NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Rekordowe kary nałożone przez MI na PKP Intercity

| Jakub Madrjas 24.11.2021 10,5k

Rekordowe kary nałożone przez MI na PKP Intercity
Fot. krzys, SM42.pl
Rekordowe kary umowne nałożyło już w tym roku Ministerstwo Infrastruktury na PKP Intercity - wynika z odpowiedzi MI na interpelację posłanki Matysiak. Kwota (16 mln złotych) już teraz jest siedmiokrotnie większa, niż w całym ubiegłym roku.
Dotacje dla PKP Intercity rosną bardzo szybko już od wielu lat. W 2011 roku zakładano dofinansowanie przewoźnika na poziomie około 300 mln złotych rocznie. Jednak już w 2019 roku przekroczyła ona 600 mln złotych. Gdy w ostatnich dniach 2020 roku Ministerstwo Infrastruktury podpisało z PKP Intercity nową umowę na 10 lat, jej wartość określono na 21 miliardów złotych.  W 2022 roku wzrośnie ona względem 2021 roku o 39%, do 1,2 mld złotych.

Posłanka Lewicy Razem Paulina Matysiak skierowała przed miesiącem interpelację do Ministra Infrastruktury w kontekście wywiązywania się przewoźnika z warunków umowy. - W przypadku przewozów dotowanych organizator określa m.in. warunki dotyczące liczby połączeń, godzin kursowania, wysokości opłat za przejazd. Określa też wymaganą jakość usług (komfortu, punktualności, wyposażenia itp.), a w przypadku niedotrzymania oczekiwanych parametrów wykonawca obciążany jest karami umownymi - napisała pytając, czy w związku z niedotrzymywaniem oczekiwanych przez ministerstwo parametrów (w tym spadającej gwałtownie punktualności) ministerstwo wystąpiło w latach 2016-2021 o odszkodowanie.

Znamy taryfikator kar dla przewoźnika


- Ministerstwo Infrastruktury na bieżąco monitoruje i kontroluje wykonanie umowy przez PKP Intercity. Zgodnie z zapisami Umowy, Spółka jest zobowiązana do przekazywania miesięcznych oraz kwartalnych sprawozdań. Dodatkowo Ministerstwo przeprowadza kontrole obejmujące zakres i jakość świadczonych usług, punktualność przewozów oraz poprawność dokumentacji związanej z realizacją i rozliczaniem umowy - napisał w odpowiedzi sekretarz stanu w resorcie Andrzej Bittel. Opublikował również katalog i taryfikator kar, stanowiący załącznik do nowej umowy PSC.

Zapisano w nim m. in. 132 680 zł kary za punktualność poniżej 90% na wyjeździe, drugie tyle za punktualność poniżej 85% na przybyciu (naliczane co miesiąc) oraz po 14 742 zł za punktualność poniżej 75% (na wyjeździe i na przybyciu, oddzielnie dla każdego pociągu). Odwołanie pociągu bez komunikacji zastępczej kosztuje 44 227 złotych, przepełnienie - od 6 do 9 tys zł, zestawienie niezgodnie z umową - 6 tys. 1,3 tys. złotych kary przewoźnik otrzymuje m. in. za brak oznakowanych miejsc dla niepełnosprawnych czy brak oznakowania tablicami kierunkowymi. Są kary (2,2 tys. zł) za niespełnienie wymogów komfortu np. działającego światła, ogrzewania czy papieru w toalecie.

By nadać każdą z tych kar, potrzebna jest kontrola ministerstwa w danym pociągu lub opisanie faktu w sprawozdaniu, a nie skarga podróżnego. Jedyną karą, jaką ministerstwo nałoży z powodu skarg pasażerów jest brak udzielenia asysty osobie niepełnosprawnej - to aż 111,6 tys. złotych. Za zbyt niską niezawodność i funkcjonalność systemu sprzedaży grozi 6 tys. zł kary.

Rekordowe kary dla PKP Intercity

Jak poinformował minister Bittel, Ministerstwo Infrastruktury co roku nakłada na PKP Intercity kary umowne z tytułu niedotrzymania jakości świadczonych usług na podstawie postanowień umowy PSC. W tym roku są one rekordowe - za okres od stycznia do sierpnia już naliczono 16 milionów złotych. W poprzednich czterech latach były one dużo niższe:
  • w 2016 r. - 13,7 mln zł,
  • w 2017 r. - 3,2 mln zł,
  • w 2018 r. - 3,8 mln zł,
  • w 2019 r. - 5,7 mln zł,
  • w 2020 r. - 2,2 mln zł,
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5