Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Rolnicy próbują zatrzymać pociągi z Ukrainy na LHS. Na przeszkodzie policja

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
13-04-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Rolnicy próbują zatrzymać pociągi z Ukrainy na LHS. Na przeszkodzie policja
fot. Seweryn Błasiak
Rolnicy ze związku Agrounia protestują w Hrubieszowie przeciwko wwzożeniu do Polski Ukraińskiego zboża. Próbowali zablokować tory linii LHS, ale uniemożliwiła to policja. Afera polityczna związana z cenami zboża w Polsce nabiera rozpędu.

Agrounia- nie związek zawodowy, a ruch społeczny, który również ma zarejestrowaną partię polityczną - zapowiedziała przed tygodniem blokadę torów linii szerokotorowej LHS prowadzącej z Ukrainy. Siedmiodniowy protest zaczął się wczoraj (12 kwietnia). Blokadę torów uniemożliwiła policja, która odgrodziła linię kordonem - zdaniem Agrounii, nielegalnie, bo na protest wydał zgodę urząd miasta. Mimo to, rolnicy mają zamiar protestować przez tydzień. 

Rolnicy domagają się przywrócenia cła na produktu zbożowe z Ukrainy. - Co będzie podczas zbliżających się żniw? Rząd nie robi nic i jeśli tak zostanie to cena dla rolników będzie 3 razy gorsza. 
To kolejny krok do upadków gospodarstw rolnych i niszczenia polskiego rolnictwa. Wymagamy też komisji śledczej ws. afery zbożowej. Kto skorzystał? Kto zarobił? Kto był złym doradcą rolników? - pyta organizacja.

Ile zboża wjechało do Polski?


Osią sporu są niskie ceny skupu zboża spowodowane - zdaniem rolników - zalewem zboża z Ukrainy, które miało być eksportowane do krajów Afryki i Azji. W grudniu Komisarz Janusz Wojciechowski informował, że import zbóż z Ukrainy do Polski w okresie od 24 marca do 8 grudnia 2022 roku 2,152 mln t. Zdaniem Solidarności Rolników Indywidualnych było to dużo więcej - 3 mln ton od maja 2022 r. W trójmiejskich portach przeładowano w ubiegłym roku 6,5 mln ton zbóż, w tym 4,7 mln ton w Gdyni. To podobny wynik, jak rok wcześniej - na większe przeładunki nie pozwala infrastruktura, co już rok temu przepowiadali eksperci

Skala afery rośnie - jak podała "Rzeczpospolita". trzy firmy z grupy największych krajowych młynarnii, które kupiły pszenicę deklarowaną jako polską od firm pod Hrubieszowem. A naprawdę sprzedano im ukraińskie zboże, które wjechało do Polski jako techniczne, więc przeznaczone do spalenia lub na pellet. W tej sprawie prowadzone jest śledztwo. Z kolei Wirtualna Polska dotarła do listy części firm sprowadzających zboże z Ukrainy. Są wśród nich podmioty powiązane z obozem władzy - twierdzi wp.pl.

Według nieoficjalnych informacji "Rynku Kolejowego", Ministerstwo Rolnictwa nie miało pojęcia, dokąd i jakimi trasami przewożone jest zboże, wjeżdżające do Polski. Pytano o to przewoźników kolejowych. Dużo większy jest jednak problem z ustaleniem, co się dzieje ze zbożem przeładowywanym na ciężarówki. Prezydent Andrzej Duda odwołał w zeszłym tygodniu wicepremiera Henryka Kowalczyka z funkcji ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

Będzie zawieszenie importu? 

- Strona ukraińska zaproponowała, złożyła propozycję, aby przez pewien czas bardzo mocno ograniczyć, a na tę chwilę nawet zatrzymać całkowicie przyjazd zboża do Polski. Chcę bardzo mocno powiedzieć: do Polski, nie mówimy o tranzycie - powiedział w ubiegłym tygodniu nowy minister rolnictwa Robert Telus w Dorohusku po spotkaniu ze swoim ukraińskim odpowiednikiem.

Rząd zwołał 10 kwietnia posiedzenie sztabu kryzysowego w tej sprawie. Nowy minister rolnictwa poinformował po nim, że w naszym kraju zalega ok. 4 mln ton ukraińskiego zboża przeznaczonego na eksport. – Zwrócę się do ministrów z 5 krajów frontowych, aby wspólnie mocno zmienić projekt przedłużenia bezcłowego i bezkontyngentowego importu zboża z Ukrainy – zapowiedział minister. Nie mniej ważną sprawą, na którą zwrócił uwagę szef resortu rolnictwa, jest transport zboża od granicy do innych krajów, zarówno drogowy, jak i kolejowy.

– Przekładamy priorytety na zboże. To jest teraz najważniejsze. Zboże jest najważniejsze w portach oraz na torach i będziemy robić wszystko, aby jak najszybciej zboże z Polski wyeksportować – podkreślił minister.
Arkadiusz Barylski, dyrektor zarządzający, BZK Group stwierdził w rozmowie z "Rzeczpospolitą", że do końca sierpnia 2022 r. eksport z Polski zboża zarówno krajowego jak i ukraińskiego wyglądał dość płynnie. Pogorszyło się to z początkiem września, gdy przepustowość terminali portowych wcześniej przeznaczonych dla zbóż została w części zastąpiona importem węgla. Wydłużyło to znacznie czas dostawy do portu, co również znacząco wpłynęło na koszty transportu kolejowego i kołowego. O tym, że przewozy węgla zapchały porty i linie kolejowe, pisaliśmy wielokrotnie.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5