Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Rolnicy próbują zatrzymać pociągi z Ukrainy na LHS. Na przeszkodzie policja

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
13-04-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Rolnicy próbują zatrzymać pociągi z Ukrainy na LHS. Na przeszkodzie policja
fot. Seweryn Błasiak
Rolnicy ze związku Agrounia protestują w Hrubieszowie przeciwko wwzożeniu do Polski Ukraińskiego zboża. Próbowali zablokować tory linii LHS, ale uniemożliwiła to policja. Afera polityczna związana z cenami zboża w Polsce nabiera rozpędu.

Agrounia- nie związek zawodowy, a ruch społeczny, który również ma zarejestrowaną partię polityczną - zapowiedziała przed tygodniem blokadę torów linii szerokotorowej LHS prowadzącej z Ukrainy. Siedmiodniowy protest zaczął się wczoraj (12 kwietnia). Blokadę torów uniemożliwiła policja, która odgrodziła linię kordonem - zdaniem Agrounii, nielegalnie, bo na protest wydał zgodę urząd miasta. Mimo to, rolnicy mają zamiar protestować przez tydzień. 

Rolnicy domagają się przywrócenia cła na produktu zbożowe z Ukrainy. - Co będzie podczas zbliżających się żniw? Rząd nie robi nic i jeśli tak zostanie to cena dla rolników będzie 3 razy gorsza. 
To kolejny krok do upadków gospodarstw rolnych i niszczenia polskiego rolnictwa. Wymagamy też komisji śledczej ws. afery zbożowej. Kto skorzystał? Kto zarobił? Kto był złym doradcą rolników? - pyta organizacja.

Ile zboża wjechało do Polski?


Osią sporu są niskie ceny skupu zboża spowodowane - zdaniem rolników - zalewem zboża z Ukrainy, które miało być eksportowane do krajów Afryki i Azji. W grudniu Komisarz Janusz Wojciechowski informował, że import zbóż z Ukrainy do Polski w okresie od 24 marca do 8 grudnia 2022 roku 2,152 mln t. Zdaniem Solidarności Rolników Indywidualnych było to dużo więcej - 3 mln ton od maja 2022 r. W trójmiejskich portach przeładowano w ubiegłym roku 6,5 mln ton zbóż, w tym 4,7 mln ton w Gdyni. To podobny wynik, jak rok wcześniej - na większe przeładunki nie pozwala infrastruktura, co już rok temu przepowiadali eksperci

Skala afery rośnie - jak podała "Rzeczpospolita". trzy firmy z grupy największych krajowych młynarnii, które kupiły pszenicę deklarowaną jako polską od firm pod Hrubieszowem. A naprawdę sprzedano im ukraińskie zboże, które wjechało do Polski jako techniczne, więc przeznaczone do spalenia lub na pellet. W tej sprawie prowadzone jest śledztwo. Z kolei Wirtualna Polska dotarła do listy części firm sprowadzających zboże z Ukrainy. Są wśród nich podmioty powiązane z obozem władzy - twierdzi wp.pl.

Według nieoficjalnych informacji "Rynku Kolejowego", Ministerstwo Rolnictwa nie miało pojęcia, dokąd i jakimi trasami przewożone jest zboże, wjeżdżające do Polski. Pytano o to przewoźników kolejowych. Dużo większy jest jednak problem z ustaleniem, co się dzieje ze zbożem przeładowywanym na ciężarówki. Prezydent Andrzej Duda odwołał w zeszłym tygodniu wicepremiera Henryka Kowalczyka z funkcji ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

Będzie zawieszenie importu? 

- Strona ukraińska zaproponowała, złożyła propozycję, aby przez pewien czas bardzo mocno ograniczyć, a na tę chwilę nawet zatrzymać całkowicie przyjazd zboża do Polski. Chcę bardzo mocno powiedzieć: do Polski, nie mówimy o tranzycie - powiedział w ubiegłym tygodniu nowy minister rolnictwa Robert Telus w Dorohusku po spotkaniu ze swoim ukraińskim odpowiednikiem.

Rząd zwołał 10 kwietnia posiedzenie sztabu kryzysowego w tej sprawie. Nowy minister rolnictwa poinformował po nim, że w naszym kraju zalega ok. 4 mln ton ukraińskiego zboża przeznaczonego na eksport. – Zwrócę się do ministrów z 5 krajów frontowych, aby wspólnie mocno zmienić projekt przedłużenia bezcłowego i bezkontyngentowego importu zboża z Ukrainy – zapowiedział minister. Nie mniej ważną sprawą, na którą zwrócił uwagę szef resortu rolnictwa, jest transport zboża od granicy do innych krajów, zarówno drogowy, jak i kolejowy.

– Przekładamy priorytety na zboże. To jest teraz najważniejsze. Zboże jest najważniejsze w portach oraz na torach i będziemy robić wszystko, aby jak najszybciej zboże z Polski wyeksportować – podkreślił minister.
Arkadiusz Barylski, dyrektor zarządzający, BZK Group stwierdził w rozmowie z "Rzeczpospolitą", że do końca sierpnia 2022 r. eksport z Polski zboża zarówno krajowego jak i ukraińskiego wyglądał dość płynnie. Pogorszyło się to z początkiem września, gdy przepustowość terminali portowych wcześniej przeznaczonych dla zbóż została w części zastąpiona importem węgla. Wydłużyło to znacznie czas dostawy do portu, co również znacząco wpłynęło na koszty transportu kolejowego i kołowego. O tym, że przewozy węgla zapchały porty i linie kolejowe, pisaliśmy wielokrotnie.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Prawo i polityka

Nowy Jedwabny Szlak zagrożony? PKP Cargo wyjaśnia sytuację na granicy

Damian Kelman 12 września 2025

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Biznes

LTG Cargo Ukraine będzie tylko wynajmować tabor

Roman Czubiński 20 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij