Partnerzy serwisu:
Biznes

Waloryzacja bardzo potrzebna. Pesa i Newag rozmawiają z klientami

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
30-08-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Waloryzacja bardzo potrzebna. Pesa i Newag rozmawiają z klientami
Fot. B. Banaszak/SKM Warszawazdjęcie ilustracyjne
Branża drogowa już od miesięcy może cieszyć się z aneksów podnoszących zapłatę za pracę w warunkach rekordowej inflacji. Na takie rozwiązanie dopiero czeka branża kolejowa. Dotyczy to nie tylko wykonawstwa robót torowych, ale też dostaw taboru. Zawarte przed kilkoma laty przez Pesę czy Newag kontrakty nie odzwierciedlają dzisiejszych kosztów produkcji.

Jak informowaliśmy, już w maju rząd podjął decyzję o znacznym zwiększeniu limitu finansowego Programu Budowy Dróg Krajowych, między innymi w celu podniesienia wartości już realizowanych kontraktów. Waloryzacja do limitu 10 proc. na budowie dróg już staje się faktem.

Na takie zapisy czekają również wykonawcy robót kolejowych. Rozmowy w tej sprawie prowadzą ze stroną publiczną organizacje branżowe IGTL i Railway Business Forum. Jak dotąd udało się wprowadzić podniesienie limitu waloryzacji do 10% w nowych kontraktach. Już podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej wykonawcy mówili jednak, że żeby realizować nowe kontrakty, “najpierw trzeba przetrwać stare”.

Producenci taboru odczuli ogromny wzrost kosztów

Temat waloryzacji nie dotyczy jednak tylko wykonawców infrastruktury. Ogromny problem mają m. in. producenci taboru, dla których wzrost kosztów produkcji był dużo wyższy, niż wynika ze wskaźnika inflacji. Bardziej miarodajny jest tu wskaźnik Producer Price Index, który obecnie, rok do roku wynosi aż 38,7%. To dewastuje wręcz rentowność kontraktów, szczególnie tych zawartych w latach 2018-2019.

Tymczasem w umowach na dostawy taboru najczęściej waloryzacji kontraktu nie zapisywano. To ryzyko mieli wziąć na siebie wykonawcy – ale nikt nie przewidywał aż tak gwałtownych zmian w gospodarce. Poziom wzrostu cen – szczególnie ważnych w produkcji materiałów, jak choćby stal – był wcześniej niemożliwy do przewidzenia. Do tego dochodzą ogromne zawirowania w logistyce światowej, które wpływają na terminy dostaw komponentów. Jesteśmy więc zmuszeni rozmawiać z klientami o waloryzacji naszych kontraktów. Mam nadzieję, że wypracujemy kompromis dobry dla wszystkich – mówi „Rynkowi Kolejowemu” prezes Pesy Krzysztof Zdziarski.

O waloryzacji kontraktów rozmawia z klientami także Newag. - Zainicjowaliśmy tego typu rozmowy - potwierdza wiceprezes nowosądeckiej firmy Józef Michalik. Na razie jednak obu firmom nie udało się podpisać żadnych aneksów.

Tabor buduje się latami

Nadzieję mogą budzić stanowiska Urzędu Zamówień Publicznych i Prokuratorii Generalnej przyznające, że podniesienie wartości kontraktów jest dla zamawiających lepszym wyjściem niż zrywanie umów. Warto tu zauważyć, że prowadzone są rozmowy również w innych branżach – na przykład miasta Warszawy z wykonawcą ostatniego odcinka warszawskiej drugiej linii metra.

Adrian Furgalski, przewodniczący Railway Business Forum zauważa, że rozmowy o zwiększaniu wartości kontraktów są zupełnie naturalne. – Drożeją nie tylko koszty pracy, ale przede wszystkim materiałów, jak stal, komponentów czy energii elektrycznej. Tabor kolejowy produkuje się kilka lat i zawierając kontrakt w 2019 roku trudno było – obu stronom – uwzględnić aż tak ogromne zmiany w sytuacji na świecie – podkreśla. – Waloryzacja jest bardzo potrzebna branży kolejowej – tak przy wykonawstwie inwestycji torowych, jak i taborowych. Wiem, że każdej ze stron jest dzisiaj finansowo trudno, ale dla dobra kontaktu warto podzielić się w sposób kompromisowy tym nieoczekiwanym wzrostem kosztów. Obecne na polskim rynku firmy producenckie robią kawał dobrej roboty, należy im zatem pomóc – podsumowuje.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

GDDKiA: Słuchamy rynku, zmieniamy waloryzację

Prawo i polityka

GDDKiA: Słuchamy rynku, zmieniamy waloryzację

Łukasz Malinowski 02 czerwca 2023

Budimex. Rynek potrzebuje większej waloryzacji

Infrastruktura

Budimex. Rynek potrzebuje większej waloryzacji

Łukasz Malinowski 20 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

GDDKiA: Słuchamy rynku, zmieniamy waloryzację

Prawo i polityka

GDDKiA: Słuchamy rynku, zmieniamy waloryzację

Łukasz Malinowski 02 czerwca 2023

Budimex. Rynek potrzebuje większej waloryzacji

Infrastruktura

Budimex. Rynek potrzebuje większej waloryzacji

Łukasz Malinowski 20 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5