Partnerzy serwisu:

Odwołują pociągi do Szczecina, żeby przepuścić węgiel

Jakub Madrjas 24.10.2022 9,2k

Odwołują pociągi do Szczecina, żeby przepuścić węgiel
fot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
Infrastruktura kolejowa nie wytrzymała zwiększonych przewozów węgla. Polregio odwoła siedem pociągów dziennie na trasie Szczecin – Gryfino, żeby przepuścić pociągi z węglem. Zmiana wejdzie w życie od 6 listopada.
Na swojej stronie internetowej Polregio poinformowało, że od 6 listopada 2022 r. na trasie Szczecin Główny – Gryfino – Szczecin Główny odwoła siedem pociągów dziennie. Jak tłumaczy, jest to konieczne "w związku ze zwiększeniem przewozów towarowych z towarami zabezpieczającymi bezpieczeństwo energetyczne kraju do/z portu w Szczecinie". W okolicy Gryfina znajduje się Elektrownia Dolna Odra opalana węglem.

Najpierw masa, potem rasa

Odwołane zostaną łącznie cztery popołudniowe pociągi ze Szczecina i trzy z Gryfina. Dla pasażerów zostanie łącznie 14 par połączeń na dobę. Pociągi kursują rano i popołudniu, z długą przerwą między 10:00 a 13:00. Czekamy na informacje o zorganizowaniu komunikacji zastępczej dla pasażerów.

Eksperci wielokrotnie zwracali uwagę na braki w infrastrukturze do przewozu węgla, które już spowodowały zapchany dostęp do portu Gdańsk – mimo to sukcesem w tej sprawie chwali się premier Morawiecki. Eksperci sektora TSL zrzeszeni w Północnej Izbie Gospodarczej w Szczecinie przestrzegali niedawno, że wywóz węgla z portu będzie problemem także w Szczecinie.

Od dłuższego czasu w różnych miejscach padały deklaracje, że pociągi pasażerskie będą przepuszczać towarowe. Takie rozporządzenie przyjęto w Niemczech – przyczyną był jednak przede wszystkim niski poziom wody w rzekach, które mają duży udział w trasach przewozowych. W Polsce oficjalnie takich deklaracji nikt nie składał. – Prowadzenie ruchu pociągów odbywa się wg ustalonych i znanych przewoźnikom zasad. Zarządca infrastruktury stara się, aby każdy ładunek jak najszybciej dojechał do miejsca przeznaczenia – poinformował "Rynek Kolejowy" rzecznik PKP PLK Mirosław Siemieniec. Czekamy na dodatkowe informacje, dotyczące zasad odwołania pociągów.

Jakie działania podejmuje Ministerstwo Infrastruktury?


Jak informował "Rynek Kolejowy" rzecznik resortu infrastruktury Szymon Huptyś, resort wspólnie z zarządcą infrastruktury kolejowej "dokłada wszelkich starań, aby zapewnić rytmiczne dostawy węgla, który jest przeładowywany w portach morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu". Zapewnił o monitorowaniu sytuacji i "stymulowaniu odpowiednich działań" podmiotów zaangażowanych w transport węgla, tj. PKP PLK SA, PKP CARGO SA, Zarządów Portów Morskich, terminali przeładunkowych i spedytorów, tak aby cały proces usprawnić na poziomie organizacyjnym.

– Możliwe są również pewne działania w oparciu o przepisy o zarządzaniu kryzysowym. Obecnie nie identyfikujemy potrzeby podejmowania inicjatywy legislacyjnej w zakresie zmian przepisów dot. transportu kolejowego – tłumaczył rzecznik, dodając, że jednym z elementów oddziaływania na rynek przewozów węgla są regularne spotkania, organizowane przez Ministerstwo Infrastruktury z uczestnikami procesu przewozu węgla, w których biorą udział te podmioty.

– Priorytet przewozów węgla zapewnia zarządca infrastruktury PKP PLK SA, który współpracuje na poziomie centralnym (krajowym) oraz lokalnym (rejony portów morskich) ze wszystkimi uczestnikami procesów przewozu węgla, tj. przewoźnikami, terminalami przeładunkowymi i spedytorami. W celu maksymalnego wykorzystania potencjału przeładunkowego i przewozowego dla zapewnienia rytmicznych przewozów węgla powstały stanowiska „koordynatorów portowych” w Gdańsku i w Szczecinie. Ponadto, aby usprawnić pracę manewrową na stacjach portowych, wyznaczone zostały tory przeznaczone wyłącznie do obsługi pociągów z węglem – informuje Szymon Huptyś, dodając, że PKP PLK SA na bieżąco prowadzi monitoring procesu eksploatacyjnego na zarządzanej sieci linii kolejowych, ze szczególnym uwzględnieniem przewozów węgla, zarówno na etapie przygotowania, jak i realizacji przewozów. W tym celu wprowadzone zostały m.in. następujące działania:

• Podczas składania wniosków o rozkład jazdy dla wyznaczonych przez przewoźnika pociągów zostają one oznaczone (przez przewoźnika) w polu rodzaj ładunku, jako „węgiel”. Wyżej wymienionym zamówieniom zostaje nadany priorytet trasowania (realizowane są w pierwszej kolejności). Etap konstrukcji jest realizowany wspólnie z przewoźnikiem, do którego zgłaszane są ewentualne potrzeby korekty trasy, godzin przejazdu. Dzięki podjętym działaniom zarówno dyspozytorzy, jak i PKP PLK SA posiadają dokładną informację, które pociągi mają być priorytetowo traktowane i obserwowane.

• Podczas przejazdów pociągi z węglem oraz próżne składy pod załadunek są specjalnie nadzorowane przez dyspozytury, tak aby dojazd do stacji docelowej był możliwy na ustaloną w rozkładzie jazdy godzinę.

• W przypadku konieczności odstawienia na oczekiwanie pociągu zmierzającego do stacji portowej ustalone są stacje buforowe, na których pociągi oczekują na możliwość wjazdu do stacji portowej i dalej na bocznicę (terminal).

• W przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych jak najszybciej podejmowane są wspólne decyzje umożliwiające zmianę trasy, wydłużenie czasu pracy konkretnych posterunków itp., aby zapewnić sprawny przejazd pociągów przeznaczonych do przewozu węgla.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
POLREGIO
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony