Hiszpański przewoźnik Renfe rozpoczął jazdy testowe swoich pociągów dużych prędkości AVE, które będą kursować między Hiszpanią a Francją. Start nowych połączeń zaplanowano latem tego roku.
Pierwszy przejazd testowy odbył się 16 stycznia ze stacji Barcelona Sants do Lyonu – z postojami w Gironie, Figueres Vilafant, Perpignan, Narbonie, Montpellier, Nimes i w Valence TGV. Dzień później Renfe testowało trasę ze stacji Madryt Atocha do Marsylii. Przewoźnik sprawdza w ten sposób możliwości operacyjne pojazdów i testuje, jak będzie wyglądała komercyjna usługa przewozów w rzeczywistości. Przejazdy techniczne służą także maszynistom i obsłudze pociągu do przejścia niezbędnego szkolenia. Ten etap zaplanowano do połowy kwietnia.
Uruchomienie połączeń AVE odbędzie się w dwóch fazach. Latem 2023 roku pociągi będą kursować na trasie Madryt – Marsylia i Barcelona – Lyon co drugi dzień. W drugiej fazie pociągi będą kursować codziennie, po dwa pociągi dziennie w każdej z wymienionych relacji, co da łącznie 28 połączeń. Renfe nie ujawniło jeszcze przewidywanego czasu jazdy na obu trasach. Wiadomo jednak, że na trasie Madryt – Marsylia znalazłoby się 13 przystanków, w tym w Barcelonie, a na trasie Barcelona – Lyon 7 przystanków, w tym w Perpignan.
Połączenie kolejowe między Francją a Hiszpanią zostało uruchomione po raz pierwszy w 2013 r. Renfe i francuski przewoźnik SNCF operowały wspólnie wcześniej w zakresie transgranicznych usług kolejowych między Barceloną a Lyonem i Marsylią. W grudniu współpracę zakończono, gdyż francuska państwowa spółka kolejowa wycofała się ze spółki Elipso. Pociągi obsługiwane przez SNCF Barcelona – Lyon pokonywały trasę w około 5 godzin. Ponadto SNCF obsługuje codziennie trzy szybkie pociągi TGV między Barceloną Sants a Paryżem Gare de Lyon.
Choć hiszpańska firma otrzymała francuski certyfikat bezpieczeństwa od Europejskiej Agencji Kolejowej (ERA) w grudniu ubiegłego roku i spełniła wysokie wymagania francuskiego organu ds. bezpieczeństwa kolei, to pozwolenie jest ważne wyłącznie na trasę między Perpignan a Lyonem i Marsylią. – Inaczej niż ma to miejsce w Hiszpanii, gdzie certyfikaty bezpieczeństwa obowiązują na całą krajową sieć kolejową. Ze względu na przepisy francuskiego regulatora kolejowego operatorzy mogą uzyskać licencję na prowadzenie działalności tylko na niektórych trasach we Francji – wyjaśnia Renfe.
Z drugiej strony hiszpański przewoźnik jest w trakcie prac nad stworzeniem własnej spółki córki we Francji i cały czas zabiega o uzyskanie certyfikatu bezpieczeństwa obowiązującego na całą francuską sieć kolejową, aby wykorzystać potencjał otwierającego się rynku kolejowego dla konkurencji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.