Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Razem: Likwidacja promocji w Kolejach Mazowieckich to ukryta podwyżka cen

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
02-02-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Razem: Likwidacja promocji w Kolejach Mazowieckich to ukryta podwyżka cen
fot. Razem
– Likwidacja ofert specjalnych w Kolejach Mazowieckich przekłada się na ogromne podwyżki cen biletów – w niektórych relacjach nawet o 140 procent! – alarmują politycy partii Razem. 

Jak podkreśla partia, podwyżka cen biletów na koleje regionalne przeszła prawie bez echa (w porównaniu do PKP Intercity), a Koleje Mazowieckie opisują je jako “likwidację ofert specjalnych”. Tymczasem, jak wyjaśnia rzeczniczka partii Razem Dorota Olko, mowa o bardzo dużych wzrostach cen. – Ceny biletów na Kolej Mazowiecką skoczyły od Nowego Roku nawet o 140 proc. To poważnie odbije się na budżetach domowych mieszkańców. Bilet jednorazowy na przejazd z Warszawy do Otwocka w 2022 roku kosztował 5,70 zł, dzisiaj to aż 13,60. To bardzo duży wzrost, na który wielu mieszkańców miejscowości podwarszawskich po prostu nie stać – stwierdziła. – Dziwi nas, że marszałek Struzik zamiast sięgać do kieszeni pasażerów, nie wystąpił o pomoc publiczną z tarczy antykryzysowej. Chcemy wyjaśnień w tej sprawie, to zupełnie nieracjonalna polityka – punktowała.

Drożej do Otwocka, Góry Kalwarii...

Bardzo wzrosły też ceny miesięcznych biletów odcinkowych. – Zlikwidowano “ofertę specjalną” na bilet miesięczny na trasie Góra Kalwaria – Warszawa. Przed podwyżką kosztował 231 zł, teraz aż 320. To aż 90 zł różnicy – mówiła Julia Zimmermann, liderka partii w okręgu podwarszawskim. – Marszałek Struzik chyba stawia sobie za cel skłonić jak najwięcej osób do codziennych podróży autem. Dzisiaj to po prostu tańsza opcja – podsumowała.

Według Martyny Jałoszyńskiej z warszawskich struktur partii Razem, taka polityka szkodzi nie tylko osobom dojeżdżającym spod Warszawy do pracy, ale też mieszkańcom i mieszkankom stolicy. – Do stolicy już teraz wjeżdża codziennie ponad pół miliona samochodów. Droższe bilety oznaczają, że będzie ich jeszcze więcej. W Warszawie i tak mamy problem z jakością powietrza, teraz ten problem się pogłębi – zauważyła Jałoszyńska. – Nie zgadzamy się na taką politykę transportową. Dlatego rozpoczęliśmy zbiórkę podpisów pod petycją, w której domagamy się powrotu do cen ze stycznia 2022 – mówiła działaczka.

Partia przypomina o złożonej przez siebie ustawie na temat obniżenia podatku VAT na bilety kolejowe. – Potrzebujemy rozwiązania, które powstrzyma podwyżki cen biletów zarówno w PKP Intercity, jak i w kolejach regionalnych. Te drugie są nawet ważniejsze, bo ludzie codziennie dojeżdżają nimi do szkoły czy pracy – stwierdziła Magdalena Biejat, posłanka z Warszawy i wiceprzewodnicząca partii. – Razem z posłanką Pauliną Matysiak złożyłyśmy projekt ustawy o 0 proc. VAT na bilety kolejowe. To prosty, klarowny projekt. Stanowi znacznie lepsze rozwiązanie niż chaotyczne, nieprzemyślane ruchy rządu, które obserwujemy w ostatnich tygodniach – podsumowała.

Dlaczego zostały zlikwidowane oferty specjalne do Warszawy?

Rzeczniczka urzędu marszałkowskiego Marta Milewska poinformowała "Rynek Kolejowy", że ostatnia podwyżka cen biletów (średnio o 12%) spółki Koleje Mazowieckie miała miejsce w lipcu 2022 roku. – Warto też wspomnieć, że samorząd województwa tylko w tym roku przeznacza na dofinansowanie przewozów realizowanych przez KM – 750 mln zł! W zeszłym roku było to o 220 mln mniej – czyli 530 mln zł. Co roku jest to największa (zaraz po janosikowym) pozycja w naszym budżecie – podkreśla rzeczniczka.

Jak przyznaje, KM wprowadziły od 1 stycznia 2023 roku zmiany w taryfie przewozowej, mające na celu "uporządkowanie i uproszczenie" zasad funkcjonowania transportu na terenie aglomeracji warszawskiej oraz wprowadzenie ofert specjalnych na liniach regionach. – Taryfy specjalne są wprowadzane przez przewodnika czasowo na określone linie, które w danym momencie z różnych powodów są mniej atrakcyjne dla pasażerów – remonty, konieczność przesiadki itd. Odejście od taryfy specjalnej oznacza po prostu powrót do taryfy normalnej, czyli takiej, która obowiązuje wszystkich innych pasażerów na Mazowszu – podkreśla dodając, że powrót do taryfy normalnej ujednolicił ceny w aglomeracji np. w stosunku do pasażerów podróżujących z przystanków/stacji zlokalizowanych na obszarze aglomeracji warszawskiej (np. Grodzisk Mazowiecki, Sulejówek Miłosna, Wołomin, Legionowo), którzy nie mieli możliwości nabycia biletu w bardzo atrakcyjnej cenie. - Koszt biletu normalnego jednorazowego kupowanego w ramach oferty specjalnej w relacji Otwock – Warszawa Zachodnia (odległość 30 km) wynosił 5,70 zł. Koszt biletu normalnego jednorazowego kupowanego w ramach taryfy podstawowej w relacji Sulejówek Miłosna – Warszawa Zachodnia (odległość 25 km) wynosił 13,60 zł. To spora różnica i pewna niesprawiedliwość w stosunku do drugiej grupy pasażerów – twierdzi Milewska.

Rzeczniczka zaznacza, że likwidacja ofert specjalnych nie ogranicza podróżnym możliwości zakupu biletu po cenie niższej niż bilet odcinkowy w taryfie normalnej jak również możliwości realizacji tańszego przejazdu korzystając ze Wspólnego Biletu Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie (I i II strefa ZTM).

Przedstawicielka urzędu marszałkowskiego szczegółowo opisała poszczególne przypadki ofert specjalnych. Zacytujmy: 

  • Warszawa Zachodnia – Otwock: oferta obowiązywała od 2005 roku. Została wprowadzona w celu zachęcenia osób jeżdżących środkami transportu drogowego do korzystania z transportu kolejowego. Na przestrzeni ostatnich 17 lat rozwinęła się oferta przewozów kolejowych, jak również zmienił się (modernizacja starych oraz zakup nowych pojazdów kolejowych) tabor obsługujący połączenia. Z/do Otwocka kursują pociągi Spółki KM oraz SKM Warszawa. W godzinach szczytu pociągi kursują co 12 minut, poza godzinami szczytu co 15 minut. Czas przejazdu pociągu z Otwocka do Warszawy Śródmieście wynosi ok. 40 minut. W najbliższym czasie zarządca infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) planuje działania inwestycyjne skutkujące modernizacją linii kolejowej nr 7 od Otwocka w kierunku Warszawy. Linia kolejowa ma zostać wyposażona w dodatkowe tory, umożliwiającego separację ruchu aglomeracyjnego i regionalnego od dalekobieżnego. Po zakończeniu inwestycji wzrośnie przepustowości linii, co umożliwi uruchamianie pociągów z/do Otwocka z większą częstotliwością.
  • Warszawa Wschodnia – Płock/Gostynin: oferta wprowadzona w 2007 roku obowiązywała w pociągach uruchamianych w bezpośrednich relacjach (1 para pociągów) w związku z uruchomieniem bezpośredniego pociągu „Mazovia” z/do Płocka. Analizując dane sprzedażowe, wynikało, że z oferty korzystali głownie pasażerowie kończący/rozpoczynjący podróż w Łowiczu i Sochaczewie tj. stacji nieuprawnionych do korzystania z oferty.
  • Warszawa Wschodnia – Góra Kalwaria: oferta obowiązywała od 1 czerwca 2009 roku i została wprowadzona w związku z rewitalizacją linii kolejowej na odcinku Góra Kalwaria – Czachówek Wschodni i reaktywacją połączeń kolejowych przez Spółkę KM. Wprowadzenie oferty specjalnej miało na w celu zachęcenie mieszkańców Góry Kalwarii i okolic do korzystania z przejazdów pociągami. Do roku 2020 uruchamianych było 8 par pociągów z/do Góry Kalwarii. Od rozkładu jazdy edycji 2020/2021 zaplanowano kursowanie 15 par pociągów. Ponadto, PKP PLK na jesieni 2022 roku przeprowadziła prace modernizacyjne peronów w Górze Kalwarii oraz na przystanku Czachówek Wschodni, mających na celu podniesienie ich wysokości. Inwestycja pozwoliła od rozkładu jady edycji 2022/2023 obsługę połączeń z/do Góry Kalwarii najnowocześniejszymi pojazdami znajdującymi się w parku taborowym Spółki KM tj. elektrycznymi zespołami trakcyjnymi ED160 (Flirt III). Aktualny czas przejazdu pociągu z Góry Kalwarii do Warszawy Zachodniej wynosi ok. 52 minuty.
  • Warszawa Rembertów – Warszawa Włochy: oferta obowiązywała od 1 stycznia 2011 roku jako zachęta do podróży poza godzinami szczytu przewozowego w pociągach Spółki KM. Z uwagi godziny obowiązywania oferty (od 10.00 do 14.00 i od 18.00 do 22.00), nie cieszyła się ona dużym zainteresowaniem wśród podróżnych. Ponadto, była ofertą dublującą (niekoniecznie konkurencyjną) dla biletów jednorazowych ZTM na I strefę oraz biletu strefowego (I strefa) Spółki KM.
Ponadto, jak zaznacza Marta Milewska od 1 stycznia 2023 roku Spółka KM wprowadziła oferty specjalne na poniższych liniach regionalnych:
  • Nasielsk – Sierpc – Płock – Kutno,
  • Czeremcha – Siedlce,
  • Drzewica – Radom – Pionki – Dęblin,
  • Tłuszcz – Ostrołęka,
  • Małkinia – Czyżew (oferta czasowa obowiązująca do 30 czerwca br. z możliwością dalszego przedłużenia).
– Na tych liniach kolejowych ceny biletów jednorazowych i miesięcznych zostały obniżone od cen podstawowych od 25 do 35% – podkreśla przedstawicielka urzędu marszałkowskiego.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5