Partnerzy serwisu:
Biznes

Rewolucja na rynku cyfryzacji kolei. Nowy holding z polskim kapitałem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
19-07-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

W branży sterowania ruchem kolejowym powstaje nowy holding z całkowicie polskim kapitałem. Dziś (19 lipca) ogłoszono połączenie Zakładów Automatyki Kombud i Rail-Mil Group; wspólny potencjał obu grup to ponad 300 inżynierów i pół miliarda złotych przychodów.

Rynek systemów sterowania ruchem kolejowym (srk), ze względu na coraz wyższy poziom technologiczny rozwiązań uważany jest za bardzo hermetyczny. Dlatego informacja o konsolidacji czołowych krajowych firm można uznać za branżową rewolucję. Warto podkreślić, że zarówno Zakłady Automatyki Kombud, jak i Rail-Mil Group mają w 100% polskich udziałowców.

Połączenie równych partnerów w nowy holding

Działający od 30 lat Kombud specjalizuje się w systemach sterowania ruchem kolejowym – zrealizował ich blisko 150 – oraz ponad 1800 systemów zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych. Rail-Mil Group działa przede wszystkim w obszarze elektroniki i automatyki przemysłowej – produkuje m.in. urządzenia i podzespoły do systemów kolejowych i warszawskiego metra, dla którego jest jednym z ważnych dostawców. Obie firmy już od 20 lat współpracują przy realizacji projektów. Teraz na stałe połączą swoje siły w holdingu, zatrudniającym łącznie pół tysiąca osób, w tym 300 inżynierów.

Holding pozostanie w rękach dotychczasowych właścicieli obydwu grup – obie strony będą miały po 50 procent głosów. Zmiany formalnie czekają jeszcze na wejście w życie nowego prawa holdingowego, ale na połączenie wyraził już zgodę Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Siedziba holdingu będzie zlokalizowana w Radomiu, a jego prezesem zostanie Kazimierz Frąk – do ubiegłego roku prezes Kombudu. Nie są planowane żadne zmiany w strukturze czy zarządach podległych spółek, ale w ramach holdingu ujednolicone zostaną m. in. finanse, kontroling czy public relations.

Głównym celem eksport

Prace nad połączeniem zaczęły się trzy lata temu, jeszcze przed pandemią i wojną, choć jak podkreślają przedstawiciele spółek, te wydarzenia tylko pokazały wagę rozwoju krajowych systemów bezpieczeństwa. Jak mówi Anna Szczygielska, członkini zarządu Zakładów Automatyki Kombud, połączenie do firmom większy potencjał technologiczny i kapitałowy. Głównym celem jest eksport – w pierwszej kolejności do innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Większy podmiot, o przychodach na poziomie pół miliarda złotych rocznie będzie łatwiej poruszał się na rynkach zagranicznych. Łatwiej będzie też przeprowadzić akwizycje.

Sławomir Jasiński, wiceprezes Rail-Mil Group dodaje, że połączenie praktycznie w całości uniezależni polską grupę od dostaw z importu. – Nasze systemy sterowania będą w większości bazowały na komponentach wytwarzanych wewnątrz grupy, choć oczywiście nie zamykamy się na żadną współpracę – podkreśla.

ETCS made in Poland

Przynajmniej początkowo, podstawą biznesu dla holdingu będzie polski rynek srk, szacowany na nawet 3 mld złotych rocznie – warunkiem jest tu oczywiście uruchomienie finansowania unijnego inwestycji, które planuje realizować PKP PLK. Firmy przygotowują pełną ofertę nowoczesnego systemu sterowania ETCS. Dołączą w ten sposób do zaledwie kilku graczy na bardzo trudnym, technologicznym rynku.

– Chcemy pokazać, że system ETCS to nie jest żadna magia, lecz technologia, którą mogą realizować również polskie firmy – podkreśla Sławomir Jasiński. Spółki kończą certyfikację całkowicie własnego ETCS poziomu 1, który będzie gotowy do światowego eksportu. W certyfikacji są również kluczowe urządzenia – eurobalisy czy kodery LEU.
Dzięki współpracy technologicznej z hiszpańskim gigantem CAF, w portoflio znajdzie się również ETCS p. 2. – Dużą szansę upatrujemy również w ETCS Limited Supervision – podsumowuje Anna Szczygielska.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kombud Group pierwszym polskim producentem w UNIFE

Biznes

Kombud Group pierwszym polskim producentem w UNIFE

Kombud Group 13 czerwca 2025

Kombud: Testujemy nasze rozwiązania na kilku kontynentach

Infrastruktura

Kombud: Zakończona inwestycja w Radomiu, ambitne plany rozwoju

Biznes

Czy branża SRK jest gotowa na nowe cyberprzepisy?

Komentarze

Czy branża SRK jest gotowa na nowe cyberprzepisy?

inf. pras. Kombud Group 19 listopada 2024

Polski napęd zwrotnicowy Kombudu z nagrodą im. prof. Czesława Jaworskiego

Tabor i technika

Zobacz również:

Kombud Group pierwszym polskim producentem w UNIFE

Biznes

Kombud Group pierwszym polskim producentem w UNIFE

Kombud Group 13 czerwca 2025

Kombud: Testujemy nasze rozwiązania na kilku kontynentach

Infrastruktura

Kombud: Zakończona inwestycja w Radomiu, ambitne plany rozwoju

Biznes

Czy branża SRK jest gotowa na nowe cyberprzepisy?

Komentarze

Czy branża SRK jest gotowa na nowe cyberprzepisy?

inf. pras. Kombud Group 19 listopada 2024

Polski napęd zwrotnicowy Kombudu z nagrodą im. prof. Czesława Jaworskiego

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij