Węgry, Ukraina i Polska – to kierunki ekspansji zapowiedzianej przez czeskiego przewoźnika prywatnego RegioJet. Spółka zamierza też znacznie powiększyć swój tabor i rozbudować dla jego potrzeb zaplecze techniczne. Tak optymistyczne plany wynikają z dynamicznie rosnących przewozów: w ubiegłym roku frekwencja wzrosła o ok. miliona pasażerów.
Miniony rok był dla największego w Europie Środkowej prywatnego pasażerskiego przewoźnika kolejowego okresem wyraźnego wzrostu. Pociągi RegioJet w 2019 r. przewiozły na wszystkich obsługiwanych trasach dalekobieżnych i regionalnych w Czechach, na Słowacji i w Austrii ponad 10,5 mln podróżnych, o ok. miliona więcej, niż w 2018 r. Z samych tylko pociągów dalekobieżnych RegioJet skorzystała w minionym roku rekordowa liczba 6,5 mln pasażerów (przyrost w porównaniu z poprzednim rokiem wyniósł w tym przypadku ok. 600 tysięcy osób). Szczególnie mocno wzrosła frekwencja na trasie Praga – Brno – Wiedeń/Bratysława oraz w innych relacjach międzynarodowych. W miesiącach letnich przeciętna zajętość miejsc w pociągach Praga – Wiedeń podczas wyjazdu ze stacji początkowej wynosiła aż 93%.
W roku 2020 RegioJet planuje dalszą ekspansję zarówno na liniach międzynarodowych, jak i wewnętrznych. Jednym z połączeń, których uruchomienie zaplanowano w bieżącym roku, są pociągi z Pragi i Wiednia do Budapesztu (o tych planach
pisaliśmy już w sierpniu). Przewoźnik zapowiada też wejście na rynek ukraiński oraz polski. Warto przypomnieć, że w grudniu do Urzędu Transportu Kolejowego trafił wniosek spółki o otwarty dostęp na trasie
Bohumin – Kraków – Przemyśl – Mościska.
Podstawową działalnością RegioJet było uruchamianie pociągów komercyjnych, kursujących na zasadzie otwartego dostępu. W 2019 r. przewoźnik wszedł jednak także na rynek przewozów zamawianych w ramach służby publicznej. Od grudnia RegioJet obsługuje na zlecenie czeskich władz centralnych pociągi pospieszne R8 Brno – Ostrawa – Bohumin. Regionalne pociągi przewoźnika zaczęły też kursowanie w ramach
kontraktu PSC z samorządem kraju usteckiego. W odróżnieniu od innych prywatnych przewoźników przejmujących w Czechach linie lokalne w przypadku RegioJet początek przewozów
nie przyniósł przykrych niespodzianek.
W związku z planowaną dalszą ekspansją RegioJet 14 stycznia do zarządu holdingu wszedł Miroslav Kupec. Będzie sprawował funkcję dyrektora generalnego do spraw technicznych, odpowiedzialnego zarówno za połączenia dalekobieżne, jak i regionalne. Nowy członek zarządu jest przedstawiany w komunikacie RegioJet jako doświadczony fachowiec o wieloletniej praktyce w zarządzaniu przewozami kolejowymi. Poprzednio zajmował wysokie stanowiska – między innymi – w Kolejach Czeskich oraz u największego czeskiego producenta taboru kolejowego – Škoda Transportation. W RegioJet będzie odpowiedzialny za bieżące działanie i rozwój bazy technicznej i utrzymania taboru.
Przygotowywana ekspansja będzie oznaczała dalszy wzrost przewozów oraz rozbudowę parku taborowego o najnowocześniejsze pojazdy. RegioJet już w ubiegłym roku jako pierwszy pasażerski przewoźnik kolejowy rozpoczął eksploatację wielosystemowych lokomotyw
Traxx MS3 produkcji Bombardiera. Spółka podpisała też kontrakt z Pesą na dostawę dwuczłonowych
elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf.eu. W ramach rozwijania działu technicznego przewoźnik planuje też – między innymi – budowę własnej lokomotywowni. Cały program inwestycyjny będzie finansowany – między innymi – ze środków pozyskanych w ubiegłym roku dzięki
debiutowi na giełdzie.