Mimo wcześniejszych zapewnień PKP Polskich Linii Kolejowych do końca 2015 r. nie uda się zmodernizować całego odcinka linii kolejowej nr 8 z Warszawy do Radomia. Zarządca infrastruktury planuje ograniczyć inwestycję do odcinka Warszawa Okęcie – Warka, a remont torów z Warki do Radomia odłożyć na przyszłą perspektywę budżetową UE na lata 2014-2020.
Przetarg na modernizację linii kolejowej nr 8 na odcinku łączącym Warszawę z Radomiem miał być ostatnim dużym zamówieniem PKP Polskich Linii Kolejowych realizowanych w obecnej perspektywie budżetowej UE na lata 2007-2013 w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wszystko jednak wskazuje, że zakres inwestycji nie będzie tak duży, jak pierwotnie planowano.
Z informacji przekazanych przez wiceministra transportu Andrzeja Massela w odpowiedzi na interpelację posła Zbigniewa Kuźmiuka wynika, że po przeprowadzeniu szczegółowych analiz uwzględniające problemy, ryzyka i uwarunkowania technologiczne PKP Polskie Linie Kolejowe, mając na uwadze minimalizację ryzyka utraty środków UE z powodu niepełnego wykonania i rozliczenia robót budowlanych do końca 2015 r., w ostatnich tygodniach podjęły decyzję o podziale projektu na dwa etapy.
Pierwszy z nich obejmuje modernizację odcinka Warszawa-Okęcie – Warka (LOT A Warszawa-Okęcie – Czachówek i LOT B Czachówek – Warka) o długości 46,3 km oraz stacji Radom (LOT F) – 3,4 km linii z terminem realizacji do 2015 r. Drugi etap zakłada modernizację odcinek Warka – Radom o długości 42,75 km wraz z budową drugiego toru. Jego realizacja została przesunięta na lata 2014–2017. Zaproponowany podział robót na linii nr 8 odcinek Warszawa-Okęcie – Radom miałby na celu sfinansowanie prac etapu I w ramach PO IiŚ, natomiast etap II zostałby zgłoszony do sfinansowania ze środków kolejnej perspektywy finansowej UE.
Andrzej Massel poinformował także, że harmonogram przewiduje ogłoszenie w pierwszej kolejności, czyli w III kwartale 2012 r. przetargu na opracowanie projektów wykonawczych i realizację robót na stacji Radom. W związku z tym zakłada się możliwość podpisania umowy z wybranym wykonawcą w II kwartale 2013 r. W następnej kolejności planowane jest ogłoszenie przetargów dla odcinka Warszawa-Okęcie – Czachówek Płd. w IV kwartale 2012 r., dla odcinka Czachówek Płd. – Warka w I kwartale 2013 r., natomiast dla odcinka Warka – Radom w III kwartale 2013 r.
2012-08-27 10:35:49 Autor: Kryniczanin
---.146.205.47.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Kryniczanin Dobrze mówił Drzewiecki \"dziki kraj\".
2012-08-27 10:49:48 Autor: kovaL - Michał Kowalski
---.253.185.132
Niesamowite. Czyli kolejny remont trwający ponad 5 lat i to na linii
2012-08-27 10:53:15 Autor: wdr
---.221.193.38
wdr dno i 7 metrów mułu. przecież Warka - Radom to chyba jedna z najpotrzebniejszych inwestycji w skali kraju. zastanawiam się czy bardziej winna jest PLK czy jest to rząd zablokował inwestycję, z powodu oszczędności. oczywiście przez 4 lata remontu na trasie Warszawa - Warka połączenia na tej trasie zostaną wykończone
2012-08-27 11:21:13 Autor: PiotrW
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
OK. Nie ma co narzekać. Niech zrobią choćby do Warki (na razie). Byle porządnie. Bo jak mają z założenia spieprzyć (= np. skrócenie czasu jazdy ~10 min.) to niech sobie od razu odpuszczą. Mogą się wtedy zająć łącznicą w Czarncy - przecież to jest 100 razy ważniejsza inwestycja niż ósemka. :-/
Rzeczywiście, jak to ktoś trafnie ujął, 100-150 lat temu kilofami, taczkami, łopatami itp. wysokowydajnym zaawansowanym technologicznie sprzętem zdołano wybudować tysiące km stalowych szlaków, łącznie z kuciem tuneli w litych skałach.
Dziś - nizinny odcinek latami nie jest w stanie doczekać się należnej modernizacji. No ale przecież... Kto dziś używa łopaty czy taczek przy kładzeniu torów?
I wszystko jasne...
2012-08-27 11:37:03 Autor: maaaaax
---.ip.netia.com.pl
Panowie
Patrząc ile trwa modernizacja E65 (oraz ile jeszcze będzie trwać) nie było żadnych szans żeby skończyć w 100% i rozliczyć tą inwestycję
Modern e65 jak można przypuszczać potrwa okołl 10lat.
A Warszawa-Eadom chcieli zrobić w 3lata i to jeszcze z dobudową 2 toru.
Trzeba było wszystko przygotować kilka lat wcześniej.
Polska to dziki kraj i Szafran powinien za takie numery siedzieć już za kratkami.
2012-08-27 11:53:19 Autor: @ Zielona
---.tktelekom.pl
Dziwna sprawa... Już chyba \"parę\" lat przymierzają się do tej modernizacji. Tak już nawet patrząc na ostatnie lata (\"unijne\" lata) najpierw modernizacja 8-ki była w SPOT (lata 2004-2006), POIiŚ (lata 2007-2013), teraz nowa perspektywa na lata 2014-2020... I nikt do tej pory nie został pociągnięty do odpowiedzialności za opieszałość... To jest dopiero zagadka!
Codziennie tłukę się z Radomia do Warszawy + powrót i powiem szczerze, że coraz częściej dostaję gęsiej skórki w czasie podróży. Pociągi kołyszą się jak w czasie sztormu, a czas przejazdu jest \"cudowny\"... ok. 100 km w jedyne 2 godziny i 20 minut (pociągami przyspieszonymi lub pospiesznymi).
2012-08-27 11:58:35 Autor: Jotr
---.tktelekom.pl
Dobrze. Nie będą przyjeżdżający pociągami Radomianie zabierali miejsc pracy Warszawianom, oferując wykonanie pracy etatowej o 30% taniej. Radomiak może sobie na to pozwolić bo koszty utrzymania oraz np. zakup mieszkania jest o połowę tańszy niż w Warszawie. To jest nieuczciwa konkurencja. Brawo władza !
2012-08-27 12:09:06 Autor: Miluś
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Jotr
Proponuje nie spożywać napojów wyskokowych przed godzina 12:00 ;-)
2012-08-27 12:30:57 Autor: Maciek z Lublina
---.dynamic.chello.pl
Jotr , drugi tor szlakowy między Warką a Radomiem to sprawa niesłychanie ważna , bo umożliwi przejęcie WSZYSTKICH pociągów TLK kursujących z Warszawy do Krakowa przez kolejową ósemkę. Za sprawą pojedynczego toru między Warką a Radomiem , tylko część z nich jeździ tą linią. To pozwoli , aby CMKą jeździło więcej pociągów najwyższych kategorii , niż jeździ dziś.
Co oczywiste , zyska też na tym remoncie wiele innych miast , bo łatwiej będzie dzięki dodatkowemu torowi szlakowemu układać relacje pociągów jadących na przestrzał kraju w relacji kierunkowej północ - południe . Miasta , które mogą skorzystać pośrednio na tym remoncie : Olsztyn , Gdańsk , Gdynia , Bydgoszcz , Białystok. O ile mnie pamięć nie myli , to bardzo długo w kolejowym rozkładzie jazdy funkcjonowało coś takiego , jak pospieszny z Krakowa do Olsztyna przez Skarżysko Kamienną , Radom , Warkę , Warszawę ...
