NUMER 11/2020
NUMER 11/2020
Temat numeru:
Intermodal na Jedwabnym Szlaku
szukaj
Śledź nas:

Kolej Plus: Znamy szczegóły finansowania

| Jakub Madrjas 27.05.2020 59

Kolej Plus: Znamy szczegóły finansowania
Fot. Marcin Kucięba, SM42.pl
PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły nabór wniosków do programu Kolej Plus. Eksperci mają obawy, czy w trudnej sytuacji finansowej samorządom uda się zebrać wymagane 15 procent wkładu własnego. Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło "Rynkowi Kolejowemu" szczegóły finansowania programu. 
W grudniu ubiegłego roku Rząd przyznał 5,6 mld zł na program Kolej Plus. Wczoraj (26 maja) rozpoczęto długo oczekiwany nabór wniosków do programu w dwóch etapach. W pierwszym – przez okres 90 dni – przyjmowane będą od jednostek samorządu terytorialnego w formie formularza, zgłoszenia projektu, pomysły inwestycyjne. Następnie zgłoszenia będą oceniane pod względem formalnym i kwalifikowane do etapu drugiego. W etapie drugim samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego.

Można zgłosić nawet już trwające projekty


Na prośbę "Rynku Kolejowego" Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło szczegóły finansowe programu. Zgodnie z uchwałą, do 2028 roku, łączna wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację programu wynosi 6 588 mln zł. Przyznane przez rząd pieniądze na program (5 599,80 mln zł) przeznaczone zostaną na dofinansowanie projektów zgłoszonych przez samorządy. Poziom dofinansowania wynosi 85% - ale nie całości kosztów, a kwalifikujących się do wsparcia (podobnie jak w projektach tzw. unijnych). Dofinansowanie będzie przechodzić przez PKP PLK – spółka została dokapitalizowana wymaganą kwotą. 

Co istotne, rząd wykazał się dużą elastycznością – do programu można zgłaszać projekty rozpoczęte przed laty, a do dofinansowania będą kwalifikować się wydatki nawet poniesione... w ubiegłym roku – datą graniczną kwalifikowalności wydatków przyjęto na dzień 1 stycznia 2019 roku. Co istotne, projekty mogą być rozpoczęte jeszcze wcześniej, ale wydatki poniesione przed tą datą nie będą wyrównywane.

Jakie jeszcze projekty nie zakwalifikują się do dofinansowania? Przede wszystkim takie, które były lub będą dofinansowane ze źródeł Unii Europejskiej, krajowych i innych programów (zakaz podwójnego finansowania projektów). Warto jednak zauważyć, że kolejne etapy danego projektu mogą być finansowane ze środków Unii Europejskiej oraz krajowych. 

W razie oszczędności będzie można dofinansować łącznice i perony

Jak informuje "Rynek Kolejowy" Ministerstwo Infrastruktury, w pierwszej kolejności dofinansowanie będą mogły uzyskać zadania inwestycyjne mające na celu uzupełnienie istniejącej sieci kolejowej o nowe odcinki linii kolejowych, rewitalizację istniejących linii kolejowych oraz przywrócenie zlikwidowanych połączeń kolejowych w regionach oraz zadania polegające na przygotowaniu dokumentacji (np. przedprojektowej i projektowej, pozyskanie decyzji administracyjnych). Zatem samorządy, które w ostatnich latach zlecały studia dotyczące budowy lub odbudowy linii kolejowych ze środków własnych, prawdopodobnie mogą liczyć na zwrot przynajmniej części kosztów.

– Dodatkowo, w przypadku wystąpienia oszczędności w ramach programu, dofinansowanie będą mogły uzyskać zadania mające na celu usprawnienie ruchu kolejowego (np. mijanki, łącznice) bądź optymalizujące ruch pasażerski (np. infrastruktura peronowa) – informuje rzecznik ministerstwa Szymon Huptyś.

Co z wkładem własnym?


Wniosek może złożyć jednostka samorządu terytorialnego każdego szczebla. Poziom dofinansowania ze środków pochodzących z dokapitalizowania PKP PLK wynosi 85%  (kosztów kwalifikujących się do wsparcia). Oznacza to, że samorządy muszą znaleźć wkład własny na poziomie 15% ( dla całego programu oznacza to 988,20 mln zł). Jak zwraca uwagę "Rzeczpospolita", pieniędzy na to może zabraknąć. – Dochody samorządów drastycznie spadły, co będzie utrudniać im wyłożenie 15 proc. wkładu. A to może uniemożliwić realizacje inwestycji – mówi gazecie Przemysław Koperski, poseł Lewicy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44949)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44949)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2020
NUMER 11/2020
„Rynek Kolejowy” 11/2020 jest już dostępny online! Za darmo!

Raport w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego” został poświęcony intermodalowi na Nowym Jedwabnym Szlaku. Warte uwagi są zwłaszcza materiał o tym, jak dalej rozwijać przewozy intermodalne, opisujący tłok na Jedwabnym Szlaku, czy ten wskazujący kierunki rozwoju przewozów intermodalnych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Przy okazji obecnego wydania na nasze pytania odpowiadają rozmówcy, a wśród nich: Anatol Kupryciuk, prezes zarządu Lotos Kolej, Jakub Jakóbowski, koordynator projektu „Powiązanie gospodarcze w Eurazji” w Ośrodku Studiów Wschodnich, Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, Tomasz Warchoł, prezes Kolei Małopolskich.

W numerze znajdą Państwo również tekst prezentujący ciekawą koncepcję dworca Olsztyn Główny. W miesięczniku przeczytać można także o Olechowie, który jest nowym kierunkiem w aglomeracji dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz o wpływie koronawirusa na już rozwarstwiony transport publiczny. W dziale Prawo i polityka wskazujemy zgubne skutki planowanej Ustawy o czasie pracy maszynistów.

W dziale historia Włodzimierz Winek snuje jak zawsze ciekawą opowieść, tym razem o progach kolejowych

 

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5