Wystawa zabytkowego taboru na stacji Rogów Towarowy Wąskotorowy wzbogaciła się o przekazany przez Pocztę Polską ambulans typu 304C. Po odnowieniu będzie mieścił wystawę na temat przewozu poczty koleją.
Jak podkreśla prezes Fundacji Adam Wawrzyniak, z inicjatywą przekazania pojazdu wystąpiła sama Poczta Polska. – Z reguły to my wyszukujemy wycofany z eksploatacji tabor i staramy się o jego pozyskanie. Tym razem jednak to dotychczasowy właściciel postanowił przekazać nam co prawda niejeżdżący od wielu lat, ale kompletny wagon pocztowy i umożliwić nam zachowanie go dla przyszłych pokoleń – podkreślił. Inicjatorem całego przedsięwzięcia był łódzki dyrektor Poczty Polskiej Janusz Michalik.
Dzięki PKP PLK transport wagonu na trasie Łódź Kaliska (miejsce odstawienia wagonu przy dawnych magazynach pocztowych) – Rogów mógł odbyć się nieodpłatnie. Firma RailTech wykonała natomiast również bez wynagrodzenia przegląd techniczny wagonu, niezbędny w celu włączenia go w skład pociągu. Transport wagonu odbył się w nocy. – Wykorzystaliśmy bocznicę do stacji Rogów Towarowy Wąskotorowy, której łączność z linią nr 1 i przejezdność dzięki naszym zabiegom i współpracy z PKP PLK została utrzymana – informuje Wawrzyniak.
– Współczesna logistyka pocztowa wymaga zmian. Od 2011 r. Poczta Polska nie korzysta już z ambulansów kolejowych. Chcemy jednak zachować pamięć o historii współpracy poczty z koleją – dodał wiceprezes Poczty Polskiej Andrzej Bodziony. Wagony 304C były produkowane przez wrocławski Pafawag od 1980 r. Eksploatacja przekazanego FPKW egzemplarza zakończyła się w 2001 r. Po renowacji, w czasie której zostanie przywrócone oryginalne, oliwkowozielone malowanie, wagon będzie pełnił funkcję edukacyjną i muzealną. – Już w 2005 r. Poczta Polska wspierała FPKW przy rekonstrukcji wąskotorowego wagonu pocztowego z 1928 roku – przypomniał Bodziony.
Fundacja planuje rozbudowywać eksponowaną w Rogowie kolekcję taboru normalnotorowego. Na razie składają się na nią trzy lokomotywki manewrowe i dwuosiowy wagon kryty, do których dołączył właśnie wspomniany ambulans pocztowy. – Planujemy pozyskać jeszcze dwuosiową węglarkę i cysternę, w miarę możliwości – przedwojenne. Współpraca kolei wąsko- i normalnotorowej oraz obecność taboru normalnotorowego przy stacji stycznej była czymś normalnym – argumentuje prezes. Cała kolekcja taboru liczy ok. 150 zabytkowych jednostek taborowych, w większości – wąskotorowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.