Partnerzy serwisu:
Biznes

Rząd przyjął Krajowy Program Kolejowy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
15-09-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Rząd przyjął Krajowy Program Kolejowy
Rząd przyjął Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku. Dokument przewiduje wydanie do 67,5 mld złotych na inwestycje kolejowe, w tym głównie modernizacje szlaków.

Jak przypomina Kancelaria Premiera, Ewa Kopacz w exposé zapowiedziała rozwój kolejowych przewozów pasażerskich i obiecała budowę nowego oraz modernizację istniejącego taboru kolejowego. - Realizacja programu ma przede wszystkim doprowadzić do skrócenia czasu przejazdu pociągów na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe - czytamy w rządowym oświadczeniu.

- KPK to ważny plan inwestycji w infrastrukturę kolejową zarządzaną przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Jego realizacja przyniesie istotne zmiany dla całego rynku transportowego w Polsce, przy wsparciu finansowym w ramach kilku unijnych programów na lata 2014-2020: Infrastruktura i Środowisko, Polska Wschodnia, Regionalnych  Programów  Operacyjnych  oraz  instrumentu  "Łącząc Europę"– powiedziała natomiast minister  infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak.

- Dzięki jego realizacji wzrośnie długość linii kolejowych pozwalających na ruch pociągów pasażerskich  z  prędkością powyżej 160 km/h. Znacznie poprawią się również warunki  kolejowych  przewozów  towarowych, co powinno dać impuls rozwojowy wielu regionom w Polsce - podkreśliła.

Program zbyt ogólny, ale i tak potrzebny

Na inwestycje kolejowe realizowane do 2023 r. zostanie przeznaczone 67,5 mld zł.  - Krajowy Program Kolejowy przedstawiony do konsultacji należy postrzegać przez pryzmat dwóch spraw: kryteriów wyboru projektów i potrzeb inwestycyjnych na sieci. Priorytetem jest jak najszybsze uruchomienie programu - komentuje Janusz Zubrzycki, dyrektor zarządzający ZDG TOR.

Railway Business Forum złożyło uwagi do Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku. Według RBF dokument z jednej strony jest zbyt ogólny, a z drugiej - brakuje w nim szeregu potrzebnych inwestycji. – Odnosi się wrażenie, że na potrzeby każdego dokumentu tworzy się odrębny zestaw celów – pisali natomiast eksperci SEiMTS w uwagach do projektu Krajowego Programu Kolejowego.

Najważniejsze zadania zawarte w Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r. to:

  • poprawa stanu technicznego sieci TEN-T, w tym kontynuacja prac w korytarzach C-E30, E20/C-E20, E59/C-E59, E65/C-E65, E75, stanowiące połączenia międzywojewódzkie i międzynarodowe (m.in. odcinki Warszawa – Trójmiasto, Warszawa – Poznań, Wrocław – Poznań, Zabrze – Kraków, Warszawa – Sadowne);
  • poprawa przepustowości linii kolejowych w obrębie aglomeracji oraz na odcinkach, na których stwierdzono niewystarczającą zdolność przepustową;
  • osiągnięcie korzystniejszego czasu przejazdu pociągów względem transportu drogowego;
  • inwestycje w ciągu „Magistrali Wschodniej” na trasach: Rzeszów/Kielce – Lublin – Białystok – Olsztyn;
  • wdrażanie ERTMS w Polsce, czyli Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym, który obejmuje Globalny System Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej (ERTMS/GSM-R) oraz Europejski System Sterowania Pociągiem (ERTMS/ETCS);
  • poprawa jakości oferty i bezpieczeństwa infrastruktury udostępnianej przewoźnikom przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA;
  • poprawa stanu technicznego linii kolejowych tworzących tzw. korytarze towarowe;
  • poprawienie infrastruktury obsługującej kolejowe przejścia graniczne na styku linii normalno- i szerokotorowych oraz położonych na tych obszarach odcinaków linii szerokotorowych;
  • lepsze skomunikowanie Warszawy z innymi regionami, poprawa połączeń między miastami wojewódzkimi, a przede wszystkim z ośrodkami gospodarczymi, a także zapewnienie sprawnych połączeń kolejowych z portami morskimi;
  • poprawa stanu technicznego linii ważnych dla ruchu towarowego m.in.: zapewniających ominięcie aglomeracji warszawskiej, poznańskiej i górnośląskiej oraz poprawiających dostęp do portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu, stanowiących wyprowadzenia z innych punktów generujących największe potoki przewozowe.

