NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Rosną straty Newagu

| Jakub Madrjas 15.11.2022 5,7k

Rosną straty Newagu
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
Wyniki finansowe Newagu za III kwartały 2022 roku nie napawają optymizmem. Spółka poniosła jeszcze większe straty, niż po I półroczu, a cała Grupa Newag jest już tylko na minimalnym plusie. 
Zarząd Newagu zaprezentował wstępne istotne jednostkowe i skonsolidowane dane finansowe przed publikacją ostatecznego raportu za III kwartały 2022 roku. Jak czytamy, wartość przychodów ze sprzedaży dla całej samej spółki Newag w trzech kwartałach 2022 wyniosła 619,9 mln zł. W porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego jest to spadek o 62,5 mln zł (-9,2%). Spółka w okresie III kwartałów 2022 roku zanotowała stratę netto w wysokości 37,5 mln zł, podczas gdy w analogicznym okresie roku poprzedniego zysk wyniósł 33,2 mln zł (-213,1%). Wartość EBITDA wyniosła 25,8 mln zł i była niższa o 55,2 mln zł (-68,2%) w porównaniu do trzech kwartałów 2021 roku. 

Dla całej Grupy Newag wartość przychodów ze sprzedaży w trzech kwartałach 2022 wyniosła 632,7 mln zł. W porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego jest to spadek o 59,3 mln zł (-8,6%). Zysk netto Grupy w okresie III kwartałów 2022 roku wyniósł 996 tys. zł, podczas gdy w analogicznym okresie roku poprzedniego zysk netto wyniósł 70,8 mln zł (-98,6%). Wartość EBITDA wyniosła 59,8 mln zł i była niższa o 66,3 mln zł (-52,6%) w porównaniu do trzech kwartałów 2021 roku. To jeszcze słabsze wyniki, niż za pierwsze półrocze.

Wynik wojny i sytuacji gospodarczej?


Jak tłumaczy spółka, na wyniki główny wpływ miały: wartość marży na sprzedaży (jak pisaliśmy, spółka rozmawia z klientami o waloryzacji kontraktów); jak pisze Newag, niższa wartość zrealizowanej marży jest konsekwencją wielu czynników związanych z aktualną sytuacją polityczno-gospodarczą w kraju i na świecie (wywołana przez Rosję wojna). Chodzi m. in. o ograniczenia w dostępności materiałów i komponentów, zaburzenia w łańcuchach dostaw, niekontrolowany wzrost cen paliw i energii, a przede wszystkim osłabienie złotówki w stosunku do euro i dolara. 

Istotny był też harmonogram realizowanych projektów i wynikający z niego terminarz sprzedaży pojazdów w analizowanym okresie, w tym szczególnie opóźnienie w sprzedaży lokomotyw Dragon MST dla PKP Cargo na ostatnie tygodnie tego roku.

Ważne były też wyższe w stosunku do ubiegłorocznych danych koszty finansowe, co wynika częściowo ze wzrostu wolumenu finansowania zewnętrznego, ale przede wszystkim z podniesienia wartości stóp procentowych, a także wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego kosztów ogólnego zarządu o 6,4 mln zł, co było konsekwencją regulacji płacowych w spółkach grupy.

Kilka istotnych przetargów

Warto przypomnieć, że na rynku zamówień taborowych jest luka spowodowana brakiem środków unijnych oraz zastępczego finansowania państwowego. Newag podpisał ostatnio ciekawą umowę na Pomorzu, gdzie jednak dostawa większej ilości składów jest warunkowa. Producent startuje też w przetargach PKP Intercity czy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Podczas największych w Europie targów kolejowych InnoTrans w Berlinie Newag zaprezentował dwutrakcyjny Impuls 2 wyposażony w superkondensator. Według specjalistów z branży, tzw. hybrydy Newagu zmagają się jednak na razie z chorobami wieku dziecięcego.




Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2022
NUMER 11/2022
Najnowszy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy” dedykowany jest wyzwaniom, które stawia przed branżą zmiana otaczającej nas rzeczywistości… wcale zresztą nie pierwsza w ostatnich latach. Oprócz tego jak zwykle zapraszamy do lektury ciekawych wywiadów z samą czołówką producentów taboru i wykonawców infrastruktury. Nie brakuje również aktualności, takich jak rozbudowa portów, powrót pociągów na Litwę czy sytuacji transportu miejskiego.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5