Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Innotrans 2022. Newag zaprezentował hybrydę z superkondensatorem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
22-09-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UMWZ

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Innotrans 2022. Newag zaprezentował hybrydę z superkondensatorem
Fot. UMWZ
Podczas największych w Europie targów kolejowych InnoTrans w Berlinie został zaprezentowany hybrydowy IMPULS 2 wyposażony w superkondensator. W wydarzeniu uczestniczył Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj. Pociąg z innowacyjnym urządzeniem do magazynowania energii został wyprodukowany przez NEWAG i zakupiony przez Województwo Zachodniopomorskie. Będzie kursował na trasie Szczecin - Kołobrzeg, a rozpoznać go można po efektownym malowaniu nawiązującym do barw i symboli Unii Europejskiej.

Impuls z superkondensatorem to jeden z nowoczesnych pociągów zakupionych przez Województwo Zachodniopomorskie. W ramach umowy zawartej z firmą NEWAG do końca tego roku hybrydowa flota na Pomorzu Zachodnim będzie liczyć 12 pojazdów. Ten, który został wyposażony w superkondensatorowy zasobnik energii, to ósma hybryda z serii. W czerwcu br. przyjechała do Szczecina. Ze względu na efektowną malaturę ze złotymi gwiazdami nazywana jest „europejską”.

Pomorze Zachodnie liderem w wymianie taboru

Uroczysta prezentacja tego pojazdu, dodatkowo wyposażonego w tzw. superkondensator, odbyła się w środę (21 września) podczas targów InnoTrans w Berlinie. W wydarzeniu uczestniczyli Wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj oraz Dyrektor Wydziału Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego WZ Jadwiga Rajkiewicz.

– Ten pojazd doskonale wpisuje się w cały cykl kilkunastoletnich zmian wprowadzanych w Pomorzu Zachodnim. W 2018 zakończyliśmy proces modernizacji zastępując stare pojazdy nowymi. Wiedzieliśmy wtedy, że jesteśmy absolutnym liderem. Zrobiliśmy to jako pierwsi. Mało tego - jako jedyni! – podkreślił wicemarszałek Tomasz Sobieraj. – Później poszliśmy o krok dalej i zamówiliśmy hybrydy. Cieszę się, że odbywa się to właśnie przy współudziale firmy NEWAG. Do końca roku 2022 dwanaście hybryd znajdzie się na naszych torach. Do tej pory mieliśmy najnowocześniejszy tabor w Polsce, a teraz mamy w Europie.

Pierwsza hybryda z superkondensatorem w Europie

Prezes NEWAG, Zbigniew Konieczek, przemawiając na terenie berlińskiego centrum targowego, przedstawiał zalety nowego pociągu.

– Mam przyjemność zaprezentować Państwu pierwszy w Europie hybrydowy pojazd pasażerski wyposażony w superkondensator, który jest jedynym tego typu rozwiązaniem, a ponadto jest wysoce ekologiczny oraz ekonomiczny – mówił prezes Zbigniew Konieczek. – Warto też podkreślić, że ten nowoczesny pojazd jest owocem pracy zespołu utalentowanych inżynierów, którzy myślą innowacyjnie, nie zapominając o ochronie środowiska. Dziękuję szczególnie Zarządowi Województwa Zachodniopomorskiego, Pani Dyrektor - Jadwidze Rajkiewicz i całemu zespołowi, za to że podzielają naszą wizję, a przykładem tego że można być innowacyjnym, jest ten pojazd za nami – dodał prezes NEWAG-u.

Jak działa superkondensator? Jak ogromna bateria, której ładowanie odbywa się w trakcie hamowania pojazdu.

– Wdrożenie superkondesatora umożliwia w trybie spalinowym rozruch pojazdu do prędkości 50 kilometrów na godzinę i pokonanie dystansu o długości do 500 metrów. Ładowanie superkondensatora odbywa się w trakcie hamowania elektrodynamicznego, co idealnie sprawdza się w aglomeracji podmiejskich, gdzie mamy dużą ilość przystanków – wyjaśnił Tomasz Pancerz, kierownik projektu pojazdów hybrydowych w NEWAG-u.

Innowacyjny napęd pozwala znacząco zmniejszyć hałas podczas postoju oraz odjazdu ze stacji, a przede wszystkim zredukować zużycie paliwa i emisję do atmosfery szkodliwych substancji. Z analiz przeprowadzonych dla niezelektryfikowanego odcinka Goleniów - Kołobrzeg (100 km, 18 stacji) wynika, że dzięki superkondensatorowi oszczędność paliwa osiągnie poziom 17 procent (około 45 litrów).

Przyjmując że pojazd hybrydowy 36WEh z superkondensatorowym zasobnikiem energii wykona na tej trasie siedem pełnych obiegów dziennie - zużycie oleju napędowego zmniejszy się o około 115 000 litrów rocznie. A emisja CO2 zostanie zredukowana o 299 ton!
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

PKP Intercity. Kiedy Griffiny 200 z Newagu wyjadą za granicę?

Tabor i technika

Nowoczesny tabor KM nie zniknie z linii otwockiej

Pasażer

Nowoczesny tabor KM nie zniknie z linii otwockiej

Kasper Fiszer 14 października 2025

Więcej pojazdów Kolei Śląskich wjedzie do Czech

Pasażer

Więcej pojazdów Kolei Śląskich wjedzie do Czech

Mikołaj Kobryński 13 października 2025

Flirt Akku zaprezentowany na Innotrans [zdjęcia]

Tabor i technika

Flirt Akku zaprezentowany na Innotrans [zdjęcia]

Michał Szymajda 21 września 2022

Zobacz również:

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Tabor i technika

Zachodniopomorskie chce kupić nowy tabor

Roman Czubiński 23 października 2025

PKP Intercity. Kiedy Griffiny 200 z Newagu wyjadą za granicę?

Tabor i technika

Nowoczesny tabor KM nie zniknie z linii otwockiej

Pasażer

Nowoczesny tabor KM nie zniknie z linii otwockiej

Kasper Fiszer 14 października 2025

Więcej pojazdów Kolei Śląskich wjedzie do Czech

Pasażer

Więcej pojazdów Kolei Śląskich wjedzie do Czech

Mikołaj Kobryński 13 października 2025

Flirt Akku zaprezentowany na Innotrans [zdjęcia]

Tabor i technika

Flirt Akku zaprezentowany na Innotrans [zdjęcia]

Michał Szymajda 21 września 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij