Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Są wyniki CEF. Miliard euro dla polskiej kolei

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
30-06-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Są wyniki CEF. Miliard euro dla polskiej kolei
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SAzdjęcie ilustracyjne
Komisja Europejska ogłosiła wyniki konkursu na ogromne środki w ramach programu CEF. Polska zdobyła w nim największe dofinansowanie ze wszystkich krajów – ponad miliard euro. Z drugiej strony, w europejskim konkursie odpadł szereg projektów zgłoszonych przez PKP PLK, Cargotor, PKP Intercity, Polregio i CPK. 

Jak już informowaliśmy, gigantyczny projekt przebudowy terminalu logistycznego w Małaszewiczach nie otrzymał dofinansowania z programu „Łącząc Europę” (CEF) w perspektywie finansowej 2021-2027. Co ciekawe, spółka poinformowała o tym jeszcze przed oficjalnym podaniem listy rankingowej, które nastąpiło wczoraj (29 czerwca). W sumie zaakceptowano siedem polskich wniosków, które otrzymają ponad 1,26 miliarda euro dofinansowania (trzy projekty z puli kohezyjnej i 4 projekty z puli ogólnej).

To bardzo wysoka kwota, biorąc pod uwagę, że budżet całego naboru to 5,4 mld euro. Warto uzupełnić, że nabór wniosków w konkursie dotyczącym paliw alternatywnych przedłużono aż do października 2023 roku – stąd różnica względem ogłoszonej pierwotnie wartości 7,05 mld euro.

PKP PLK z dofinansowaniem na połowę projektów

Polska znalazła się na szczycie listy państw Unii Europejskiej pod względem wartości pozyskanych środków – otrzymaliśmy ponad 23% dostępnego budżetu. Częściowo wynika to z tego, że modernizacja linii E65 na odcinku Będzin – Katowice, która otrzyma 755 mln euro dofinansowania, jest największym (kwotowo) ze wszystkich zaakceptowanych projektów. Oprócz tego PKP PLK otrzyma dofinansowanie na projekt modernizacji linii E 65 na odcinku Tychy – Most Wisła – łącznie stanowi to 937 mln euro dofinansowania.

Co istotne, są to pieniądze z puli kohezyjnej, o którą walczyły tylko biedniejsze państwa Unii. Zgłoszone przez PLK propozycje gospodarowały aż… 55% z tej puli (łącznie 2,35 mld euro). Dofinansowania w tym konkursie nie otrzyma modernizacja kolejowej obwodnicy Poznania. Pewien problem może stanowić to, że PKP PLK już ogłosiła przetargi na realizację wszystkich zgłoszonych projektów.

Oprócz tego, duże dofinansowanie zdobyła GDDKiA na projekt połączenia drogowego Via Carpatia między Polską a Słowacją, jeden projekt morski i jeden przeładunkowy – szerzej na ten temat PISZEMY TUTAJ. Dofinansowanie otrzymały też dwa projekty wielostronne, w których partnerem jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Z pełną listą można zapoznać się tutaj.

Czego nie udało się dofinansować?

Na razie nie otrzymaliśmy pełnej listy zgłoszonych projektów. O tym, kto nie uzyskał dofinansowania wiadomo na razie dzięki informacjom o złożeniu wniosków. W związku z tym dofinansowania w tym konkursie nie otrzymał m. in. projekt PKP Intercity dotyczący wyposażenia ponad 100 lokomotyw w urządzenia Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS), projekt Polregio dotyczący nowego systemu cyfrowej sprzedaży biletów z możliwością śledzenia na żywo aktualnej pozycji pociągów, projekty spółki CPK czy wspomnianego na wstępie Cargotoru

W tej ostatniej sprawie prezes spółki zdecydował się na bardzo kontrowersyjne komentarze, oskarżając Komisję Europejską o brak bezstronności. Warto jednak przypomnieć, że projekt uzyskał wcześniej tylko akceptację z państwa członkowskiego (z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej) w celu wystartowania w konkursie. W CEF konkurencja była ogromna – zgłoszono 447 projektów na łącznie 14,5 mld euro dofinansowania (Cargotor ubiegał się o 1,6 mld złotych).

Rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Szymon Huptyś przykazał "Rynkowi Kolejowemu", że zdaniem ministerstwa o braku dofinansowania zaważyła lokalizacja projektu na granicy z Białorusią w obecnej sytuacji politycznej. Nie wiadomo jeszcze, czy polska sfinansuje go sama. - Decyzja co do realizacji projektu zostanie podjęta przez Radę Ministrów w związku ze skierowaniem do uzgodnień międzyresortowych projektu ustawy, który co do zasady zakłada realizację inwestycji ze źródeł krajowych – poinformował Szymon Huptyś.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

790 mln euro z UE na wojskowe inwestycje na sieci TEN-T

Infrastruktura

790 mln euro z UE na wojskowe inwestycje na sieci TEN-T

Roman Czubiński 26 maja 2023

PKP PLK unieważnia przetarg na przebudowę trasy Zabrzeg – Zebrzydowice

Infrastruktura

CPK: Będziemy nadal zabiegać o środki z CEF

Infrastruktura

CPK: Będziemy nadal zabiegać o środki z CEF

Roman Czubiński 08 lipca 2022

CEF: Będą nowe tunele pod Alpami i Bałtykiem

Infrastruktura

CEF: Będą nowe tunele pod Alpami i Bałtykiem

Roman Czubiński 09 lipca 2022

Drogo w przetargu na nowe tory do Katowic

Infrastruktura

Drogo w przetargu na nowe tory do Katowic

Jakub Madrjas 26 kwietnia 2022

Zobacz również:

790 mln euro z UE na wojskowe inwestycje na sieci TEN-T

Infrastruktura

790 mln euro z UE na wojskowe inwestycje na sieci TEN-T

Roman Czubiński 26 maja 2023

PKP PLK unieważnia przetarg na przebudowę trasy Zabrzeg – Zebrzydowice

Infrastruktura

CPK: Będziemy nadal zabiegać o środki z CEF

Infrastruktura

CPK: Będziemy nadal zabiegać o środki z CEF

Roman Czubiński 08 lipca 2022

CEF: Będą nowe tunele pod Alpami i Bałtykiem

Infrastruktura

CEF: Będą nowe tunele pod Alpami i Bałtykiem

Roman Czubiński 09 lipca 2022

Drogo w przetargu na nowe tory do Katowic

Infrastruktura

Drogo w przetargu na nowe tory do Katowic

Jakub Madrjas 26 kwietnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5