, Jakub Madrjas 14.11.2022 5,8k

Ani pociągów PKP IC, ani autobusów zastępczych. Sandomierz kolejnym odciętym miastem
Stacja kolejowa Sandomierzfot. WM4034, CC BY-SA 3.0
Do Sandomierza nie dojedziemy aktualnie ani pociągiem, ani autobusem zastępczym. PKP IC tłumaczy, że aktualne realia rynkowe uniemożliwiły znalezienie przewoźnika autobusowego, który zastąpiłby IC „San” i „Witos” na czas remontu linii nr 25. Niestety, nie jest to pierwszy taki przypadek w ostatnim czasie. Co na to Urząd Transportu Kolejowego?
Trwa opóźniona modernizacja linii kolejowej nr 25 Łódź Kaliska – Dębica na odcinku Skarżysko-Kamienna – Sandomierz. Kolejny etap robót, który rozpoczął się na początku października, wymusił całkowite wstrzymanie ruchu pomiędzy Zalesiem Gorzyckim a Sandomierzem. Odczuli to pasażerowie PKP Intercity, bo z rozkładu jazdy wypadły pociągi IC „San” i „Witos”, oba relacji Warszawa Wschodnia – Przemyśl Główny przez Radom, Skarżysko i Sandomierz.

Brak kierowców i drogie paliwo utrudniają znalezienie przewoźnika autobusowego

– Co więcej, w zamian za zawieszone połączenia przewoźnik nie uruchomił zastępczej komunikacji autobusowej. – Istnieją problemy w znalezieniu dostawców tego typu usług – tłumaczy Biuro Prasowe PKP Intercity. Przewoźnik zwraca uwagę, że w ostatnim okresie wzrosły ceny paliwa, a na rynku pracy zauważalny jest niedobór kierowców. Spółka wskazała, że autobusy nie będą przewozić kolejowych podróżnych przez cały okres zamknięcia linii nr 25 w okolicach Sandomierza.

– Zgodnie z informacjami przekazanymi nam przez PKP Polskie Linie Kolejowe wznowienie przewozów na tej trasie powinno nastąpić 1 maja 2023 r. – wskazują służby prasowe przewoźnika. Do tego czasu Sandomierz pozostanie więc odcięty od sieci dalekobieżnych przewozów kolejowych. PKP IC proponuje swoim pasażerom pewne rozwiązania alternatywne, ale nie dotyczą one możliwości dojazdu do miejscowości położonych na remontowanym odcinku.

Pasażerowie korzystający dotychczas z IC „San” na odcinku Warszawa – Skarżysko mogą teraz skorzystać z IC „Rej” kursującego w zbliżonych godzinach w relacji Warszawa – Radom – Skarżysko – Kielce. Do Rzeszowa (ale nie do Przemyśla) wydłużona została natomiast trasa pociągu IC „Kochanowski”. Jak sugeruje PKP Intercity, do części miejscowości położonych przy linii nr 25 aktualnie można dojechać pociągami regionalnymi.

Kolejny przypadek braku komunikacji zastępczej PKP IC. Co na to UTK?

Przypomnijmy, że jest to już drugi przypadek nieuruchomienia przez PKP Intercity autobusowej komunikacji zastępczej w zamian za odwołane pociągi w ostatnim czasie. Aktualnie nie jest bowiem obsługiwana także trasa do Krynicy-Zdroju. Tam pociągi mają wrócić szybciej, bo już w drugą niedzielę grudnia. O stanowisko w tej sprawie poprosiliśmy Urząd Transportu Kolejowego. Jak wskazuje rzecznik UTK Tomasz Frankowski, to Minister Infrastruktury jako organizator zawiera z przewoźnikiem tzw. umowę PSC. Załącznikiem do umowy jest rozkład, a ponadto obowiązuje też Plan transportowy, zgodnie z którym połączenia do Krynicy-Zdroju powinny być uruchamiane codzienne i całorocznie.

Jak informuje Urząd, w Planie Transportowym zapisano, że w przypadku zamknięć linii powinna być zapewniona drogowa komunikacja zastępcza, wraz z możliwością przejazdu na podstawie ważnego biletu kolejowego. – W związku z tym, w sytuacji zamknięć torowych, przewoźnik kolejowy powinien uruchomić autobusową komunikację zastępczą – mówi Frankowski. I nie zostawia wątpliwości, że "w opinii Prezesa UTK rezygnacja z uruchamiania zarówno pociągów (w okresie 1-10 grudnia 2022 r., gdy linia kolejowa nr 96 będzie przejezdna), jak i autobusowej komunikacji zastępczej (w okresie do 30 listopada 2022 r., kiedy prowadzone są roboty torowe), jest niezgodna z Planem transportowym". – W planie transportowym jako punkty obsługiwane przez połączenia dalekobieżne codziennie wymienione są m.in. Grybów, Krynica-Zdrój, Łomnica-Zdrój, Muszyna, Muszyna-Zdrój, Nowy Sącz, Piwniczna-Zdrój, Rytro, Stary Sącz, Wierchomla Wielka czy Żegiestów-Zdrój – wymienia.

– Powstało istotne utrudnienie w podróżach realizowanych do miejscowości zlokalizowanych w południowej części województwa małopolskiego. Wpływa to również negatywnie na przyzwyczajenia transportowe pasażerów z tego regionu, którzy otrzymują sygnał, że dalekobieżne połączenia kolejowe nie są przewidywalnym środkiem transportu, a w wybranym okresie mogą być odwoływane bez zapewnienia przewozu zastępczego. Nie bez znaczenia jest również to, że zawieszenie uruchamiania dalekobieżnych połączeń kolejowych dotyka miejscowości położonych w atrakcyjnych regionach, do/z których potrzebuje dojechać także wielu turystów czy kuracjuszy – podsumowuje rzecznik, dodając, że Prezes UTK wystąpił do organizatora publicznego transportu zbiorowego oraz do przewoźnika wskazujące na niezgodności z Planem transportowym. Prezes UTK zwrócił się również o podjęcie działań w celu przywrócenia obsługi komunikacyjnej do Krynicy Zdroju przez kolejowe połączenia międzywojewódzkie, stosownie do założeń obowiązującego Planu Transportowego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5