Partnerzy serwisu:
Biznes

Rosną straty Newagu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
15-11-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Rosną straty Newagu
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
Wyniki finansowe Newagu za III kwartały 2022 roku nie napawają optymizmem. Spółka poniosła jeszcze większe straty, niż po I półroczu, a cała Grupa Newag jest już tylko na minimalnym plusie. 

Zarząd Newagu zaprezentował wstępne istotne jednostkowe i skonsolidowane dane finansowe przed publikacją ostatecznego raportu za III kwartały 2022 roku. Jak czytamy, wartość przychodów ze sprzedaży dla całej samej spółki Newag w trzech kwartałach 2022 wyniosła 619,9 mln zł. W porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego jest to spadek o 62,5 mln zł (-9,2%). Spółka w okresie III kwartałów 2022 roku zanotowała stratę netto w wysokości 37,5 mln zł, podczas gdy w analogicznym okresie roku poprzedniego zysk wyniósł 33,2 mln zł (-213,1%). Wartość EBITDA wyniosła 25,8 mln zł i była niższa o 55,2 mln zł (-68,2%) w porównaniu do trzech kwartałów 2021 roku. 

Dla całej Grupy Newag wartość przychodów ze sprzedaży w trzech kwartałach 2022 wyniosła 632,7 mln zł. W porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego jest to spadek o 59,3 mln zł (-8,6%). Zysk netto Grupy w okresie III kwartałów 2022 roku wyniósł 996 tys. zł, podczas gdy w analogicznym okresie roku poprzedniego zysk netto wyniósł 70,8 mln zł (-98,6%). Wartość EBITDA wyniosła 59,8 mln zł i była niższa o 66,3 mln zł (-52,6%) w porównaniu do trzech kwartałów 2021 roku. To jeszcze słabsze wyniki, niż za pierwsze półrocze.

Wynik wojny i sytuacji gospodarczej?


Jak tłumaczy spółka, na wyniki główny wpływ miały: wartość marży na sprzedaży (jak pisaliśmy, spółka rozmawia z klientami o waloryzacji kontraktów); jak pisze Newag, niższa wartość zrealizowanej marży jest konsekwencją wielu czynników związanych z aktualną sytuacją polityczno-gospodarczą w kraju i na świecie (wywołana przez Rosję wojna). Chodzi m. in. o ograniczenia w dostępności materiałów i komponentów, zaburzenia w łańcuchach dostaw, niekontrolowany wzrost cen paliw i energii, a przede wszystkim osłabienie złotówki w stosunku do euro i dolara. 

Istotny był też harmonogram realizowanych projektów i wynikający z niego terminarz sprzedaży pojazdów w analizowanym okresie, w tym szczególnie opóźnienie w sprzedaży lokomotyw Dragon MST dla PKP Cargo na ostatnie tygodnie tego roku.

Ważne były też wyższe w stosunku do ubiegłorocznych danych koszty finansowe, co wynika częściowo ze wzrostu wolumenu finansowania zewnętrznego, ale przede wszystkim z podniesienia wartości stóp procentowych, a także wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego kosztów ogólnego zarządu o 6,4 mln zł, co było konsekwencją regulacji płacowych w spółkach grupy.

Kilka istotnych przetargów

Warto przypomnieć, że na rynku zamówień taborowych jest luka spowodowana brakiem środków unijnych oraz zastępczego finansowania państwowego. Newag podpisał ostatnio ciekawą umowę na Pomorzu, gdzie jednak dostawa większej ilości składów jest warunkowa. Producent startuje też w przetargach PKP Intercity czy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Podczas największych w Europie targów kolejowych InnoTrans w Berlinie Newag zaprezentował dwutrakcyjny Impuls 2 wyposażony w superkondensator. Według specjalistów z branży, tzw. hybrydy Newagu zmagają się jednak na razie z chorobami wieku dziecięcego.




Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5