Skanowanie bagażu czy wizyta w strefie ciszy – niedawno mieliśmy okazję podróżować AVE między Gironą a Barceloną Sants.
Alta Velocidad Española („Hiszpańska wysoka prędkość”) to hiszpańska kolej dużych prędkości, która na trasie z Madrytu do Barcelony osiąga szybkość do 320 km/h. Ave to po hiszpańsku ptak.
Niedawno podróżowaliśmy AVE z Girony do węzła Barcelona Sants. Naszą wizytę w Hiszpanii rozpoczynamy jednak na lotnisku Girona-Costa Brava, gdzie wylądowaliśmy. Port lotniczy obsługujący ruch w tym katalońskim mieście jest położony z dala od centrum, dlatego musieliśmy pokonać 17-kilometrową trasę na dworzec kolejowy, korzystając z usług lokalnego przewoźnika autobusowego.
Przed wejściem na pokład AVE na stacji w Gironie trzeba przejść kontrolę bezpieczeństwa przypominającą tę znaną z lotnisk na całym świecie. Bagaż jest skanowany, a następnie trzeba okazać dowód osobisty (bilety na pociąg są oczywiście imienne). Procedury bezpieczeństwa mają związek głównie z zamachem na metro w Madrycie, który miał miejsce wiosną 2004 roku.
Podróż z Girony do Barcelony Sants zajmuje 39 minut, choć obie stacje dzieli w linii prostej prawie 90 kilometrów. Przez większość trasy pociąg porusza się z prędkością około 200 km/h, której nie czuć siedząc w wygodnym fotelu. Bilet normalny kosztuje nieco ponad 17 euro, z kilkutygodniowym wyprzedzeniem można go kupić przez Internet. Trafiliśmy do wagonu ciszy, dlatego nie mogliśmy zbyt głośno dzielić się wrażeniami z niespełna 40-minutowej podróży.
Pociągi AVE docierają do Barcelona Sants od 20 lutego 2008 roku. W pobliżu dworca Sants znajduje się stacja metra, na której zatrzymują się linie L3 i L5 barcelońskiego metra. Sants to popularny węzeł, gdzie znajduje się nie tylko dworzec kolejowy, ale też dworzec autobusowy, z którego można pojechać m. in. do Andory.
Przypomnijmy, że początkowo znakiem AVE zaczęto nazywać usługi na linii dużych prędkości Madryt – Sewilla, której uruchomienie nastąpiło 21 kwietnia 1992 r. Pierwotnym zamiarem była budowa nowej linii między Getafe i Kordobą w ramach projektu o nazwie „Nowy dostęp kolejowy do Andaluzji”. W 1988 roku zapadła decyzja, że nowe linie będą miały rozstaw szyn 1435 mm, aby były kompatybilne z resztą Europy. Różnica w stosunku do reszty sieci iberyjskiej polegała na tym, że zamiast nowej trasy dojazdowej zbudowano kompletną linię łączącą Madryt z Sewillą, bardzo podobną do istniejącej linii TGV we Francji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.