NUMER 01-02/2021
NUMER 01-02/2021
Temat numeru:
Rok 2020 pełen wyzwań
szukaj
Śledź nas:

RegioJet przestanie obsługiwać trasę Bratysława – Komarno

| Michał Szymajda 24.09.2020 48

RegioJet przestanie obsługiwać trasę Bratysława – Komarno
Pociąg Regiojetu w Bratysławiefot. M. Szymajda
Prywatny czeski operator kolejowy RegioJet od grudnia nie będzie już przewoźnikiem w ramach usługi publicznej na linii Bratysława – Komarno. Słowackie Ministerstwo Transportu poinformowało, że przez dwa kolejne lata na „rozruszanej” przez RegioJet linii będzie jeździć państwowy operator ZSSK we współpracy z OBB.
– Chcieliśmy pociągów jak w Austrii? Będziemy je mieć. Nowym operatorem na linii Bratysława – Komarno będzie austriacki przewoźnik OBB, który będzie kursował na linii w porozumieniu z państwowym ZSSK. Cieszymy się na wysoki standard usługi i niższy ich koszt niż dotychczas – napisało Ministerstwo Infrastruktury Słowacji.

Jak dodaje, usługi od grudnia będą mniej obciążały budżet państwa, bowiem rocznie dotacja na wykonywanie połączeń wyniesie o 200 tysięcy euro mniej niż obecnie. Koszt wozokilometra? 9,65 euro.

Do obsługi linii mają być skierowane zestawy push-pull ciągnięte lub pchane przez spalinowe lokomotywy Herkules należące do Kolei Austriackich. Takie kursują już między Wiedniem a Bratysławą trasą przez Marchegg. Dodatkowo na odcinku Komarno – Dunajska Streda ZSSK włączy do ruchu zespoły trakcyjne serii 840, wyprodukowane we współpracy ze Stadlerem.

RegioJet także przedstawił ofertę na obsługę linii. Miał jednak przedstawić propozycję nieco droższą i z wykorzystaniem nieco starszego taboru.

– Nasz kontrakt kończy się 12 grudnia 2020 roku. Pierwotny przetarg zakończył się tym, że ze względu na nierealne zapisy, nikt nie mógł wziąć w nim udziału. W marcu postępowanie zakończyło się całkowitym fiaskiem – powiedział rzecznik prasowy RegioJet Ales Ondruj.

W następstwie fiaska ogłoszono nowy przetarg, z terminem realizacji od grudnia 2022, niemniej przez kolejne 2 lata ktoś musi między Komarnem a Bratysławą obsługiwać pociągi. Ministerstwo wybrało więc OBB i ZSSK. W tak krótkim czasie RegioJet nie był w stanie zaoferować lepszego taboru.

– Musielibyśmy mieć pewność obsługi, jednak od marca aż do teraz ministerstwo nie określiło, kto ma ją wykonywać. Mówiliśmy wiele razy, że musimy znać decyzję ministerstwa. Przez kilkoma dniami musieliśmy wykonać kroki w kierunku zamknięcia biznesu na linii do Komarna. Dopiero kilka dni temu ogłoszono, że ZSSK i OBB będą działać na tej linii przez najbliższe 2 lata – napisał dla „Rynku Kolejowego” rzecznik RegioJetu. Pomimo to RegioJet zamierza, z myślą o załodze oraz pasażerach, podjąć szeroką współpracę z nowym przewoźnikiem, także w kwestii przekazania załóg pociągów.

ZSSK i OBB zajmą się przewozem pasażerów na linii tylko przez dwa lata. Przetarg na obsługę w okresie grudzień 2022 – grudzień 2032 jest w toku.

RegioJet zaczął jeździć na linii Bratysława – Komarno w 2012 roku. W 2019 roku liczba pasażerów korzystających z pociągów wzrosła 6-krotnie. Z uwagi na włączenie linii w system kolei miejskiej RJ od zeszłego roku zaczął wysyłać na linię także wagony piętrowe.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Słowacja (131)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Słowacja (131)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 39a, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 39a, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 39a, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2021
NUMER 01-02/2021
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy trudny dla branży 2020 rok. Szczególną uwagę skierowaliśmy na liderów rynku: PKP SA, Budimex, Siemens Mobility, Polregio czy PKP Energetykę. W dziale pasażer analizujemy, co stało się w województwie kujawsko-pomorskim i jaka jest przyszłość kolei w Płocku. Rozmawiamy również z nową dyrektor ZTM w Warszawie. Eksperci opisali dla Czytelników system SCADA w PKP Energetyka i wszystkie aspekty wprowadzania nowego systemu napięcia 25 kV na polskiej sieci kolejowej. Nie zapominamy o wielkich pieniądzach w Krajowym Planie Odbudowy, niespełnionych zapowiedziach obniżenia stawek dostępu i nowej, wielkiej umowie PSC dla PKP Intercity.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 39a, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 39a, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 39a, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5