W zeszłym tygodniu odbyło się w Rosji IX forum „Strategiczne Partnerstwo 1520”, skupiające państwa i spółki obszaru „szerokiego toru”. Wśród najważniejszych tematów znalazły się usprawnienie tranzytu towarów między Azją a Europą, budowa kolei dużych prędkości w Rosji, modernizacja Kolei Transsyberyjskiej i Bajkalsko-Amurskiej. W tle cały czas powracał temat Ukrainy, która w tym roku nie brała udziału w kongresie.
Jednym z głównych tematów poruszanych na szczycie był ruch towarowy. Rosja przywiązuje dużą wagę do zapewnienia sprawnego przepływu towarów z Azji do Europy. – Korytarz Europa – Rosja – Kazachstan – Zachodnie Chiny jest najbardziej perspektywicznym korytarzem dla ruchu cargo. Chcemy go rozwijać – mówi Aleksiej Cydenow, wiceminister transportu. Przypomniał, że w 2008 r. podpisano z Chinami protokół o rozwoju ruchu towarowego. – Zakładaliśmy transport 1 mln kontenerów rocznie i ten plan jest wdrażany – mówił Cydenow. Stałe pociągi „kontenerowe” funkcjonują na trasach Duisburg – Chongqinq i Łódź – Chengdu.
W maju Koleje Rosyjskie (RŻD) podpisały z Chinami porozumienie o strategicznej współpracy. Zgodnie z tym dokumentem zwiększona ma być przepustowość przejść granicznych i linii kolejowych pomiędzy państwami. Ponadto, w ramach unii celnej, Rosja, Białoruś i Kazachstan założyli spółkę do wspólnej obsługi ruchu towarowego i logistyki. – Logistyka transportu jest jedną z tych dziedzin, na której powinniśmy się skupić. RŻD powinno być nie tylko zarządcą infrastruktury oraz przewoźnikiem, ale także operatorem logistycznym. Pod względem logistyki transportu mamy jeszcze wiele do zrobienia, a rynek jest wielki – mówi Władimir Jakunin, szef RŻD. Powstanie spółki musi być jeszcze przypieczętowane decyzją rządu, gdyż wiąże się ze zbyciem części aktywów.
Rolę połączeń tranzytowych podkreślali też dyskutanci z innych państw. – Wraz z rozwojem będzie rosło zapotrzebowanie na surowce naturalne. To istotna część europejskiej ekonomii – wskazywał Daisuke Kotegawa z Japonii. Chiny z kolei ogłosiły koncepcję nowego szlaku jedwabnego (lądowego i morskiego), który pomógłby połączyć gospodarki Południowo-Wschodniej Azji z Europą. Według wstępnych koncepcji ten korytarz miałby jednak Rosję omijać. – Jesteśmy otwarci na udział dodatkowych stron w projekcie, jak i przemyślenia Rosji – podkreślał Li Xin z szanghajskiego Instytutu Spraw Zagranicznych.
Przy okazji konferencji RŻD pochwaliło się tez wynikami przewozu towarów w ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku. W okresie styczeń – maj 2014 r. przewieziono 498,9 mln ton produktów (średnia dzienna – 3304 ton). W tym okresie eksport za pomocą kolei wzrósł – w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej – o 7,4% i osiągnął poziom 181,3 mln t. Z tego 41% kierowane było do punktów granicznych (wzrost o 2%), a 59% do portów przeładunkowych (wzrost o 11,5%).
Najpopularniejsze produkty eksportowe to węgiel (35% z całości w okresie styczeń – maj 2014 r.), ropa naftowa i pochodne (29%), nawozy (8%), ruda (6%), metale kolorowe – nieżelazne (7%) i drewno (6%).