Przewidywane efekty KPK to m.in.:

  • skrócenie czasu przejazdu pociągów na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA;
  • podniesienie przepustowości linii kolejowych na odcinkach o największym obciążeniu lub wykorzystaniu przepustowości;
  • wzrost długości odcinków linii kolejowych pozwalających na ruch pociągów pasażerskich z prędkością powyżej 160 km/h;
  • zwiększenie długości torów o dopuszczalnym nacisku (równym i powyżej) 221 kN na oś, co oznacza poprawę warunków wykonywania przewozów towarowych;
  • wzrost przepustowości infrastruktury obsługującej porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu;
  • wzrost długości linii kolejowych wyposażonych w ERTMS, czyli Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym;
  • zwiększenie liczby skrzyżowań dwupoziomowych oraz zmodernizowanych przejazdów kolejowych;
  • zmniejszenie liczby wypadków kolejowych na skrzyżowaniach linii kolejowych i dróg w jednym poziomie;
  • zapewnienie dostępu do transportu kolejowego osobom o ograniczonej możliwości poruszania się;
  • wzrost liczby miast wojewódzkich połączonych zmodernizowanymi liniami kolejowymi, na których pociągi pasażerskie będą kursować ze średnią prędkością co najmniej 100 km/h;
  • wzrost liczby pasażerów przewiezionych na liniach kolejowych zarządzanych przez PLK SA (w przewozach wojewódzkich, międzywojewódzkich, międzynarodowych i ekspresowych);
  • wzrost masy przewiezionych towarów;
  • zwiększenie prędkości kursowania pociągów towarowych na liniach kolejowych zarządzanych przez PLK SA;
  • wzrost udziału kolejowych przewozów intermodalnych w towarowych przewozach kolejowych ogółem (przewóz intermodalny to przewóz różnymi środkami transportu).

 

Obszerny raport dotyczący Krajowego Programu Kolejowego znajdziesz w Monitorze. A w nim:
Żródła finansowania projektów
Analiza kryteriów realizacji programu
Tabele i zestawienia
Komentarz i dokumenty źródłowe

 


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

 

 

 

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ponad 1000 kilometrów linii do elektryfikacji w ramach KPK

Infrastruktura

Ponad 1000 kilometrów linii do elektryfikacji w ramach KPK

Jakub Rösler 10 marca 2025

MI: Nowy KPK to systemowe rozwiązanie finansowania inwestycji

Prawo i polityka

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Infrastruktura

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Michał Szymajda 16 sierpnia 2023

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Infrastruktura

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Michał Szymajda 20 kwietnia 2022

Merchel: Liczymy na aktualizację KPK do poziomu powyżej 70 mld zł

Infrastruktura

Zobacz również:

Ponad 1000 kilometrów linii do elektryfikacji w ramach KPK

Infrastruktura

Ponad 1000 kilometrów linii do elektryfikacji w ramach KPK

Jakub Rösler 10 marca 2025

MI: Nowy KPK to systemowe rozwiązanie finansowania inwestycji

Prawo i polityka

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Infrastruktura

Uchwalono nowy (stary) Krajowy Program Kolejowy

Michał Szymajda 16 sierpnia 2023

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Infrastruktura

Aktualizacja KPK przyjęta przez Radę Ministrów

Michał Szymajda 20 kwietnia 2022

Merchel: Liczymy na aktualizację KPK do poziomu powyżej 70 mld zł

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij