Partnerzy serwisu:
Pasażer

Ruta o rozkładzie Pendolino: Powiało optymizmem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-08-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Ruta o rozkładzie Pendolino: Powiało optymizmem
– Projekt nowego rozkładu jazdy PKP Intercity zwiastuje przełom i ma szansę, jeśli zostaną w praktyce dotrzymane rozkładowe obietnice, odwrócić dramatyczny spadek liczby pasażerów – ocenia pisze Leszek Ruta, prezes Stowarzyszenia Transportu Publicznego, ekspert Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

„Rynek Kolejowy” sukcesywnie publikuje projekt nowego, rocznego rozkładu PKP IC, który wejdzie w życie w połowie grudnia. W przygotowanym przez PLK rozkładzie pociągów EIC Premium zakłada się m.in. kursowanie 11 par tych pociągów z Warszawy do Krakowa, 10 par do Trójmiasta oraz po 5 par do Wrocławia i Katowic. 7 par ma kursować w bezpośredniej relacji Kraków-Gdynia, a 5 par – w relacji Katowice-Gdynia. Założona została niemal stuprocentowa cykliczność Pendolino: z Warszawy we wszystkich kierunkach będą odjeżdżać w identycznym takcie (w przeciwnym kierunku będą się zdarzać kilkuminutowe odchylenia).

Priorytet dla pociągów kwalifikowanych broni się

Leszek Ruta zauważa, że założony rozkład pozwala postawić wniosek, iż broni się zasada bezwzględnej priorytetowości dla pociągów kwalifikowanych, nawet jeśli w niektórych przypadkach odbywa się to kosztem ruchu regionalnego. – Aby odwrócić dramatyczny spadek liczby pasażerów, muszą zostać spełnione następujące warunki: rzeczywiste czasy jazdy nie będą odbiegać od założonych w rozkładzie oraz punktualność pociągów będzie zadowalająca. W konstrukcji nowego rozkładu pociągów PKP IC udało się wreszcie spełnić od dawna postulowane zasady, a czasy jazdy pomiędzy najważniejszymi ośrodkami zostały znacznie skrócone, przez co pociągi staną się prawdziwą konkurencją dla przewoźników autobusowych np. dla Polskiego Busa, oraz dla przejazdów indywidualnych. Cykliczny rozkład jazdy to najważniejsza rzecz, którą udało się wdrożyć. Niestety stało się to kosztem pociągów niższej kategorii, głównie przewoźników regionalnych. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że konflikt tras występuje głównie poza godzinami szczytu porannego, broni się przyjęta zasada bezwzględnego priorytetu dla pociągów kwalifikowanych, w szczególności klasy EIC Premium – mówi Leszek Ruta.

Ekspert ZDG TOR zauważa, że konflikty w konstrukcji rozkładu będą jednak narastać. – Znane są plany tworzenia nowych kolei aglomeracyjnych w Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Szczecinie, Łodzi. Na dłuższą metę, żeby utrzymać atrakcyjność kolei w przewozach regionalnych, a w szczególności w aglomeracyjnych, konieczne jest sukcesywne rozdzielanie ruchu dalekobieżnego od podmiejskiego. Jedyną skuteczną metodą jest dobudowanie dodatkowych torów – zauważa Ruta.

Kraków-Częstochowa-Wrocław: ciekawy eksperyment

Zwraca on też uwagę, na – jak to określa – „ciekawy eksperyment”, jakim jest wytrasowanie pociągów TLK Kraków-Wrocław przez Częstochowę. – Bardzo jestem ciekaw, czy nowa relacja Kraków – Wrocław, która dla osiągnięcia bardzo atrakcyjnego czasu przejazdu omija aglomerację śląską, będącą źródłem pokaźnej liczby pasażerów, czy znajdzie chętnych, to samo dotyczy nowej relacji Warszawa-Bydgoszcz, omijającej Włocławek i Toruń [1 pociąg TLK, w relacji Terespol-Piła, będzie kursować „magistralą węglową” z postojem w Inowrocławiu; ma on być zestawiony z jednostek ED74, a czas przejazdu z Warszawy do Bydgoszczy ma wynieść 2 godz. 55 min – red.]. Wygląda na to, że kolej odpuszcza, choć mam nadzieję, że tylko na pewien czas, relację Kraków-Katowice, która przegrywa z autostradowym połączeniem. W sumie, pozytywnie oceniam zaproponowane zmiany w nowym rozkładzie. Mam nadzieję, że znajdzie to również odbicie w atrakcyjnych ofertach taryfowych i nie odstraszy pasażerów zbyt wysokimi cenami – konkluduje Leszek Ruta.ualnych Grant Agreements - Październik – grudzień 2015 r.


Więcej o konkurencyjności w przewozach pasażerskich na Kongresie Kolejowym

Kongres Kolejowy to największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne poświęcone branży transportu szynowego w naszym kraju. Podczas zeszłorocznej edycji, 5 listopada 2013 r. w Warszawie spotkało się ponad 600 przedstawicieli biznesu, menadżerowie, jak również politycy najwyższego szczebla i samorządowcy, zainteresowani rozwojem transportu kolejowego i jego pozytywnym wpływem na całość polskiej gospodarki. III Kongres Kolejowy cieszył się także ogromnym zainteresowaniem mediów, nie tylko tych branżowych, ale także ogólnopolskich. Wydarzenie stało się okazją dla dziennikarzy do pozyskania kluczowych informacji na temat bieżących wydarzeń w sektorze. Kongres Kolejowy 2014 będzie pierwszą odsłoną największego spotkania przedstawicieli branży kolejowej z politykami szczebla centralnego i lokalnego, która odbędzie się poza Warszawą. Głównymi tematami obrad będą inwestycje infrastrukturalne w unijnej perspektywie budżetowej 2014-2020, konkurencyjność przewozów pasażerskich oraz nowo powoływane wojewódzkie spółki kolejowe.

Wszystko o Kongresie Kolejowym

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ruta: Spadła liczba pasażerów. Czy na pewno?

Pasażer

Ruta: Spadła liczba pasażerów. Czy na pewno?

Transport Publiczny 22 listopada 2013

Ruta: Wspólny bilet – jak to się robi…

Zintegrowany transport

Ruta: Wspólny bilet – jak to się robi…

Leszek Ruta, Transport-Publiczny.pl 06 grudnia 2013

Ruta: Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Zintegrowany transport

Łódź na szynach – spojrzenie dwutorowe

Zintegrowany transport

Łódź na szynach – spojrzenie dwutorowe

Leszek Ruta, Rynek Kolejowy 22 października 2014

Warszawa: Leszek Ruta w zarządzie MZA, zmiany w TW

Kadry

Zobacz również:

Ruta: Spadła liczba pasażerów. Czy na pewno?

Pasażer

Ruta: Spadła liczba pasażerów. Czy na pewno?

Transport Publiczny 22 listopada 2013

Ruta: Wspólny bilet – jak to się robi…

Zintegrowany transport

Ruta: Wspólny bilet – jak to się robi…

Leszek Ruta, Transport-Publiczny.pl 06 grudnia 2013

Ruta: Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Zintegrowany transport

Łódź na szynach – spojrzenie dwutorowe

Zintegrowany transport

Łódź na szynach – spojrzenie dwutorowe

Leszek Ruta, Rynek Kolejowy 22 października 2014

Warszawa: Leszek Ruta w zarządzie MZA, zmiany w TW

Kadry

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5