Mimo wcześniejszych zapewnień PKP Polskich Linii Kolejowych do końca 2015 r. nie uda się zmodernizować całego odcinka linii kolejowej nr 8 z Warszawy do Radomia. Zarządca infrastruktury planuje ograniczyć inwestycję do odcinka Warszawa Okęcie – Warka, a remont torów z Warki do Radomia odłożyć na przyszłą perspektywę budżetową UE na lata 2014-2020.
Przetarg na modernizację linii kolejowej nr 8 na odcinku łączącym Warszawę z Radomiem miał być ostatnim dużym zamówieniem PKP Polskich Linii Kolejowych realizowanych w obecnej perspektywie budżetowej UE na lata 2007-2013 w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wszystko jednak wskazuje, że zakres inwestycji nie będzie tak duży, jak pierwotnie planowano.
Z informacji przekazanych przez wiceministra transportu Andrzeja Massela w odpowiedzi na interpelację posła Zbigniewa Kuźmiuka wynika, że po przeprowadzeniu szczegółowych analiz uwzględniające problemy, ryzyka i uwarunkowania technologiczne PKP Polskie Linie Kolejowe, mając na uwadze minimalizację ryzyka utraty środków UE z powodu niepełnego wykonania i rozliczenia robót budowlanych do końca 2015 r., w ostatnich tygodniach podjęły decyzję o podziale projektu na dwa etapy.
Pierwszy z nich obejmuje modernizację odcinka Warszawa-Okęcie – Warka (LOT A Warszawa-Okęcie – Czachówek i LOT B Czachówek – Warka) o długości 46,3 km oraz stacji Radom (LOT F) – 3,4 km linii z terminem realizacji do 2015 r. Drugi etap zakłada modernizację odcinek Warka – Radom o długości 42,75 km wraz z budową drugiego toru. Jego realizacja została przesunięta na lata 2014–2017. Zaproponowany podział robót na linii nr 8 odcinek Warszawa-Okęcie – Radom miałby na celu sfinansowanie prac etapu I w ramach PO IiŚ, natomiast etap II zostałby zgłoszony do sfinansowania ze środków kolejnej perspektywy finansowej UE.
Andrzej Massel poinformował także, że harmonogram przewiduje ogłoszenie w pierwszej kolejności, czyli w III kwartale 2012 r. przetargu na opracowanie projektów wykonawczych i realizację robót na stacji Radom. W związku z tym zakłada się możliwość podpisania umowy z wybranym wykonawcą w II kwartale 2013 r. W następnej kolejności planowane jest ogłoszenie przetargów dla odcinka Warszawa-Okęcie – Czachówek Płd. w IV kwartale 2012 r., dla odcinka Czachówek Płd. – Warka w I kwartale 2013 r., natomiast dla odcinka Warka – Radom w III kwartale 2013 r.