| jm, Rynek Kolejowy ⚫ 17.03.2014 ⚫
104
Przypomnijmy: w sierpniu 2013 roku sukcesem rozmów z zarządem spółki PKP PLK w sprawie przeprowadzenia modernizacji estakady chwalił się lubuski wojewoda Jerzy Ostrouch. Wspólnie z Józefem Matuszczakiem dyrektorem szczecińskiego oddziału PKP PLK ogłosili, że modernizacja zakończy się w 2016 roku, a PKP PLK zabezpieczyła na realizację inwestycji ponad 100 mln zł.
Jednak na początku marca Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poinformowało „Rynek Kolejowy”, że 2016 rok to termin nie zakończenia, a rozpoczęcia robót budowlanych. Co gorsza, wciąż nie jest pewne finansowanie inwestycji. W odpowiedzi Urząd Wojewódzki przesłał do redakcji stanowisko w którym zapewnia... że estakada zostanie wyremontowana jeszcze w 2016 roku. – Projekt jest przygotowywany, pieniądze zaplanowane, remont estakady kolejowej w Gorzowie będzie realizowany – zapewnił Bogdan Mucha, pełnomocnik wojewody lubuskiego ds. infrastruktury transportowej. Urząd Wojewódzki poinformował też, że obiekt obecnie zagrożony jest katastrofą budowlaną, remont jest konieczny, w innym razie estakada wyłączona będzie z ruchu kolejowego.
Jaka katastrofa?
Po odpowiedzi z urzędu wojewody ponownie wystąpiliśmy o stanowisku do MIR i PKP PLK. Jak się okazuje, o zagrożeniu katastrofą PKP PLK nie ma pojęcia. – Z decyzji nałożonych przez nadzór budowlany nie wynika, iż estakada kolejowa w Gorzowie Wielkopolskim „jest zagrożona katastrofą budowlaną”. Z decyzji tych nie wynika także, że nadzór budowlany ma zamiar zamknąć estakadę przed 2016 r. – zapewnił Zbigniew Wolny z biura prasowego PKP PLK.
– Estakada jest pod stałą kontrolą techniczną prowadzoną przez pracowników PLK, którzy posiadają stosowne uprawnienia budowlane. Kontrole te potwierdzają także, że żadna część estakady nie jest zagrożona „katastrofą budowlaną” – dodał Wolny. Na dowód dobrego stanu estakady przypomniał, że obecnie pociągi pasażerskie poruszają się na całej długości obiektu z prędkością 60 km/h
Modernizacja, jeśli…
Zarówno PKP PLK, jak i ministerstwo nie zgadzają się też z tezą wojewody, że modernizacja estakady w najbliższym czasie jest pewna. Oba źródła podkreślają, że to możliwe tylko, jeśli uda się to sfinansować ze środków unijnych. Do tego daleka droga – najpierw musi być gotowa dokumentacja, które przygotowuje Transprojekt Gdański, a potem PLK spróbuje zgłosić inwestycję w ramach tzw. projektu horyzontalnego dot. poprawy stanu technicznego obiektów inżynieryjnych.
Przy okazji ministerstwo przypomina, że Pierwotnie zakładano, że modernizacja zostanie ujęta w Lubuskim Regionalnym Programie Operacyjnym 2007-2013, ale to lubuski marszałek nie zgodził się na to rozwiązanie. Dlatego studium modernizacji PKP PLK przygotowała własnym sumptem – i to tylko ten etap widniał kiedykolwiek w Wieloletnim Programie Inwestycji Kolejowych.
Dwugłos w PKP PLK
W harmonogramie prac nad estakadą, jaki otrzymaliśmy od PKP PLK, ponownie znajduje się potwierdzenie, że 2016 rok to najwcześniejszy termin rozpoczęcia robót budowlanych – tylko jeśli projekt zostanie dofinansowany, i nie będzie opóźnień podczas przygotowywania dokumentacji, wniosku o dofinansowanie, ani przetargu na dokumentację. Same prace mają trwać 18 miesięcy, czyli zakończą się w 2017–2018 roku. Zbigniew Wolny poinformował również, że nie ma żadnych planów dotyczących elektryfikacji linii.
Śledząc kolejne odpowiedzi wojewody, szczecińskiego oddziału PKP PLK, centrali tej samej spółki, oraz Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju można zacząć się zastanawiać, czy na pewno chodzi o ten sam obiekt? W jednej wersji – zagrożona katastrofą budowlaną konstrukcja, która w każdej chwili może zostać zamknięta, ale już jest 100 mln złotych na jej modernizację, który potrwa do końca 2016 roku. W drugiej – prędkość eksploatacyjna 60 km/h na całej długości, i modernizacja od 2016 roku – o ile będą unijne pieniądze. Dlaczego nie można uzgodnić jednej wersji, nawet w ramach tej samej spółki?
Więcej z regionu:
Gorzów Wielkopolski (182)GZM: Zmiany w taryfie dopiero pod koniec lutego
288
Zintegrowany transport Nie 16 stycznia, a prawdopodobnie 28 lutego. Intensywne prace nad aplikacją powodem zmiany terminu wejścia w życie nowej taryfy ZTM.
Trzy oferty na naprawy wielkopolskich EN76
711
Tabor i technika Województwo wielkopolskie właśnie otworzyło oferty w przetargu na naprawę P4 swoich Elfów pierwszej generacji. Naprawy jednostek EN76 chcą wykonać trzy podmioty, choć tylko jedna propozycja mieści się w budżecie samorządu.
Kraków: Bliżej przebudowy ulicy Kościuszki
355
Zintegrowany transport Zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki zostało ujęte w tegorocznym budżecie miasta. W ciągu najbliższych miesięcy spodziewane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych.
No-show. Czy linie mogą anulować rezerwację? LOT odpowiada Stanowskiemu
3,8k
Pasażer Niepojawienie się pasażera na pierwszym z wielu lotów zabukowanych pod jednym numerem rezerwacyjnym skutkuje anulacją pozostałej części podróży. Robią tak tradycyjne linie lotnicze. Przewoźnicy budżetowi prowadzą politykę sprzedażową, którą można porównać do kupna biletu do kina. Brak lotu tam, nie oznacza anulacji rejsu powrotnego. Czy działanie tradycyjnych operatorów jest zgodne z prawem? Prawnicy uważają, że nie. A kilka lat temu hiszpański Sąd Najwyższy, w sprawie przeciwko Iberii, orzekł, że takie działania są nielegalne.
Kraków przymierza się do kompleksowych badań ruchu
438
Zintegrowany transport Miasto ogłosiło przetarg w sprawie przeprowadzenia „Badań ankietowych podróży w ramach Kompleksowych Badań Ruchu w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym 2023”. Celem badań, które mogłyby zostać zrealizowane w marcu i kwietniu, jest poznanie aktualnych zachowań komunikacyjnych mieszkańców. Ostatni raz w Krakowie badania na tak szeroką skalę przeprowadzono w 2013 r.
Dąbrowa Górnicza: Zmiana nazw i statusu ponad 150 przystanków [lista]
1,3k
Zintegrowany transport Rada Miejska w Dąbrowie Górniczej zdecydowała o zmianie statusu lub nazwy 153 stanowisk przystankowych. Organizator komunikacji miejskiej przyznaje, że skala modyfikacji jest rekordowa.
Wylicytuj prenumeratę „Rynku Kolejowego” i wizytę w siedzibie SKM Warszawa
560
Pasażer Zapraszamy do wzięcia udziału w licytacji trzech rocznych prenumerat „Rynku Kolejowego”. Środki z licytacji zostaną przeznaczone dla fundacji zajmującej się wsparciem osób chorujących na stwardnienie rozsiane. Fundacja ta uruchomiła również inną „transportową” licytację, również na cel charytatywny: jej zwycięzca będzie mógł odwiedzić siedzibę SKM Warszawa.
Umowa na przebudowę torowiska w Zabrzu. Będzie przerwa w ruchu
4,6k
Zintegrowany transport Na tę inwestycję wyczekiwali nie tylko pasażerowie tramwajów, ale także motorniczowie, kierowcy i okoliczni mieszkańcy. W poniedziałek 9 stycznia podpisana została umowa z generalnym wykonawcą prac modernizacyjnych torowiska wbudowanego w jezdnię ulicy Wolności w centrum Zabrza.
Matysiak Ekspress po raz trzeci. Aukcja na rzecz WOŚP
924
Prawo i polityka Miłośnikom kolei i transportu publicznego posłanka Lewicy Paulina Matysiak po raz kolejny proponuje wspólną podróż pociągiem. Można ją wylicytować w serwisie Allegro – aukcja trwa do 18 stycznia 2023 r., a uzyskana kwota zostanie przekazana na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Warszawa: Obywatel Białorusi próbował ukraść urządzenia kolejowe, ujął go SOK
1,1k
Tabor i technika Funkcjonariusze SOK udaremnili kradzież przewodów i urządzeń ogrzewających rozjazdy kolejowe na szlaku kolejowym Warszawa Wschodnia – Warszawa Stadion.
jm, Rynek Kolejowy - Redaktor naczelny portalu Rynek Kolejowy
Wiecej z regionu:
Gorzów Wielkopolski (182)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >