| jm, Rynek Kolejowy ⚫ 07.03.2014 ⚫
268
Estakada Kolejowa w Gorzowie Wlkp. jest najdłuższa w Polsce - ma 2116 m długości. Została zbudowana w latach 1910-1914. Dzięki niej można było bezkolizyjnie przeprowadzić ruch kolejowy przez centrum miasta. Pierwotnie ułożono na niej dwa tory. W latach 1977-1978, dla zwiększenia skrajni w związku z przejazdem przez Gorzów Wlkp. wagonów produkowanych w NRD dla ZSRR, dokonano rozsunięcia na zewnątrz osi torów. Naruszyło to konstrukcję estakady. Dla uniknięcia większych zniszczeń jeden tor rozebrano, a drugi przesunięto bliżej środka estakady. Estakada Kolejowa wpisana jest do rejestru zabytków.
Obiektowi grozi katastrofa budowlana. Według „Gazety Wyborczej”, PKP PLK ma już blisko 50 nakazów z inspekcji nadzoru budowlanego, większość określa graniczną datę zakończenia prac na koniec 2014 r. Szlak, w przypadku braku remontu w najbliższych latach, może nawet zostać zamknięty.
Jaki zakres remontu?
Od 2012 roku PKP Polskie Linie Kolejowe mają studium wykonalności dla realizacji modernizacji estakady. Ma ona kosztować ok. 100 mln złotych. Zgodnie z wytycznymi studium zostanie odtworzony, przy zastosowaniu nowych materiałów, pierwotny wygląd estakady z pozostawieniem jednego toru na odcinku.
Remont obejmie także modernizację stacji Gorzów Wlkp., modernizację peronu nr 2 na stacji, budowę nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, informacji podróżnych, energetycznych i obsługi osób niepełnosprawnych. Po zmodernizowanej trasie pociągi osobowe będą mogły jechać z maksymalną prędkością 100 km/h, towarowe z prędkością 70 km/h.
Szumne zapowiedzi
Tymczasem wymagana przez nadzór budowlany data nie zostanie spełniona. Jeszcze w sierpniu sukcesem rozmów z zarządem spółki PKP PLK w sprawie przeprowadzenia modernizacji estakady chwalił się lubuski wojewoda Jerzy Ostrouch. – Po wielu latach starań, udało się otrzymać zapewnienie o powodzeniu inwestycji Niemożliwe stało się możliwe, a to pozwala wierzyć, że marzenia się spełniają – mówił.
- PKP zabezpieczyła na realizację inwestycji ponad 100 mln zł. Czas trwania remontu szacuje się na 18 miesięcy, przy założeniu, że pierwsze prace ruszą pod koniec 2014 roku, w 2016 pociągi pojadą po wyremontowanej estakadzie – zapowiedział Józef Matuszczak dyrektor szczecińskiego oddziału PKP PLK. Pieniądze zapewniono w Wieloletnim Programie Inwestycji Kolejowych do roku 2013 z perspektywą do roku 2015. Jak dowiedziała się „GW”, inwestycja wypadła z listy po objęciu resortu przez nowe kierownictwo.
Opóźnienie dokumentacji? "Absurd"
Rzecznik resortu infrastruktury i rozwoju Piotr Popa poinformował, że inwestycja nie mogła zostać zrealizowana w terminie „z powodu opóźnienia w przygotowaniu dokumentacji projektowej przez wykonawcę”.- Trwają prace nad przygotowaniem projektu budowlanego, którego koszty PKP PLK pokrywa ze środków własnych, a przewidywany termin zakończenia prac nad dokumentacją to 2014r. – informuje Popa.
Według wykonawcy dokumentacji – firmy Transprojekt Gdański – takie tłumaczenie jest absurdalne. – Umowę podpisaliśmy 24 listopada 2013 roku, termin zakończenia prac projektowych to 28 listopada 2014 roku – mówi Marek Rytlewski, dyrektor Transprojektu. Trudno mówić zatem o opóźnieniach, skoro wykonawca ma jeszcze osiem miesięcy. Tym bardziej o takich, które opóźniłyby projekt o…dwa lata. Bo estakada bynajmniej nie zostanie otwarta w 2016 roku.
Co najmniej dwa lata później
Rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju mówi otwarcie, że 2016 roku to termin nie zakończenia, a rozpoczęcia robót budowlanych. Oznacza to opóźnienie projektu względem zapowiedzi sprzed zaledwie siedmiu miesięcy o około dwa lata. Jeżeli nie jest to wina projektanta, to albo projekt jest mniej istotny dla resortu i PKP PLK, albo obietnice wojewody i PKP PLK z sierpnia 2013 od początku były niemożliwe do spełnienia. Niestety, innego wytłumaczenia opóźnień nie otrzymaliśmy.
Co gorsza, wciąż nie jest pewne finansowanie inwestycji. PKP PLK analizuje możliwość dofinansowania jej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Ale nie ze środków marszałka – ten w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego zakłada modernizację linii kolejowej nr 203 na odcinku Krzyż – Gorzów Wlkp. – Według naszej wiedzy remont estakady w Gorzowie będzie finansowany ze środków budżetu państwa – mówi p.o. dyrektora Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Woj. Lubuskiego Danuta Wesołowska-Wujaszek.
Więcej z regionu:
Gorzów Wielkopolski (182)GZM: Zmiany w taryfie dopiero pod koniec lutego
290
Zintegrowany transport Nie 16 stycznia, a prawdopodobnie 28 lutego. Intensywne prace nad aplikacją powodem zmiany terminu wejścia w życie nowej taryfy ZTM.
Trzy oferty na naprawy wielkopolskich EN76
715
Tabor i technika Województwo wielkopolskie właśnie otworzyło oferty w przetargu na naprawę P4 swoich Elfów pierwszej generacji. Naprawy jednostek EN76 chcą wykonać trzy podmioty, choć tylko jedna propozycja mieści się w budżecie samorządu.
Kraków: Bliżej przebudowy ulicy Kościuszki
356
Zintegrowany transport Zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki zostało ujęte w tegorocznym budżecie miasta. W ciągu najbliższych miesięcy spodziewane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych.
No-show. Czy linie mogą anulować rezerwację? LOT odpowiada Stanowskiemu
3,8k
Pasażer Niepojawienie się pasażera na pierwszym z wielu lotów zabukowanych pod jednym numerem rezerwacyjnym skutkuje anulacją pozostałej części podróży. Robią tak tradycyjne linie lotnicze. Przewoźnicy budżetowi prowadzą politykę sprzedażową, którą można porównać do kupna biletu do kina. Brak lotu tam, nie oznacza anulacji rejsu powrotnego. Czy działanie tradycyjnych operatorów jest zgodne z prawem? Prawnicy uważają, że nie. A kilka lat temu hiszpański Sąd Najwyższy, w sprawie przeciwko Iberii, orzekł, że takie działania są nielegalne.
Kraków przymierza się do kompleksowych badań ruchu
438
Zintegrowany transport Miasto ogłosiło przetarg w sprawie przeprowadzenia „Badań ankietowych podróży w ramach Kompleksowych Badań Ruchu w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym 2023”. Celem badań, które mogłyby zostać zrealizowane w marcu i kwietniu, jest poznanie aktualnych zachowań komunikacyjnych mieszkańców. Ostatni raz w Krakowie badania na tak szeroką skalę przeprowadzono w 2013 r.
Dąbrowa Górnicza: Zmiana nazw i statusu ponad 150 przystanków [lista]
1,3k
Zintegrowany transport Rada Miejska w Dąbrowie Górniczej zdecydowała o zmianie statusu lub nazwy 153 stanowisk przystankowych. Organizator komunikacji miejskiej przyznaje, że skala modyfikacji jest rekordowa.
Wylicytuj prenumeratę „Rynku Kolejowego” i wizytę w siedzibie SKM Warszawa
560
Pasażer Zapraszamy do wzięcia udziału w licytacji trzech rocznych prenumerat „Rynku Kolejowego”. Środki z licytacji zostaną przeznaczone dla fundacji zajmującej się wsparciem osób chorujących na stwardnienie rozsiane. Fundacja ta uruchomiła również inną „transportową” licytację, również na cel charytatywny: jej zwycięzca będzie mógł odwiedzić siedzibę SKM Warszawa.
Umowa na przebudowę torowiska w Zabrzu. Będzie przerwa w ruchu
4,6k
Zintegrowany transport Na tę inwestycję wyczekiwali nie tylko pasażerowie tramwajów, ale także motorniczowie, kierowcy i okoliczni mieszkańcy. W poniedziałek 9 stycznia podpisana została umowa z generalnym wykonawcą prac modernizacyjnych torowiska wbudowanego w jezdnię ulicy Wolności w centrum Zabrza.
Matysiak Ekspress po raz trzeci. Aukcja na rzecz WOŚP
924
Prawo i polityka Miłośnikom kolei i transportu publicznego posłanka Lewicy Paulina Matysiak po raz kolejny proponuje wspólną podróż pociągiem. Można ją wylicytować w serwisie Allegro – aukcja trwa do 18 stycznia 2023 r., a uzyskana kwota zostanie przekazana na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Warszawa: Obywatel Białorusi próbował ukraść urządzenia kolejowe, ujął go SOK
1,1k
Tabor i technika Funkcjonariusze SOK udaremnili kradzież przewodów i urządzeń ogrzewających rozjazdy kolejowe na szlaku kolejowym Warszawa Wschodnia – Warszawa Stadion.
jm, Rynek Kolejowy - Redaktor naczelny portalu Rynek Kolejowy
Wiecej z regionu:
Gorzów Wielkopolski (182)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >