Zarządca infrastruktury zapowiada remont tunelu na krótkiej linii kolejowej 291 łączącej rejon Wałbrzycha z Republiką Czeską. Ma on przełożyć się na znaczne podniesienie maksymalnej prędkości – z 20 do 100 km/godz. Inwestycja jest elementem przygotowań do uruchomienia przewozów całorocznych.
W maju samorząd województwa dolnośląskiego poinformował o
planach uruchomienia całorocznych połączeń z Wrocławia do czeskiego Hradca Kralove. Pociągi miałyby kursować trasą przez Wałbrzych i Mieroszów, a więc z wykorzystaniem linii 291 Boguszów-Gorce Wschód – granica państwa. Aktualnie odcinek ten jest czynny tylko sezonowo: Koleje Dolnośląskie uruchamiają tam przewozy z myślą o ruchu turystycznym w letnie weekendy.
Półtora roku na remont tunelu
Zarządca sieci kolejowej zapewnia, że wie o zamierzeniach marszałka, i planuje dostosować infrastrukturę do realiów codziennego ruchu rozkładowego. – Czas na remont tunelu w Unisławiu Śląskim. Wykonawca, który podejmie się prac, będzie miał za zadanie demontaż torów oraz przebudowę 260-metrowego obiektu. Tunel zostanie wzmocniony, odświeżony oraz dostosowany do wymaganych parametrów technicznych – opisuje Marta Pabiańska z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Nowa nawierzchnia torowa ma pozwolić na radykalne podniesienie dopuszczalnej prędkości: z 20 do 100 km/godz. – Rewitalizacja rozpocznie się po podpisaniu umowy, której zawarcie planujemy na listopad tego roku – zapowiada nasza rozmówczyni. Trwa postępowanie przetargowe. Same prace powinny zająć 18 miesięcy i będą finansowane z budżetu państwa.
Nowy przystanek przyda się przy ruchu całorocznym
– To będzie kolejna inwestycja na trasie do Mieroszowa, którą podejmujemy z myślą o całorocznych podróżach – podkreśla przedstawicielka PKP PLK. Przypomina, że w latach 2019 i 2020 spółka wyremontowała dwa mosty w Kowalowej. Za blisko 13 mln zł obiekty zostały wzmocnione, a także wypiaskowane i oczyszczone. W zeszłym roku zakończyła się natomiast przebudowa wiaduktu nad drogą do Sokołowska.
– Nasze działania nie tylko poprawiły parametry trasy kolejowej, ale też pozytywnie wpływają na komunikację drogową i pieszą – usłyszeliśmy. Teraz możliwe ma stać się bowiem poszerzenie drogi i dobudowanie chodnika, a powiększony prześwit wiaduktu pozwala na bezpieczny przejazd ciężarówek i większych samochodów służb ratunkowych. Poza tym
w Boguszowie-Gorcach powstał nowy przystanek (Dzikowiec), wybudowany w ramach rządowego programu przystankowego.
Prace za ponad 3 mln zł ułatwiły dojazd na górski szlak prowadzący do wieży na Dzikowcu.
Trwają prace na przejazdach w Boguszowie i Mieroszowie
– Znacząco poprawiliśmy też stan 10 km toru na odcinku Boguszów-Gorce Dzikowiec – granica państwa. Pociągi przyspieszyły tam z 30 do 70 km/godz. – mówi Marta Pabiańska. W ramach tego zadania wyremontowany został również przystanek w Unisławiu, gdzie odnowiona została krawędź peronowa. Na peronie stanęła zaś wiata. Łączny koszt zadania wyniósł ok. 20 mln zł.
Dwa lata temu remontowane były poza tym dwa przejazdy kolejowo-drogowe w Mieroszowie. – Obecnie wymieniamy urządzenia przejazdowe na nowoczesne na kolejnych dwóch przejazdach, tym razem w Boguszowie-Gorcach i w Mieroszowie – wskazują służby prasowe zarządcy infrastruktury. Inwestycja jest warta ponad 2 mln zł i jest realizowana dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy.
Ponad dwie dekady bez pociągów codziennych
Od 2018 r. PLK wydały na poprawę stanu linii nr 291 ok. 40 mln zł. Przypomnijmy, że wówczas do Mieroszowa i Czech dotarły pierwsze po 14-letniej przerwie pociągi pasażerskie. Ruch codzienny został wstrzymany w 2004 r. i nie jest przywrócony do dziś.