Uruchomiony w 2016 r. kolejowy Moskiewski Pierścień Centralny cieszy się dużym zainteresowaniem podróżnych.. – W tym roku pojedziemy z częstotliwością co 4 minuty – jak w metrze – mówi mówi Oleg Toni, członek zarządu RŻD. Koleje Rosyjskie (RŻD) planują dalszy rozwój węzła kolejowego w Moskwie.
– Moskwa to ogromny węzeł transportowy, składający się z 11 linii wyjazdowych. Jego rozwój jest dla nas priorytetem nie tylko z uwagi na przewóz pasażerów, ale także i towarów. Cały tranzyt idzie praktycznie przez Moskwę – mówi Oleg Toni, członek zarządu RŻD.
Pierwszym dużym projektem jest
funkcjonujący już Moskiewski Pierścień Centralny (moskowskoje centralnoje kolco), czyli kolejowa linia okólna o długości 54 km. – W 2012 r. wspólnie z władzami Moskwy, okręgu moskiewskiego i Federacji Rosyjskiej podjęliśmy działania na rzecz stworzenia Moskiewskiego Pierścienia Centralnego – mówi Toni. Przewozy uruchomiono we wrześniu 2016 r. – W ciągu ostatnich dwóch lat przewieźliśmy ponad 300 mln pasażerów, a codziennie przewozimy 500 tys. podróżnych. Ludzie realnie więc sami dobrze ocenili ofertę – wskazuje członek zarządu RŻD.
W sumie na Moskiewskim Pierścieniu Centralnym uruchamianych jest 177 par pociągów, a czas przejazdu całego okręgu z obsługą 31 przystanków wynosi 1 godz. 24 min. Oferta w najbliższym czasie będzie jeszcze poprawiana. – W tym roku pojedziemy z częstotliwością co 4 minuty. To praktycznie jak w metrze, bardzo wygodnie – mówi Oleg Toni.
Do 2025 r. RŻD ma rozpisane szereg działań związanych z rozwojem moskiewskiego węzła kolejowego. – Do 2025 r. na obszarze aglomeracji zbudujemy ok. 330 km nowych torów, wliczając w to szybkie połączenia – wskazuje członek zarządu Kolei Rosyjskich. Również na dużym pierścieniu kolejowym zostanie dobudowany drugi tor dla sprawniejszego przewozu towarów.
W tej chwili realizowane są projekty z rozwojem linii jarosławskiej, gorkowskiej, kurskiej, smoleńskiej i październikowej (oktiabrskiej). Na liniach kijowskiej, kurskiej i październikowej powstaną nowe przystanki. Plany zakładają też prace nad dwiema liniami średnicowymi – pierwsze na odcinku Odincowo – Łobnia oraz drugiej, na odcinku Nachabino – Podolsk.
Perspektywiczne plany zakładają budowę kolejnych dwóch linii średnicowych: trzeciej na odcinku Kriukowo – Ramienskoje (wraz z rozbudową infrastrutruktury na liniach październikowej i kurskiej, a także linii łącznikowej mitkowskiej) i czwartej w relacji Aprielewka – Żeleznodorożnyj (wraz z rozwojem linii kijowskiej, gorkowskiej oraz linii łącznikowej aleksiejewskiej).