| Roman Czubiński, Transport-Publiczny.pl ⚫ 19.07.2014 ⚫
124
O stanie obecnym w rejonie planowanej budowli pisaliśmy kilka dni temu. Przypomnijmy: w miejscu planowanej estakady funkcjonuje dziś mocno uczęszczane przejście nielegalne. Z powodu sporego ruchu samochodowego często dochodzi do wypadków z udziałem pieszych. - Mieszkańcy otrzymają bezpieczne przejście między dwiema stronami osiedla wraz z przejazdem rowerowym. Pod estakadą powstanie też przystanek autobusowo-tramwajowy - mówi dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Grzegorz Nita.
Według Tomasza Bużałka z Łódzkiej Inicjatywy na rzecz Przyjaznego Transportu przystanek jest potrzebny. - To środek osiedla. Także przejście ułatwi wielu osobom dotarcie m. in. na dworzec Łódź Widzew. Natomiast wybrano chyba najdroższe z możliwych rozwiązanie problemu. Gdyby Łódź była bardzo bogatym miastem, można byłoby uznać pomysł za niezły, choć estakada zwiększy natężenie hałasu w okolicy. Podstawowym problemem jest jednak koszt - prawdopodobnie kilkanaście milionów złotych lub trochę więcej. Jeśli pomyślimy, co można by zrobić z tymi środkami i jaki osiągnąć zysk, budowa estakady w tym miejscu staje się bardzo wątpliwym pomysłem - argumentuje ekspert ŁIPT. Jego zdaniem wystarczającym, a znacznie tańszym rozwiązaniem byłoby utworzenie przejścia z sygnalizacją świetlną.
- Musimy mieć na uwadze, że Rokicińska będzie głównym dojazdem do węzła autostrady A1. Estakada jest jedynym rozwiązaniem, które pozwoli pogodzić wymogi bezpieczeństwa i przepustowości. Przejście ze światłami byłoby kolejnym elementem spowalniającym ruch pomiędzy Rondem Inwalidów i ul. Augustów - argumentuje dyrektor ZDiT. - Także żadna kładka nie zastąpi budowy estakady, tym bardziej, że wymagałaby zastosowania wind, które trudno byłoby utrzymać w stanie pełnej sprawności. Natomiast na wykonanie pochylni nie ma tam miejsca - dodaje.
- Rokicińska jest nie tylko dojazdem do autostrady, ale także drogą biegnącą przez środek osiedla. Nawet po budowie estakady nie będzie poza tym drogą bezkolizyjną. Jeśli chcemy mieć bezkolizyjny i nieuciążliwy dla mieszkańców Widzewa dojazd do węzła, należy ukryć tę ulicę w głębokim wykopie lub wybudować zupełnie nową drogę wzdłuż torów kolejowych linii nr 17. Natomiast w tej formie Rokicińskiej trzeba uwzględniać, że przebiega ona przez teren zabudowany, zamieszkany przez ludzi, którzy niekoniecznie jeżdżą samochodami - ripostuje T. Bużałek.
Opozycja: zmienić projekt! Na 3 dni przed startem
Jeden z radnych PO (zaplecze polityczne prezydent miasta) zapowiedział złożenie interpelacji w celu wyjaśnienia sprawy. W ponad tydzień po tym, jak budowę estakady zapowiedziano na konferencji prasowej, temat postanowili podchwycić także radni opozycyjnego SLD. - Skończył się czas na prośby i apele. Żądamy od prezydent Hanny Zdanowskiej, by wycofała się z budowy tego obiektu - grzmi przewodniczący miejskich struktur tej partii Tomasz Trela. Jak twierdzi, powołując się na rozmowy z ekspertami (ale bez wskazania konkretów), koszt budowy estakady to ok. 100 mln zł. - Za te pieniądze można albo utwardzić wszystkie łódzkie drogi gruntowe, albo wybudować estakadę nad Skrzyżowaniem Marszałków, które jest najbardziej kolizyjnym punktem w mieście. Estakada jest fanaberią, która nie była konsultowana z mieszkańcami Łodzi, a poza tym nie rozwiązuje żadnych kolizji komunikacyjnych - dodaje.
- Widać, że trwa sezon ogórkowy i politycy nie mają się czym zajmować - komentuje dyrektor ZDiT. - Nie ma możliwości jakiejkolwiek zmiany zakresu inwestycji, o czym radni doskonale wiedzą. Jest ona objęta dofinansowaniem unijnym, a jej zakres został dawno zaakceptowany - twierdzi G. Nita. Odnosząc się do kwestii kosztu estakady, utrzymuje, że politycy SLD przeszacowali go o 70-80 procent. - Wartość podana przez radnych nie jest poparta żadnymi argumentami ani obliczeniami. Jest to stwierdzenie pod publiczkę. Zaplanowane przez nas niewielkie, krótkie i niskie (skrajnia dla pieszych i rowerzystów 2,7 m zamiast normalnej 4,5 m) estakady mogą kosztować od 20 do 30 mln zł - przekonuje dyrektor.
Tajna estakada?
Drugi podnoszony przez polityków łódzkiej lewicy zarzut to rzekome ukrywanie planów budowy estakady przed opinią publiczną. - Oto dowód: obwieszczenie o wyłożeniu do publicznego wglądu projektu miejscowego planu dotyczące m. in. Rokicińskiej wraz z prognozą oddziaływania na środowisko zostało podpisane dopiero 15 lipca - mówi radny Jarosław Berger, pokazując dokument. - Takiego obiektu inżynierskiego nie ma w projekcie systemu transportowego na rok 2025 ani w innych planach związanych z rozwojem transportu. Z kolei według opublikowanych 17 stycznia warunków zamówienia część II, a więc odcinek widzewski, obejmowała m. in. "budowę obiektów inżynierskich (wiadukt ul. Gogola [ulica osiedlowa, na wysokości której ma zaczynać się estakada - przyp. RC])". Nigdzie nie napisano o estakadzie ul. Rokicińskiej - utrzymuje radny.
Więcej z regionu:
Łódź (2135)Kraków: Nie będzie podwyżki cen biletów. W zamian ostre cięcia?
549
Zintegrowany transport W środę 11 stycznia krakowscy radni odrzucili prezydencki projekt podwyżek cen biletów. Oznacza to też odłożenie kwestii integracji z koleją oraz – jak zapowiadają władze Krakowa – spore cięcia w połączeniach tramwajowych i autobusowych.
Łódź: Liczba pasażerów komunikacji miejskiej rośnie, ale częstotliwość bazowa nie
462
Zintegrowany transport Łódzki samorząd poinformował o stałym wzroście liczby podróżujących komunikacją miejską. Ma to swoje odzwierciedlenie w rozkładach jazdy, bo część połączeń kursuje częściej lub na dłuższych trasach. Nie ma natomiast planów powrotu do standardów obowiązujących przed wybuchem pandemii koronawirusa.
GZM: Zmiany w taryfie dopiero pod koniec lutego
492
Zintegrowany transport Nie 16 stycznia, a prawdopodobnie 28 lutego. Intensywne prace nad aplikacją powodem zmiany terminu wejścia w życie nowej taryfy ZTM.
Trzy oferty na naprawy wielkopolskich EN76
1,3k
Tabor i technika Województwo wielkopolskie właśnie otworzyło oferty w przetargu na naprawę P4 swoich Elfów pierwszej generacji. Naprawy jednostek EN76 chcą wykonać trzy podmioty, choć tylko jedna propozycja mieści się w budżecie samorządu.
Kraków: Bliżej przebudowy ulicy Kościuszki
507
Zintegrowany transport Zadanie polegające na opracowaniu dokumentacji projektowej dla przebudowy torowiska tramwajowego w ciągu ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki zostało ujęte w tegorocznym budżecie miasta. W ciągu najbliższych miesięcy spodziewane jest uzyskanie pozwolenia na budowę, a następnie rozpoczęcie robót budowlanych.
No-show. Czy linie mogą anulować rezerwację? LOT odpowiada Stanowskiemu
4k
Pasażer Niepojawienie się pasażera na pierwszym z wielu lotów zabukowanych pod jednym numerem rezerwacyjnym skutkuje anulacją pozostałej części podróży. Robią tak tradycyjne linie lotnicze. Przewoźnicy budżetowi prowadzą politykę sprzedażową, którą można porównać do kupna biletu do kina. Brak lotu tam, nie oznacza anulacji rejsu powrotnego. Czy działanie tradycyjnych operatorów jest zgodne z prawem? Prawnicy uważają, że nie. A kilka lat temu hiszpański Sąd Najwyższy, w sprawie przeciwko Iberii, orzekł, że takie działania są nielegalne.
Kraków przymierza się do kompleksowych badań ruchu
466
Zintegrowany transport Miasto ogłosiło przetarg w sprawie przeprowadzenia „Badań ankietowych podróży w ramach Kompleksowych Badań Ruchu w Krakowskim Obszarze Metropolitalnym 2023”. Celem badań, które mogłyby zostać zrealizowane w marcu i kwietniu, jest poznanie aktualnych zachowań komunikacyjnych mieszkańców. Ostatni raz w Krakowie badania na tak szeroką skalę przeprowadzono w 2013 r.
Dąbrowa Górnicza: Zmiana nazw i statusu ponad 150 przystanków [lista]
1,4k
Zintegrowany transport Rada Miejska w Dąbrowie Górniczej zdecydowała o zmianie statusu lub nazwy 153 stanowisk przystankowych. Organizator komunikacji miejskiej przyznaje, że skala modyfikacji jest rekordowa.
Wylicytuj prenumeratę „Rynku Kolejowego” i wizytę w siedzibie SKM Warszawa
567
Pasażer Zapraszamy do wzięcia udziału w licytacji trzech rocznych prenumerat „Rynku Kolejowego”. Środki z licytacji zostaną przeznaczone dla fundacji zajmującej się wsparciem osób chorujących na stwardnienie rozsiane. Fundacja ta uruchomiła również inną „transportową” licytację, również na cel charytatywny: jej zwycięzca będzie mógł odwiedzić siedzibę SKM Warszawa.
Umowa na przebudowę torowiska w Zabrzu. Będzie przerwa w ruchu
4,9k
Zintegrowany transport Na tę inwestycję wyczekiwali nie tylko pasażerowie tramwajów, ale także motorniczowie, kierowcy i okoliczni mieszkańcy. W poniedziałek 9 stycznia podpisana została umowa z generalnym wykonawcą prac modernizacyjnych torowiska wbudowanego w jezdnię ulicy Wolności w centrum Zabrza.
Roman Czubiński, Transport-Publiczny.pl - Redaktor naczelny portalu Rynek Kolejowy
Wiecej z regionu:
Łódź (2135)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >