NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Są dwie oferty na remont dolnośląskich Kolzamów. Jest drogo

| Jakub Rösler 05.04.2022 2,7k

Są dwie oferty na remont dolnośląskich Kolzamów. Jest drogo
Fot. Jacek Chiżyński, GFDL
Koleje Dolnośląskie po raz czwarty próbują wyremontować szynobusy SA109, popularne Kolzamy. Do tej pory oferty znacznie przekraczały budżety przetargowe, a same postępowania unieważniano. Teraz może być podobnie, gdyż najtańsza oferta przekracza założony budżet o prawie 6 milionów złotych.
Koleje Dolnośląskie posiadają 2 pojazdy z serii SA109, o numerach 003 oraz 004. Łącznie powstało 11 sztuk tych autobusów szynowych, które kursują w różnych regionach naszego kraju oraz w Czechach. Ostatnio swojego “rodzynka” sprzedało Pomorze Zachodnie. Dolnośląskie Kolzamy od dawna stoją nieużywane, a Koleje Dolnośląskie próbowały już trzykrotnie je wyremontować oraz dwukrotnie sprzedać. Oba działania się nie powiodły, a pociągi stoją obecnie na bocznicy przewoźnika w Legnicy.

W nowym postępowaniu, dotyczącym remontu obu pojazdów na poziomie P5, wpłynęły dwie oferty. Wystartowały konsorcja firm Compremum oraz Mag-Train, a także konsorcjum złożone z firmy Serwis Pojazdów Szynowych oraz CSI Inwest. Pierwsze z nich chce wykonać prace za niespełna 14,873 miliona złotych, natomiast druga oferta jest warta 14,514 miliona złotych. Koleje Dolnośląskie chcą przeznaczyć na to zadanie 8,610 miliona złotych. Różnica jest więc znaczna, tańsza oferta jest większa od zakładanego budżetu o prawie 6 milionów złotych. Nie wiemy więc, czy przewoźnik dopłaci, czy też po raz kolejny, czwarty już, będzie musiał unieważnić postępowanie.

Przypomnijmy iż w drugim przetargu Koleje Dolnośląskie nie wybrały wykonawcy, mimo tego, iż tańsza oferta na modernizację i naprawę obu pojazdów miała wartość 9,9 miliona złotych. Nie wiemy natomiast jakie oferty wpłynęły w trzecim postępowaniu.

Obie jednostki mogłyby znacząco pomóc przewoźnikowi w realizacji połączeń na trasach niezelektryfikowanych, szczególnie w terenie górzystym, gdzie pojazdy dzięki swojej niewielkiej masie radzą sobie lepiej niż inne spalinowozy, o czym mówił nam kilka lat temu ówczesny prezes Kolei Dolnośląskich, Piotr Rachwalski. Dolny Śląsk ma wiele planów dotyczących przywracania połączeń kolejowych. Pociągi pasażerskie mają wrócić do Karpacza, Kowar czy Świeradowa Zdroju. Żadna z tych tras nie będzie zelektryfikowana, a ich obsługa będzie musiała być realizowana taborem spalinowym lub hybrydowym. Tak więc każdy taki pojazd, w tym oba Kolzamy, jest na wagę złota.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5