Na TRAKO 2025, zorganizowanych w Gdańsku największych targach kolejowych w Europie Wschodniej, Siemens Mobility zaprezentował najnowsze technologie w pięciu obszarach. Wśród blisko 700 wystawców i ponad 23 000 gości z 54 krajów firma po raz pierwszy zaprezentowała m. in. pojazd Vectrain na 230 km/h.
Cyfryzacja w centrum uwagi
Na stoisko Siemens Mobility zaprezentowano najbardziej zaawansowane rozwiązania zapewniające bardziej zrównoważony, komfortowy i ekonomiczny transport kolejowy w miastach i na liniach głównych.
- Inteligentny tabor kolejowy – Optymalizacja cyklu życia pociągów takich jak Vectron, Desiro, Velaro, które działają inteligentniej, dłużej i wydajniej.
- Usługi kolejowe nowej generacji – Osiągnięcie 100% dostępności dzięki najnowocześniejszym rozwiązaniom w zakresie konserwacji, takim jak Railcover & Railigent, Depot Network, MoBase.
- Maksymalna przepustowość sieci – Zaawansowane rozwiązania infrastruktury kolejowej, które maksymalizują przepustowość sieci: ETCS 1&2, TMS, Signaling X (DS3), ATO
- Integracja technologii – Płynne łączenie świata rzeczywistego i cyfrowego poprzez integrację technologii: TPS, Sqills
- Pełna oferta komponentów MoComp
Debata otwarcia TRAKO 2025
Pierwszego dnia targów odbyła się debata „targów „Konkurencyjność i finansowanie kolei w Unii Europejskiej”. Skupiała się ona na kluczowych wyzwaniach rozwoju kolei dużych prędkości oraz spójności sieci kolejowej z liniami lokalnymi. Wzięli w niej udział przedstawiciele spółek kolejowych, firm infrastrukturalnych i administracji publicznej, dyskutując o strategicznym znaczeniu kolei dla pasażerów i o budowaniu przyszłościowej sieci kolejowej na terenie całej Unii Europejskiej, z perspektywą realizacji projektów budowy Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Polsce.
– Ludzie czasami mówią, że nie lubią kolei, ponieważ nie jest ona dla nich wygodna. Musimy pracować nad tym, aby kolej była komfortowa i atrakcyjna dla pasażerów – powiedział podczas debaty otwarcia Michael Peter, CEO Siemens Mobility GmbH oraz Dyrektor Generalny UNIFE.
Prezentacja pojazdu Vectrain – pierwszy raz w Polsce
Pierwszego dnia targów odbyła się także pierwsza otwarta prezentacja pojazdu Vectrain na 230 km/h w barwach Kolei Czeskich.
– Vectrain to nie tylko technologia – to wizja przyszłości mobilności w Europie. Pojazdy mogą przewozić pasażerów z prędkością do 230 km/h od Morza Bałtyckiego do Morza Śródziemnego. Dzięki wstępnej konfiguracji wagonów i znormalizowanemu systemowi utrzymania pojazdów można je szybko dostarczyć i wykorzystać do transportu pasażerskiego – stwierdził Gerhard Greiter, CEO regionu North-East Europe Siemens Mobility GmbH.
– Cieszymy się, że możemy zaprezentować Vectrain właśnie w Polsce, podczas TRAKO – jednych z najważniejszych targów kolejowych w Europie. Lokomotywa Vectron, które porusza ten skład jest dobrze znana w naszym kraju – ponad 2800 sztuk zostało zamówionych przez operatorów w całej Europie, w tym wielu w Polsce. Vectrain to krok dalej w rozwoju europejskiej mobilności – wraz z wagonami i wagonem sterowniczym mamy elastyczny, pojazd operujący na liniach dużych prędkości do 230 km/h – w tym w przyszłości także w Polsce. Rozwój tej platformy i jego prezentacja to dowód na postępującą transformację transportu kolejowego w całym regionie, aby uczynić go bezpieczniejszym, wydajniejszym i bardziej niezawodnym dzięki naszym sprawdzonym na całym świecie technologiom – dodał Tomasz Prejs, CEO Siemens Mobility Sp. z o.o.
Dużą zaletą dla dalekobieżnego transportu jest elastyczność koncepcji Vectrain:
- Vectrain działa na zasadzie push-pull. Z przodu znajduje się lokomotywa Vectron, a za nią ciągnięte są wagony pasażerskie: pierwsza/druga klasa, wagon restauracyjny
- Na końcu pociągu znajduje się wagon sterowniczy, w którym znajdują się wszystkie elementy sterujące lokomotywą Vectron – identyczna kabina maszynisty. Z tej kabiny na końcu pociągu można sterować lokomotywą Vectron, na przykład, gdy pociąg musi odjechać ze stacji końcowej.
- Kluczową zaletą dla naszych klientów jest to, że maszyniści, którzy posiadają już uprawnienia do obsługi lokomotywy Vectron (około 12 000 w Europie), mogą z łatwością prowadzić również wagon kabinowy. Nie jest wymagane żadne dodatkowe szkolenie, co stanowi obecnie istotny czynnik kosztowy.
Śniadanie prasowe dotyczące oprogramowania
Drugiego dnia targów podczas spotkania z mediami na Stadionie Polsat Plus Arena eksperci Siemens Mobility prezentowali technologie wspierające blisko 300 klientów na całym świecie, ze szczególnym uwzględnieniem:
- Systemu planowania pociągów (TPS) dla zarządców infrastruktury: elastyczne rozwiązania programowe do planowania pociągów, tras pociągów, placów budowy i zarządzania przepustowością
- Produktów Mobility-as-a-Service/Passenger Experience dla operatorów/organów transportu publicznego i operatorów kolejowych:
- Inwentaryzacji, rezerwacji i sprzedaży biletów dla operatorów kolei głównych linii i autobusów:
– Od minimalnego zapotrzebowania na obszarach wiejskich lub poza godzinami szczytu do szczytowego zapotrzebowania podczas wielkich wydarzeń – i we wszystkich sytuacjach pomiędzy – wspieramy operatorów kolei i transportu publicznego, zarządców infrastruktury i miasta w zapewnianiu pasażerom doskonałych wrażeń z podróży, jednocześnie gwarantując wydajność operacyjną – powiedziała Karolina Korth, Head of Software Regions w Siemens Mobility.
Debaty, panele, dyskusje branżowe z ekspertami Siemensa
Dodatkowo Adam Szymankiewicz i Tomasz Prejs brali udział w panelach branżowych dotyczących kolejno: infrastruktury do pociągów dużych prędkości (organizowane przez SITK) oraz podejścia Siemensa do innowacji (realizowane przez SIRTS).