NUMER 09/2022
NUMER 09/2022
Temat numeru:
Innotrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Rosja stawia na euroazjatyckie korytarze. Porozumienie z Iranem

| Witold Urbanowicz 08.06.2016 235

Rosja stawia na euroazjatyckie korytarze. Porozumienie z Iranem
fot. Jack No1, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Wśród priorytetów Rosyjskich Kolei (RŻD) znajduje się rozwój euroazjatyckich korytarzy dla eksportu i tranzytu towarów. – W ciągu ostatnich 2-3 lat zaszły istotne zmiany na świecie, które mają wpływ także na kolej. W tej sytuacji oczywista jest reorientacja rosyjskiego eksportu na kierunki azjatyckie – mówi Oleg Belozerow, prezes RŻD. Duży potencjał widzi nie tylko w Chinach, ale i Iranie.
Wyzwania, przed którymi stoją Koleje Rosyjskie w obliczu zmieniającej się sytuacji politycznej, były jednym z głównych tematów corocznej tradycyjnej konferencji „1520 Strategiczne partnerstwo”, skupiającej państwa szerokiego toru. – W ciągu ostatnich 2-3 lat zaszły istotne zmiany na świecie, które mają wpływ także na kolej – mówi Oleg Belozerow, prezes RŻD. Dobitnie świadczą o tym przytaczane przez niego liczby. – Sankcje spowodowały zmniejszenie ruchu towarowego o 37%. Jeśli mówić o imporcie z kierunku zachodniego, to w ostatnich trzech latach zmniejszył się on o 41% – wylicza Belozerow.

Nowe realia zmuszają RŻD do zmiany polityki. – W tej sytuacji oczywista jest reorientacja rosyjskiego eksportu na kierunki azjatyckie. W 2015 r. eksport do sąsiednich państw wyniósł 111 mln ton. Według ocen specjalistów do 2025 r. powinien wzrosnąć ponad trzykrotnie – przekonuje Oleg Belozerow. Rosja jest też ważnym ogniwem w tranzycie towarów. – Tylko w zeszłym roku przewozy z Chin do Europy i z powrotem wzrosły prawie trzykrotnie względem 2014 r. Potencjał jest ogromny – dodaje Belozerow.

RŻD będzie stawiać na rozwój euroazjatyckich korytarzy transportowych. Już teraz Koleje Rosyjskie z partnerami z Białorusi i Kazachstanu realizują pierwszy integralny projekt biznesowy dla przewozu kontenerów na trasie z Azji do Europy. – Przed nami stoi zadanie przygotowania odpowiedniej infrastruktury dla międzynarodowych przewozów. Pomimo faktu, że transport kolejowy jest po prostu szybszy niż morski, klienci nie spieszą się ze zmianą tras. W niemałym stopniu spowodowane jest to rozwiązaniami logistycznymi na kolei. Musimy zaoferować kompleksową usługę od początku do końca. Dlatego też nie powinniśmy mówić o konkurencji pomiędzy różnymi środkami transportu, a o kooperacji. Dlatego też musimy podjąć razem wysiłki na rzecz zaoferowania klientom atrakcyjnych rozwiązań, jak i taryf – mówi Belozerow. – Musimy podnieść przepustowość kolei Transsyberyskiej i BAM, rozwijać międzynarodowe korytarze Primorie-1 i Primorie-2, kontynuować przygotowania do budowy szerokiego toru do Bratysławy i Wiednia – wylicza prezes RŻD.

Oprócz tradycyjnego korytarzu wschód-zachód, łączącego Chiny i Europę, RŻD wymienia też nowy korytarz – z południa na północ – łączący Indie, Iran i inne kraje Zatoki Perskiej z Europą Północną i Zachodnią, przez Morze Kaspijskie i Sankt Petersburg. – Zniesienie sankcji z Iranem spowodowało wzrost przewozów w tym korytarzu. W ciągu pierwszych czterech miesięcy tego roku transport pomiędzy Rosją a Iranem wzrósł ponad 25%. Widzimy duży potencjał w tym korytarzu. Nie mówimy o tysiącach ton, tylko milionach – podkreśla Belozerow.

Jak podkreśla szef RŻD, Azerbajdżan i Iran potwierdziły zainteresowanie rozwojem tego korytarza. W trakcie konferencji w Soczi zawarto porozumienie o współpracy w zakresie zapewnienia atrakcyjnych taryf, a także wprowadzenia eksperymentalnego pociągu kontenerowego Bandar Abbas – Moskwa.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Rosja (428)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Rosja (428)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 09/2022
NUMER 09/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy, dwujęzyczny numer "Rynku Kolejowego" przygotowany na targi Innotrans 2022. Warto przeczytać rozmowy z prezesami PKP SA, PKP PLK, UTK, Pesy, Siemens Mobility, Kolei Śląskich... oprócz tego piszemy o stanie bezpieczeństwa na kolei w Polsce i Europie, słynnym bilecie za 9 euro w Niemczech i o obiecującym kierunku ekspansji dla polskich firm z branży kolejowej. Zapraszamy do lektury! 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5