2012-08-27 12:31:16 Autor: scorpio
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Nóż się w kieszeni otwiera. Zamiast zabierać się najpierw za odcinek Warka-Radom to się zabrali za Warszawa-Warka. Tu jeszcze V jest przyzwoita. To Warka- Radom jest wąskim gardłem i to ona powinna być robiona w I kolejności.
2012-08-27 12:57:42 Autor: wdr
---.221.193.38
wdr @scorpio
całość trasy warszawa - radom powinna być robione jednocześnie (po 3 latach byłby koniec prac) a tak jak zwykle będzie 7-8 lat utrudnień.
przecież dla przykładu prace na CMK wloką się już tyle lat (najpierw rozjazdy, później mostki teraz chyba trakcja, ale przecież jeszcze zasilanie jest za słabe, więc robota na kolejne lata zostaje), że aż wstyd. czasem jak modernizacja ma trwać 10 lat to już lepiej jej nie robić, bo 2:35 i godzinny takt na trasie kraków - warszawa były OK. po kilku latach (i czasie jazdy > 3h + brak taktu + mniej pociągów) utrudnień będzie 2:20. co przez 10 lat nie zrekompensuje poniesionych strat czasu.
2012-08-27 13:47:53 Autor: pinkdotR
---.174.214.50
Proszę o doinformowanie ze strony znających dokładnie temat:
Czy gdy już zacznie się remont Warka - Radom, to wchodzi w grę najpierw kładzenie drugiego toru, z jakimiś krótkimi wstrzymaniami ruchu a później dopiero modernizacja obecnego toru, czy też możliwy/planowany jest jedynie scenariusz - zaoranie wszystkiego i budowa od nowa a w tym czasie autobusy zastępcze przez X lat?
2012-08-27 16:12:50 Autor: Paweł Ciupak
---.adsl.inetia.pl
Paweł Ciupak Super. Przecież kogo obchodzi jakiś Radom, jakieś Skarżysko, jakieś Kielce. Najważniejsze, żeby Warszawa i Kraków mogły se jechać ekspresami po CeeMKa, a jakieś „małe” miasta naszych włodarzy nie obchodzą.
2012-08-27 16:55:11 Autor: Grzegorz 2
---.12.206.96
A most na Pilicy w Warce w jakiej perspektywie finansowej bedzie realizowany?
Bo w tym kraju jak sie mowi o dobudowaniu drugiego toru to nie oznacza od razu, ze i most
powstanie. Pewnie sie okaze, ze po 2020 przy remoncie odcinka Warszawa Okecie - Warka, ktory
to po 5 latach eksploatacji pewnie bedzie juz do remontu.
Szkoda, ze to wszystko tak sie wlecze. A najgorsze jest to, ze nie ma winnych!
2012-08-27 16:57:13 Autor: kolejowy men
---.139.32.203
Chociaż rewitalkę powinni zrobić najpierw, tak jak Poznań - Bydgoszcz - Tczew miała być robiona pod V max 160 km/h, a na Tczew - Bydgoszcz wspominano nawet o V max 200 km/h, ale po 2013 roku, jednak EURO wymusiło rewitalkę, która nawet szybko przebiegła i po części linia ta jest lub ma być dostosowana do V max 140 km/h, a moderna pod większą V max odbędzie się później, podobnie będzie z Wiedenką i to samo powinno być z linią numer 8. Pozdrawiam.
2012-08-27 18:29:57 Autor: beblin
---.108.152.137.wlantech.pl
Wszyscy tylko narzekają. Ale... PRAWIDŁOWO !!!
2012-08-27 18:35:49 Autor: Adam Zz
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Łącznicę od Czarncy do CMK czas zacząć!
