Dwaj przewoźnicy chcą obsługiwać połączenia regionalne do Ciechocinka. Są to SPKL Cargo oraz Polregio, których jednak oferty przekraczają budżet województwa kujawsko-pomorskiego, choć jedna nieznacznie. Czy przetarg uda się więc rozstrzygnąć i wznowić regularne kursy do popularnego uzdrowiska?
Województwo kujawsko-pomorskie właśnie otworzyło oferty w
przetargu na przewozy pasażerskie na trasie Bydgoszcz – Toruń – Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek. Obsługą pociągów do uzdrowiska są zainteresowane dwa podmioty: SKPL Cargo oraz,
zgodnie z zapowiedziami, Polregio. Polregio wyceniło pociągokilometr trakcji elektrycznej (linia do Ciechocinka jest zelektryfikowana) na 41,52 złotego, natomiast SKPL na 109,99 złotego trakcją inną niż elektryczna (zapewne spalinową – spółka dysponuje sporą liczbą takiego taboru). Polregio deklaruje 100% obsługę trasy pociągami elektrycznymi natomiast SKPL w 100% chce korzystać z jednostek innych niż elektryczne. Polregio zadeklarowało stawkę przychodu na jeden pociągokilometr na poziomie 1,77 złotego, natomiast SKPL na 4,49 złotego.
Budżet województwa to 29,774 mln złotych brutto, za realizację usługi przez 5 lat, od grudnia bieżącego roku do grudnia 2030 roku.
Minimalna wartość pracy przewozowej przez pięć lat to 775320,336 pociągokilometrów, jednak wartość ta może zostać zwiększona do 1535396,18 pociągokilometrów.
Po pomnożeniu minimalnej liczby pociągokilometrów przez stawkę za jeden pociągokilometr wychodzi nam, że Polregio wyceniło realizację przewozów na nieco ponad 32 mln złotych, dokładnie 31,191 mln, natomiast SKPL na 85,277 mln złotych. Jednak po odjęciu od stawki wozokilometra stawki przychodu za jeden pociągokilometr (w założeniach przetargu województwo określiło przychód na 0 złotych) wychodzi, że cena wozokilometra Polregio do objęcia rekompensatą to 39,75 złotego, natomiast SKPL 105,5 złotego. Po pomnożeniu przez minimalną pracę eksploatacyjną wychodzi nam, że oferta Polregio jest warta 30,819 mln złotych, a SKPL – 81,796 mln złotych brutto.
Obie oferty przekraczają więc budżet samorządu, choć Polregio bardzo nieznacznie.
W trakcie trwania postępowania przetargowego nieco zmieniły się zapisy dotyczące pracy przewozowej. Województwo zmniejszyło minimalną średnią liczbę pociągów między Aleksandrowem a Toruniem z 16 (8 par) do 12 (6 par), maksymalna liczba – 26 pociągów a więc 13 par, pozostała bez zmian. Nie zmieniły się minimalne i maksymalne średnie liczby w zakres pociągów od Aleksandrowa do Ciechocinka, które wynoszą odpowiednio 16 (8 par) oraz 26 (13 par). Do 2 połączeń zwiększono też liczbę pociągów na odcinku od Torunia do Bydgoszczy, przez co z Ciechocinka do Bydgoszczy ma kursować jedna pełna para połączeń.
W toku trwania przetargu wydłużono również okres obowiązywania ulgi na przewozy za symboliczną złotówkę. Podróżni skorzystają z niej od 14 grudnia bieżącego roku aż do 15 lutego przyszłego roku. Wcześniej okres trwania był krótszy – kończył się 18 stycznia.
Przypomnijmy, że reaktywacja połączeń do Ciechocinka
będzie możliwa dzięki pracom PKP PLK, które niewielkim nakładem sił wyremontują nieużywany pasażersko (w ruchu codziennym od 2011 roku) odcinek.