2012-08-27 21:33:44 Autor: Mathew IC Forum
---.centertel.pl
Adam Zz: Cóż to woda na młyn świętokrzyskiego marszałka i IZ Kielce :D Oj, będzie się działo na CMK! Drżycie EIC! Biada Wam... jeszcze bedzieta ino bulić myto za przejozd EIC przez tyn rygion! Hahahahihihhi :D
Jak to dobrze, że przynajmniej Wielki Hetman Koronny Czarnecki urodził w Czarncy. Uff...
2012-08-27 22:07:43 Autor: Arrivederci
---.adsl.inetia.pl
Arrivederci 2014 czy 2041 ???
2012-08-27 22:12:54 Autor: Bozia
---.range86-171.btcentralplus.com
Bozia 2410
2012-08-28 23:24:37 Autor: PsychoMantis
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
--------------
PiotrW
CYT: OK. Nie ma co narzekać. Niech zrobią choćby do Warki (na razie). Byle porządnie. Bo jak mają z założenia spieprzyć (= np. skrócenie czasu jazdy ~10 min.) to niech sobie od razu odpuszczą
ODP:Nie łapiesz chyba, że głównym problemem jest odcinek Radom - Warka. Tutaj masz już ograniczenie do 60 km/h (nowy rozkład).
CYT: Rzeczywiście, jak to ktoś trafnie ujął, 100-150 lat temu kilofami, taczkami, łopatami itp. wysokowydajnym zaawansowanym technologicznie sprzętem zdołano wybudować tysiące km stalowych szlaków, łącznie z kuciem tuneli w litych skałach.
ODP: Linia Radom - Warszawa (jeden tor, od zera wraz z mostem, wycinką lasów etc.) była budowana w latach 30tych XXw. przez 1,5 roku - 2 lata :P
---------------
Jotr
CYT: Dobrze. Nie będą przyjeżdżający pociągami Radomianie zabierali miejsc pracy Warszawianom, oferując wykonanie pracy etatowej o 30% taniej. Radomiak może sobie na to pozwolić bo koszty utrzymania oraz np. zakup mieszkania jest o połowę tańszy niż w Warszawie. To jest nieuczciwa konkurencja. Brawo władza !
ODP: To trzeba było stanąc to torach jak remontowano trasę do Siedlec. Trzeba było stanąc na torach jak remontowano tory do Łodzi. Teraz biegnij stać na jezdni jak remontują DK17 do S po któej setki ludzi z Lublina i okolic dojeżdża Contbusami i innymi busami z Ruskiej. Przecież oni wszyscy (z Łodzi, Siedlec, Lublina) zabierają pracę - a jakże - rodowitym* Warszawiakom, nie?
* rodowitym = tym którzy przyjechali tu przez resztą rok, dwa lata czy pięc lat temu :P
---------
Maciek z Lublina
CYT: Miasta , które mogą skorzystać pośrednio na tym remoncie : Olsztyn , Gdańsk , Gdynia , Bydgoszcz , Białystok. O ile mnie pamięć nie myli , to bardzo długo w kolejowym rozkładzie jazdy funkcjonowało coś takiego , jak pospieszny z Krakowa do Olsztyna przez Skarżysko Kamienną , Radom , Warkę , Warszawę ...
ODP: Och, gdybym CI pokazał siatkę połączeń przez Radom sprzed 15 lat to byś zdębiał :P Do Olsztyna czy Katowic jeszcze kilka lat temu to był standard.
2012-08-29 08:49:07 Autor: PiotrW
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@PsychoMantis
CYT: Nie łapiesz chyba, że głównym problemem jest odcinek Radom - Warka.
ODP: Łapię, łapię... Moja wypowiedź to, powiedziałbym, takie ciche westchnienie, żeby wreszcie coś się ruszyło z remontem poza stację Warszawa Okęcie. Choćby i do tej Warki, mimo że oczywiście o wiele ważniejszy jest odcinek z drugiego końca trasy. Ale niechby wreszcie coś się ruszyło w realu, a nie tylko wirtualu. Ileż lat można babrać się z kilkudziesięciokilometrowym, nizinnym, niemal prostym odcinkiem w XXI wieku, na litość boską?